R e e

Pierwsze Radio Informacyjne

BIURO
KANCELART

19 10. 2022
g A
WPWELO
7

Koncesjonari-éZ

Inforadio, Sp. z o. o.

ul. Czerska 8/10, 00-732 Warszawa
program radiowy:

TOK FM — Pierwsze Radio Informacyjne

KOPa

Warszawa, dnia 10 pazdziernika 2022 r.

Sz. P. Witold Kolodziejski

Przewodniczacy Krajowej Rady Radiofonii i
Telewizji

Skwer kard. S. Wyszynskiego 9

01-015 Warszawa

Dotyczy: DPz-WSW.0511.834.9.2022

Szanowny Panie Przewodniczacy,

Dzigkujemy za stanowisko przedstawione w piSmie z dnia 30 wrze$nia br. Cho¢ z prawdziwg
satysfakcja akceptujemy, ze Pan Przewodniczacy odstapit od powtarzania pod adresem nadawcy zarzutu
stosowania mowy nienawisci, to nie mozemy doszukaé¢ si¢ podstawy prawnej, na jakiej opiera Pan
wobec nas swoje nowe zarzuty - zniestawienia i naruszenia dobr osobistych profesora Wojciecha
Roszkowskiego.

Niezaleznie od tego, ze nie zgadzamy z Panskim zatozeniem, jakoby krytyka dzieta byta rownoznaczna
z krytyka autora tegoz dzieta, podzielamy tok rozumowania Pana Przewodniczacego, iz
nieprzychylnymi opiniami wobec ksigzki dotkniety czu¢ si¢ moze jej autor lub wydawca - tak, jak miato
to miejsce w przywotywanej przez Pana Przewodniczacego spawie Andreasa Wabla przeciwko Austrii.
Powyzsza sprawa trafita do Europejskiego Trybunalu Praw Czlowieka po tréjinstancyjnym
postgpowaniu cywilnym przed sadami austriackimi z wniosku (pozwu) wydawcy gazety ,.Kronen-
Zeitung” przeciwko Andreasowi Wablowi, ktéry artykuly w tej gazecie nazwal ,nazistowskim
dziennikarstwem”. W wyroku z dnia 21 marca 2000 r. (skarga nr 24773/94) ETPC wskazat na wstepie,
ze art. 10 ust. 2 Konwencji o ochronie praw cztowieka i podstawowych wolno$ci odnosi sie nie tylko
do opinii odbieranych przychylnie lub uznawanych za nieobrazliwe, ale réwniez do tych, ktére obrazaja,
szokujg lub niepokoja. Dalej za$ Trybunat podkreslil, ze ocena czy zakazanie skarzgcemu Wablowi
uzywania zwrotu ,nazistowskie dziennikarstwo” w tamtym konkretnym, jednostkowym przypadku
powinna by¢ dokonana z uwzglednieniem catoksztaltu okolicznosci, w jakich ten zwrot zostat uzyty. W
ramach badania tych okolicznosci ETPC zwrécit uwage migdzy innymi na to, ze zarzut odnoszgcy sie
do dziatan nazistowskich byt bliski zarzutowi popelienia przestepstwa w $wietle ustawodawstwa
austriackiego, ze Andreas Wabl swoja krytyczna opini¢ wobec ,,Kronen-Zeitung” wyglosit juz po
zamieszczeniu przez wydawce gazety sprostowania i oswiadczenia pochodzacego od samego Wabla
oraz ze urazony publikacjami Wabl mogt skorzystaé ze srodkéw prawnych zmierzajgcych do zakazania
wydawcy gazety publikowania zniestawiajacych go tresci. Po zbadaniu caloksztaltu okolicznosci
faktycznych Trybunat orzekt, ze w tamtym konkretnym przypadku austriacki Sagd Najwyzszy zasadnie
zakazat skarzacemu uzywania okreslenia ,,dziennikarstwo nazistowskie” wobec ,,Kronen-Zeitung”. W
zadnej mierze omawiany wyrok Europejskiego Trybunatu Praw Czlowieka nie stanowi podstawy do
przyjecia, iz co do zasady okreslenie ,nazistowskie dziennikarstwo” wykracza poza granice
dopuszczalnej krytyki.

