"Guardian": ponad 40 tysięcy "lotów widmo" na brytyjskich lotniskach w ciągu ostatnich trzech lat

Źródło:
Guardian
Lotnisko Luton na nagraniach archiwalnych
Lotnisko Luton na nagraniach archiwalnychArchiwum Reuters
wideo 2/3
Lotnisko Luton na nagraniach archiwalnychArchiwum Reuters

Ponad pięć tysięcy samolotów bez żadnego pasażera odleciało z brytyjskich lotnisk w ciągu ostatnich trzech lat, ujawnił "The Guardian". W kolejnych 35 tysiącach lotów obłożenie było mniejsze niż 10 procent zajętych miejsc.

Dziennik "Guardian" dotarł do danych brytyjskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego (CAA), z których wynika, że od 2019 roku ponad 5 tys. zupełnie pustych samolotów pasażerskich odleciało z lotnisk w Wielkiej Brytanii lub na nie przybyło. Kolejne 35 tys. lotów komercyjnych było niemal puste, z miejscami zajętymi w mniej niż 10 procentach.

"Guardian": Tysiące "lotów widmo"

Dziennik wskazuje, że połowa ze wszystkich "lotów widmo" miała miejsce w obrębie Zjednoczonego Królestwa, a dwie trzecie odbyło się z udziałem największych brytyjskich lotnisk - w tym w Birmingham (1455 lotów), Luton (1307 lotów) i Bristol (758 lotów). Jako przykład podano dwa przeanalizowane kwartały z ostatnich trzech lat, oba przypadające na czas pandemii COVID-19. W jednym z nich z londyńskiego lotniska Luton do Polski odleciały 62 puste samoloty, a w drugim z lotniska Heathrow do USA lub odwrotnie bez pasażerów odleciały aż 663 samoloty.

"Guardian" przekazał, że przyczyny "lotów widmo" pozostają niejasne i znają je tylko poszczególne linie lotnicze. Jednym z powodów pustych lotów mogło być działanie linii lotniczych, mające na celu utrzymanie swojego miejsca na lotniskach, czyli tak zwana zasada "wykorzystaj albo strać".

ZOBACZ TEŻ: Lufthansa wykonała 18 tysięcy "pustych lotów"? Tłumaczymy, skąd ten fałszywy przekaz

Zgodnie z przepisami, aby utrzymać prawo do obsługi danego połączenia (tzw. slotu), linia lotnicza powinna zrealizować na nim co najmniej 80 proc. połączeń. Chodzi o zagwarantowanie pasażerom przelotu, nawet w przypadku czasowego braku zainteresowania większej liczby podróżnych danym połączeniem. Podczas pandemii popyt na loty samolotem znacząco spadł, więc linie lotnicze mogły być zmuszone do realizowania lotów widmo, aby nie stracić miejsc na najważniejszych lotniskach.

Jednak jak zauważa brytyjski dziennik, zasada "wykorzystaj albo strać" została zawieszona na początku pandemii i przywrócona dopiero w październiku 2021 roku, ale z mniejszym wymogiem 50 proc. (od końca marca br. wynosi 70 proc.). Poza tym, zgodnie z ujawnionymi danymi, liczba "lotów widmo" utrzymywała się na podobnym poziomie przed koronawirusowymi restrykcjami i po nich, wynosząc średnio 130 całkowicie pustych lotów miesięcznie, co według "Guardiana" może sugerować, że "loty widmo" nie miały bezpośredniego związku z COVID-19.

Prawie pustych lotów było miesięcznie średnio 1200, z czego 80 proc. stanowiły loty zagraniczne. Za dwie trzecie z nich również odpowiadały największe brytyjskie lotniska - Heathrow (10 467 lotów), Manchester (3309), Gatwick (2766) i Stansted (2197).

Wśród innych możliwych przyczyn lotów bez pasażerów są powrotne przeloty samolotów lub konieczność zmiany miejsca ich przebywania na początku pandemii, ale jak podkreśla "Guardian", są to tylko przypuszczenia.

ZOBACZ TEŻ: Samolot wypadł z pasa, wpadł do jeziora. Tymczasowo zamknięto lotnisko

Reakcje z branży

Na doniesienia dziennika odpowiedzieli już rzecznicy poszczególnych lotnisk, posiłkując się argumentami dotyczącymi restrykcji wprowadzanych w związku z koronawirusem. Rzecznik lotniska w Luton przekazał, że sytuacja wynikała z restrykcji pandemicznych i wymogów prawnych dotyczących stanu samolotu i licencjonowania pilotów. Podobnie stwierdził rzecznik lotniska w Bristolu, który wskazał na kwestie dotyczące obsługi technicznej samolotu. - Żaden operator nie latałby samolotem, gdyby mu się to nie opłacało lub nie miał takiej potrzeby operacyjnej. Gdy granice zamknęły się dla pasażerów, linie lotnicze zaczęły dostarczać niezbędne dla krajów środki medyczne - wskazał z kolei rzecznik lotniska Heathrow.

Na ujawnione dane odpowiedziała też rzeczniczka stowarzyszenia Airlines UK. - Miliony lotów odbyło się w Wielkiej Brytanii między 2019 i 2022 rokiem i jedynie minimalna część z nich odbyła się bez pasażerów lub z niewielką ich liczbą, z różnego rodzaju powodów operacyjnych, wynikających z pandemii - powiedziała.

ZOBACZ TEŻ: Kolejny alarmujący raport WMO o skutkach zmian klimatu. Zmierzamy "na niezbadane terytoria zniszczenia"

Wpływ na klimat

Opublikowane dane spotkały się z krytyczną reakcją ze strony aktywistów środowiskowych, którzy zwracają uwagę, że transport lotniczy to jeden z bardziej szkodliwych dla klimatu sposobów podróżowania. To także jedna z najmniej ekologicznych aktywności człowieka.

- Publikacja tych danych to krok we właściwym kierunku, ale potrzebujemy więcej transparentności, aby zrozumieć, dlaczego te niewydajne, zanieczyszczające środowisko praktyki są kontynuowane i aby pociągnąć do odpowiedzialności głównych winowajców - powiedział Tim Johnson z Federacji Ochrony Środowiska Lotniczego. - W obliczu kryzysu klimatycznego szokujący jest fakt, że tak wiele pustych samolotów spalało paliwa kopalne, emitując jeszcze więcej CO2 do atmosfery - dodał.

Autorka/Autor:pb//az

Źródło: Guardian

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock