Runął wiadukt, wykonawca pod lupą MSW


Po wypadku budowlanym na autostradzie D-1 słowacki minister transportu Jan Pocziatek zarządził wstrzymanie budowy całego odcinka Janovce-Jablonov. Wiadukt zostanie zburzony. Ministerstwo skontroluje też inne budowy prowadzone przez spółkę Boegl i Krysl.

Kolejną komisję śledczą powołał minister spraw wewnętrznych Robert Kaliniak. - Wiemy jedynie to, że podczas prac betoniarskich zawaliła się konstrukcja wiaduktu pomiędzy dwiema podporami. Cały proces trwał kilka sekund. Elementy konstrukcji runęły razem z robotnikami z wysokości 30 metrów - powiedział szef MSW. Minister wyraził przekonanie, że "gdyby respektowano wszystkie przepisy bezpieczeństwa i normy techniczne, do tragedii z pewnością by nie doszło". - Moje wątpliwości budzi między innymi wybór firmy Boegl i Krysl, która stawiała wiadukt nad torami kolejowymi w Studence koło Ostrawy - oświadczył Kaliniak.

Kolejny raz

Wiadukt ten runął w sierpniu 2008 roku na tory przed przejazdem pociągu EuroCity Comenius relacji Kraków-Praga. Maszynista pociągu zdążył jedynie włączyć hamowanie awaryjne, jednak do katastrofy doszło. Zginęło w niej siedem osób, a 67 zostało rannych. Wyrok w tej sprawie, której akta liczą 15 tysięcy stron, jeszcze nie zapadł. - Nie chcę niczego sugerować przed zakończeniem śledztwa, ale trzeba postawić sobie zasadnicze pytanie - czy firma, która miała podobny problem, jest godna zaufania? - powiedział szef słowackiego MSW. Przetarg na wykonanie odcinka autostrady D-1 zatwierdził poprzedni rząd premier Ivety Radiczovej. Ekspert budowlany Ladislav Budzy powiedział słowackiemu radiu publicznemu, że "o jakości prac budowlanych mogła przesądzić cena przetargu". - Niekiedy w ślad za niską ceną idą materiały niższej jakości - dodał.

Cztery ofiary

W piątkowej katastrofie na autostradzie D-1 we wschodniej Słowacji w pobliżu miejscowości Kurimany, niedaleko miasta Nowa Wieś Spiska, zginęło czterech robotników. Dwunastu znajduje się nadal w szpitalach, w tym trzech w stanie ciężkim. A-1 to najdłuższa autostrada na terenie Słowacji łącząca zachód ze wschodem kraju. Po dokończeniu budowy ma mieć 517 km długości.

Autor: mn//gak / Źródło: PAP