Pomożemy obcym odnaleźć nas w kosmosie

Kod wymaga od obcych podstawowej wiedzy o matematyceNASA, arXiv

Naukowcy poszukujący inteligentnego życia we Wszechświecie stworzyli nowy, prostszy kod komunikatu wysyłanego od ludzkości w kosmos. Dla rozsądnego obcego, z podstawową wiedzą matematyczną, wiadomość powinna być prosta do odczytania, pisze portal "wired.com".

Tak wygląda zdekodowana wiadomość NASA (NASA) NASA

Dotąd wysiłki w poszukiwaniu obcych za pomocą skanowania fal radiowych z kosmosu zajmowały znacznie więcej czasu, niż wysyłanie w przestrzeń informacji o nas.

A problem - przynajmniej dla szukających obcych jest poważny: jak stworzyć przekaz zrozumiały dla innych istot, pytają Michael Busch z California Institute of Technology oraz Rachel Reddick ze Stanford University w piątkowej publikacji w "arXiv".

Test tłumaczenia

A tak fragment nowej. zdekodowanej wiadomości (arXiv)

Naukowcy uważają, że ani informacja wysłana przez Arecibo (radioteleskop o największej pojedynczej czaszy na świecie w Portoryko), skierowana w gromadę gwiazd M13 w 1974 roku, ani kolejne próby (Cosmic Calls) w 1999 i 2003 roku nie zostały sprawdzone pod kątem odczytania (odcyfrowania).

Dlatego podjęli się tego zdania. Busch stworzył kod, a Reddick miała go odczytać.

Efekty?

Jak było w przypadku poprzednio wysłanych wiadomości, Busch wysłał kod składający się z ciągów zer i jedynek. Jednak tak, jak wcześniejsze informacje miały być tłumaczone na obrazy, kod Buscha ma być tłumaczony na matematyczne wzory.

Reddick otrzymała wiadomość, lekko zniekształconą przez zakłócenia kosmiczne. Nie mając o kodzie żadnych informacji i używając tylko długopisu, kartki papieru i komputera (w niewielkim stopniu, do edycji), szybko zdekodowała początek informacji: opis grawitacji i masy atomowe. Reszta informacji nie sprawiła Reddick większych problemów.

- Kod wymaga, żeby obcy mieli przynajmniej odpowiednik wiedzy z dziedziny matematyki, astronomii i fizyki - napisali w raporcie. Jednak nawet pięciu studentów potrzebowałoby jedynie godziny, aby rozpoznać podstawy matematycznej gramatyki Bunscha i Reddick.

Jednak naukowcy z wysłaniem błyskotliwego kodu w kosmos jeszcze poczekają. SETI (Search for Extra-Terrestrial Intelligence) poszukujące życia w kosmosie, ma na to na razie za mały budżet. Ale może warto spróbować dać się znaleźć, zamiast szukać?

Źródło: wired.com, tvn24.pl