Świat

"Skoordynowane nieautentyczne zachowania". Facebook usuwa kilkaset kont

Świat


Facebook usunął ze swojego serwisu społecznościowego ponad 350 kont i stron obserwowanych w sumie przez blisko półtora miliona użytkowników - poinformował w czwartek internetowy gigant. Decyzja ta ma związek ze "skoordynowanymi nieautentycznymi zachowaniami" i jak wyjaśniono, została podjęta w ramach walki z polityczną propagandą Arabii Saudyjskiej.

Usunięcie 350 kont przez Facebooka to kolejny krok w walce technologicznego giganta ze "skoordynowanymi nieautentycznymi zachowaniami". Po raz pierwszy jest to związane z władzami Arabii Saudyjskiej.

Jak podał Facebook, ludzie łączeni z saudyjskim rządem prowadzili sieć fałszywych kont i stron, na których rozpowszechniali państwową propagandę i atakowali regionalnych rywali.

Państwa na Bliskim Wschodzie coraz częściej wykorzystują media społecznościowe, takie jak Facebook, Twitter czy YouTube, do ukrytych politycznych wpływów - zauważa agencja Reutera.

W zeszłym roku Reuters opisał szczegółowo irańską rządową kampanię internetową. Rijad wykorzystał też podobną taktykę do atakowania skonfliktowanego z nim Kataru czy rozpowszechniania dezinformacji dotyczących zamordowania - prawdopodobnie na zlecenie saudyjskich władz - krytycznego wobec nich dziennikarza Dżamala Chaszodżdżiego.

Rijad wielokrotnie zaprzeczał oskarżeniom związanym ze śmiercią dziennikarza i nie odpowiedział na wcześniejsze zarzuty dotyczące swojej aktywności w mediach społecznościowych.

Facebook walczy z "nieautentycznymi zachowaniami"

Serwis społecznościowy kilka razy w miesiącu ogłasza walkę z "nieautentycznymi zachowaniami", jednak bardzo rzadko jego kampania związana jest z działalnością rządową. Tylko w tym roku Facebook ogłosił 11 akcji zwalczania "nieautentycznych zachowań" w 13 krajach.

- W każdym wypadku powiązanie między operacją informacyjną i rządem jest istotne i ludzie powinni być go świadomi - powiedział dyrektor do spraw cyberbezpieczeństwa w Facebooku Nathaniel Gleicher.

Gleicher dodał, że saudyjska kampania była przeprowadzana przede wszystkim na Facebooku i Instagramie, a jej organizatorzy wydali ponad 100 tysięcy dolarów amerykańskich na reklamę swoich treści. Większość materiałów dotyczyła między innymi wiadomości regionalnych i kwestii politycznych, księcia Muhammada ibn Salmana i jego planu reform czy sukcesów saudyjskich sił zbrojnych w konflikcie w Jemenie.

Facebook poinformował też w czwartek, że usunął również inne 350 kont łączonych z firmami marketingowymi z Egiptu i Zjednoczonych Emiratów Arabskich, jednak nie były one bezpośrednio związane z rządami tych krajów.

Autor: asty//now / Źródło: PAP