Inforadio Sp. z 0.0. z siedzibg w Warszawie, ul. Czerska 8/10, Numer identyfikacji podatkowej: PL 526-10-01-248,
Miejsce zarejestrowania: Sad Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, Numer rejestru KRS: 23271,
Kapitat zaktadowy: 2.203.836,00 zt.

Tel. (022) 55 55 100, Fax: (022) 55 57 271

—————— o




Pierwsze Radio Informacyjne

Stanowczo nie zgadzamy si¢ na badanie krytyki prasowej pod katem jej prawdziwosci badz
nieprawdziwosci. Takiemu badaniu moga podlega¢ tylko fakty, nie opinie, co nie budzi zadnych
watpliwosci w orzecznictwie polskich sadow!.

Jako odpowiedzialny nadawca radiowy respektujemy granice dozwolonej krytyki prasowe;j, lecz - tak
jak czynia to polskie sady” - za kryterium badania gdzie ta granica przebiega uznajemy kryterium
rzetelnosci oraz merytorycznoSci.

Z pelnym przekonaniem uwazamy, ze nadawca nie wykracza poza konstytucyjng zasade wolnosci
wyrazania opinii dopoki opinie te znajduja odpowiednie usprawiedliwienie w dostatecznej podstawie
faktycznej. Abstrahujac w tym miejscu od badania legitymacji Pana Przewodniczgcego do
wystepowania w imieniu prof. Roszkowskiego jako autora podrecznika ,,Historia i Terazniejszo$¢”
(pozwolimy sobie jedynie zauwazy¢, ze wyrok Sadu Najwyzszego, ktéry Pan Przewodniczacy cytuje w
ostatnim pi$mie zostat wydany po rozpoznaniu sprawy cywilnej miedzy dwojgiem os6b fizycznych o
naruszenie dobr osobistych), podtrzymujemy nasze przekonanie, ze w audycji, w ktérej padta ujemna
ocena ww. pozycji zaprezentowano argumentacje¢ bedgca takim uzasadnieniem, a stuchacze mieli
mozliwos¢ ustysze¢ na jakich podstawach oparto miazdzacg ocene krytykowanego podrecznika.

Z powazaniem,

%
)]

Adam Fijaljowski — Czlonek Zarzadu

1 por. choéby Wyrok Sadu Najwyzszego - Izba Cywilna z dnia 23 czerwca 2017 r., sygn. akt I CSK 652/16, Wyrok Sadu
Apelacyjnego w Warszawie - I Wydziat Cywilny z dnia 13.08.2014 r., sygn.. I ACa 902/14, Postanowienie Sgdu Najwyzszego
- Izba Cywilna z dnia 30 czerwca 2022 r., sygn. akt I CSK 1493/22

2 por. Wyrok Sadu Apelacyjnego w Warszawie - I Wydziat Cywilny z dnia 3 stycznia 2022 r., sygn. akt I ACa 354/21,
Postanowienie Sgdu Najwyzszego - Izba Cywilna z dnia 30 czerwca 2022 r., sygn. akt I CSK 1493/22, Wyrok Sadu
Najwyzszego - Izba Cywilna z dnia 9 czerwca 2005 r., sygn. akt IIT CK 622/04, Wyrok Sadu Najwyzszego - Izba Cywilna z
dnia 28 stycznia 2010.r., sygn. akt I CSK 217/09

Inforadio Sp. z o.0. z siedzibg w Warszawie, ul. Czerska 8/10, Numer identyfikacji podatkowej: PL 526-10-01-248,
Miejsce zarejestrowania: Sad Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, Numer rejestru KRS: 23271,
Kapitat zaktadowy: 2.203.836,00 zt.

Tel. (022) 55 55 100, Fax: (022) 55 57 271




