Poznaniacy chcą powrotu linii "A". 100 skarg do urzędu

Poznań

MPK Poznań | K. LesińskaLinia A miała największe opóźnienia na trasie

W ramach protestu w sprawie likwidacji linii pospiesznej "A" mieszkańcy miasta wysłali ponad sto wniosków do Zarządu Transportu Miejskiego.

Na początku września autobus linii "A" przejechał ostatni raz trasę z os. Kopernika na Rataje. Poznaniacy nie chcą się jednak pogodzić z jego likwidacją i walczą o przywrócenie linii.

"Już przeszło sto osób wysłało wniosek do Zarządu Transportu Miejskiego" - czytamy na profilu "Przywrócenie pospiesznej linii autobusowej 'A'" na portalu społecznościowym Facebooka. W ciągu 9 dni profil polubiło 440 osób.

"Ale ich porobili"

Linia "A" zapewniała połączenie ze wschodu miasta na zachód. Z pospieszną miała jednak niewiele wspólnego. Miała największe opóźnienia z wszystkich poznańskich linii. Sięgały one nawet 80 minut. Mimo to, podczas konsultacji społecznych jakie przeprowadzano w związku z reorganizacją komunikacji miejskiej na Ratajach, mieszkańcy domagali się by z linii nie rezygnować. ZTM początkowo zgodził się jedynie na zamianę linii z pospiesznej na zwykłą. Potem jednak zmienił zdanie, nie informując o tym samych zainteresowanych. Zamiast linii "A" uruchomiono dwie: 45 która jeździ z os. Kopernika do Ronda Kaponiera i 97, łączący Rondo Rataje i szpital na os. Rusa. - Remont ronda Kaponiera i budowa nowego skrzyżowania spowodowałaby, że linia 45, po dawnej trasie linii A, stałaby w centrum w korkach. Po zakończeniu tych remontów będzie można się ponownie pochylić nad połączeniem tych dwóch linii - mówi Rafał Kupś, zastępca dyrektora ZTM.

Akcja mieszkańców na Facebookufacebook

Chcą jeździć z Rataj do Term

Inną propozycję zmiany dotyczącą nowej linii autobusowej na Ratajach mają członkowie stowarzyszenia "Lepsze Rataje". Chcą, by autobus nr 97 nie kończył trasy przy szpitalu na do os. Rusa, lecz pojechała dalej aż do Term Maltańskich.

- To unikatowy kompleks sportowo-rekreacyjny w skali Wielkopolski, a nawet kraju. O tym nie trzeba nikogo w Poznaniu przekonywać. Gdy jednak zapytać poznaniaków, czy korzystali już z Term, znaczna część udzieli odpowiedzi negatywnej. I to wcale nie z powodu cen! Problemem jest bowiem trudny dojazd - przekonuje Rafał Chróst ze stowarzyszenia.

Pomysł ratajskiego stowarzyszenia popiera Rada Osiedla Chartowo.

- Jest to świetna inicjatywa. Rada Osiedla podpisuje się pod nią. Mamy nadzieję, że Zarząd Transportu Miejskiego także podzieli nasz zachwyt i zgodnie z oczekiwaniami Poznaniaków wprowadzi stosowne zmiany w rozkładzie jazdy - mówi Przewodniczący Rady Wojciech Chudy.

Na pozytywną opinię ZTM liczą także Termy Maltańskie, które od samego początku istnienia zabiegały o połączenie autobusowe z obiektem. Udało się to póki co częściowo - w soboty i niedziele dojedziemy tam linią zabytkową 100.

"Znamy sprawę"

Zarząd Transportu Miejskiego zachwytu na razie nie podziela, ale nie wyklucza wprowadzenia w życie pomysłu na przedłużenie trasy autobusu linii 97.

- Znamy sprawę. Będziemy to rozważać. Problemem są różne pory rozpoczynania zajęć na Termach Maltańskich. Gdyby były równe godziny, byłoby łatwiej ułożyć rozkład jazdy takiej linii i mielibyśmy gwarancję potoku pasażerów na tej trasie - odpowiada Rafał Kupś.

Członkowie stowarzyszenia "Lepsze Rataje" przekonują, że modyfikacja trasy oprócz ułatwienia mieszkańcom dotarcia do Term Maltańskich poprawi również komunikację z miastem mieszkańców Os. Warszawskiego, Antoninka i Os. Przemysława.

Proponowana trasa linii 97:

RATAJE DWORZEC– Zamenhofa - Piłsudskiego - Inflancka – Bobrzańska – Chartowo - Kurlandzka - Os. Rusa/Szpital – Szwajcarska – Abp Dymka – Browarna - Węzeł Antoninek – Warszawska – Krańcowa – Grodzieńska – TERMY MALTAŃSKIE (powrót: Chartowo – Wiatraczna – Inflancka).

Autor: FC/AB/par / Źródło: TVN 24 Poznań

Źródło zdjęcia głównego: MPK Poznań | K. Lesińska