Poznań

"New York Times" chwali Poznań

Poznań

New York TimesTekst dotyczący Poznania na stronie internetowej NYT

"New York Times" opublikował tekst dotyczący Poznania. Opisuje on stolicę Wielkopolski jako przykład sukcesu Polski. - By zrozumieć, jak Polsce udało się prześcignąć równych sobie i stać się promykiem nadziei w pogrążonej w kryzysie Europie, należy przeanalizować sukces Poznania - pisze w środowym wydaniu "New York Times".

"Położony na drodze między Warszawą a Berlinem Poznań stał się głównym beneficjentem znacząco polepszonych stosunków między obydwoma krajami (Polską i Niemcami), otwarcie granic zniosło utrudnienia w handlu, a członkowstwo Polski w UE przyciągnęło inwestycje" - podkreśla gazeta.

Koncerny, sukcesy i niskie bezrobocie

Na potwierdzenie "NYT" przypomina, że w Poznaniu chętnie inwestują zagraniczne koncerny, takie jak Volkswagen, japoński Bridgestone czy farmaceutyczny gigant GlaxoSmithKline, a bezrobocie jest najniższe w kraju (4 proc. w maju 2012 r.).

Ponadto Poznań może się pochwalić własną historią sukcesu - pisze gazeta, wskazując firmę produkującą autobusy i tramwaje Solaris, której poświęcono dużą część tekstu. Firma zatrudnia obecnie 2,2 tys. pracowników w kraju i dodatkowych 200 za granicą - opisuje z uznaniem dziennik, przypominając że jeszcze w 1997 r. Poznań kupował z niemieckiego demobilu tramwaje zwane popluarnie "Helmutami", a dziś firma swoje wyroby eksportuje m.in. do Niemiec, Szwecji czy Danii.

Kryzys i własne marki

Jednocześnie na przykładzie Poznania widać, jakie zagrożenia czyhają na "odnoszącą sukcesy gospodarkę Polski, nie mówiąc już o słabszych gospodarkach (niektórych) krajów europejskich". Stopniowo zmniejszane są fundusze europejskie, które umożliwiły realizację wielkich inwestycji, a wzrost gospodarczy Polski może ucierpieć przez politykę dotkniętych kryzysem krajów, które bardziej skupiają się na cięciach niż stymulowaniu wzrostu - przestrzega "NYT".

Jak podkreśla gazeta, Polska dobrze poradziła sobie z kryzysem gospodarczym, a jedną z zalet jest duży rynek produktów krajowych. - Lubię kupować od polskich firm, ponieważ pieniądz pozostaje tutaj - powiedział dziennikowi Tomasz Niespodziany, odwołując się do wywodzącej się z Poznania sieci marketów Piotr i Paweł sieć sklepów spożywczych i lokalnego browaru Fortuna. Gazeta pytała rozmówcę o opinie pod sklepem z biżuterią Apart, która projektuje i produkuje biżuterię w okolicach Poznania i sprzedaje w 180 sklepach w całej Polsce.

ZOBACZ FILM O SOLARISIE:

Autor: FC/k / Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: New York Times

Pozostałe wiadomości