22 metry pod ziemią montują wielkiego "kreta", który pomoże połączyć dwie części miasta

TVN24 | Pomorze

Autor:
eŁKa/gp
Źródło:
TVN24 Szczecin
Barbara Michalska: czekamy na ten tunel z niecierpliwościąUrząd Miasta Świnoujście
wideo 2/12
Urząd Miasta ŚwinoujścieBarbara Michalska: czekamy na ten tunel z niecierpliwością

Mieszkańcy Świnoujścia i turyści regularnie odwiedzający to miasto czekają od dziesięcioleci na drogową przeprawę z jednej strony miasta na drugą. Władze Świnoujścia informują, że właśnie rozpoczyna się krytyczny moment tej inwestycji.

Budowa tunelu łączącego dwie świnoujskie wyspy wchodzi w etap, który poprzedza wielkie borowanie pod dnem. W specjalnie przygotowanej podziemnej komnacie składana będzie maszyna TBM (red. – z angielskiego Tunnel Boring Machine, czyli maszyna drążąca tunel).

TBM, nazywana potocznie "kretem", jest ogromnym wiertłem, które powoli będzie drążył tunel o szerokości ponad 13 metrów. Maszyna została wyprodukowana w Chinach i w częściach przetransportowana do Świnoujścia w październiku. Jej długość to ponad 100 metrów.

Siedmiopiętrowy budynek w tunelu

Tunel zapewni przejazd drogą z jednej części Świnoujścia na drugą bez konieczności czekania na prom – czasem w sezonie letnim kolejki na przeprawę są wielogodzinne. Innej alternatywy właściwie nie ma, bo, na przykład jadąc ze Szczecina, trzeba byłoby nadłożyć około 40 kilometrów drogą przez Niemcy, żeby dojechać do nadmorskiej części miasta.

- Jest to dla nas szczególny moment. To najważniejszy element inwestycji. W tym momencie już wiemy, że na pewno wycofać się tego nie da – twierdzi zastępca prezydenta Świnoujścia Barbara Michalska. Jak nam wyjawia, podziemna komora, w której montowany będzie "kret" znajduje się 22 metry pod ziemią. Jak mówi wiceprezydent, zmieściłby się tam siedmiopiętrowy budynek mieszkalny.

Podpisanie umowy na budowę tunelu w Świnoujściu

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE>>>

Montaż TBM potrwa do marca. Wtedy maszyna wystartuje z wyspy Uznam na wyspę Wolin z prędkością sześciu centymetrów na minutę. Jednocześnie z drążeniem tunelu TBM będzie układać betonowe pierścienie tworzące ściany tunelu.

Wykonawcy prac przewidują, że "kret" będzie mógł ułożyć ich 5-6 w ciągu doby, czyli 10-12 metrów tunelu. Cały tunel będzie miał 1780 metrów długości i w najgłębszym miejscu znajdować się będzie aż 37,5 metrów pod poziomem morza.

Cały koszt inwestycji ma sięgnąć ponad 900 milionów złotych, z czego 85 procent sfinansuje Unia Europejska. Prace mają zakończyć się w 2022 roku.

Jedna z dwóch przepraw promowych w ŚwinoujściuGoogle Maps

Autor:eŁKa/gp

Źródło: TVN24 Szczecin

Źródło zdjęcia głównego: Urząd Miasta Świnoujście