Wojsko Korei Południowej poinformowało, że poderwało myśliwce, gdy pięć chińskich i sześć rosyjskich samolotów wojskowych przelatywało przez strefę obrony powietrznej. W odpowiedzi władze w Seulu złożyły również protest dyplomatyczny.
O piątkowym zdarzeniu poinformowało południowokoreańskie Dowództwo Połączonych Szefów Sztabów (JCS). W ciągu czterech godzin, począwszy od godz. 9.35 czasu lokalnego (1.35 w Polsce), chińskie i rosyjskie samoloty wojskowe wleciały bez uprzedniego powiadomienia do strefy identyfikacji obrony powietrznej Korei (ADIZ) nad Morzem Japońskim i wodami u południowego wybrzeża Korei Południowej.
Siły powietrzne Korei Południowej zidentyfikowały samoloty i podjęły taktyczne środki zaradcze, podrywając myśliwce - przekazało JCS, dodając, że obce samoloty nie naruszyły przestrzeni powietrznej kraju.
Ministerstwo obrony w Seulu poinformowało o złożeniu "stanowczego protestu" w rozmowach telefonicznych z obiema stronami. Resort wyraził ubolewanie i wezwał do podjęcia działań w celu zapobieżenia w przyszłości incydentom, które mogą "niepotrzebnie powodować napięcia w regionie".
Jak poinformował niezależny rosyjskojęzyczny portal The Moscow Times, w piątek rano czasu lokalnego chińska armia informowała o przeprowadzeniu wraz z armią rosyjską wspólnego patrolu powietrznego nad Morzem Japońskim. Ministerstwo obrony Chin nazwało loty "dziewiątym wspólnym patrolem strategicznym", który odbył się "zgodnie z rocznym planem współpracy między chińskimi i rosyjskimi siłami zbrojnymi".
Od 2019 roku oba kraje regularnie wysyłały samoloty wojskowe do strefy obrony powietrznej Korei Południowej bez wcześniejszych powiadomień. Podobne incydenty miały miejsce w czerwcu i grudniu ubiegłego roku oraz w maju i listopadzie 2022 roku. Wówczas Pekin i Moskwa również opisywały loty jako "wspólne strategiczne patrole powietrzne".
ADIZ to obszar przestrzeni powietrznej leżący poza granicami terytorialnymi danego kraju nad jego wyłączną strefą ekonomiczną lub wodami międzynarodowymi, w którym wojsko identyfikuje, lokalizuje i kontroluje statki powietrzne w interesie bezpieczeństwa narodowego.
Zbliżające się do ADIZ samoloty powinny z wyprzedzeniem poinformować o zamiarze wejścia w ADIZ. Strefy te nie mają umocowania w prawie międzynarodowym. Oprócz Korei Południowej wyznaczyły je m.in. ChRL, Japonia, Kanada, Stany Zjednoczone i Szwecja.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Fasttailwind / Shutterstock