logotyp tvn24

Magazyn TVN24

Lista tematów

  • 1
    Paweł Lęcki "Uczestniczymy w makabrycznym eksperymencie"
  • 2
    Igor Sokołowski Fałszuje wybory, bo ma za wysokie poparcie. Ćwierć wieku króla ziemniaków
  • 3
    Katarzyna Kaczorowska Odyseja kosmiczna dopiero się zaczyna
  • 4
    Ewelina Woźnica Rafał Zawierucha: przejąłem żonę po Leo DiCaprio
  • 5
    Rafał Malec Myśliwi: nie mamy nic wspólnego z kulturą śmierci
  • 6
    Krzysztof Zaborowski "Najgorsza myśl? Że umrę". Polska mistrzyni dostała drugie życie
  • 7
    Marzena Chełminiak Organek: świetnie się utrzymuję z tego, co robię. Nie muszę iść do innej pracy
  • 8
    Justyna Kobus Ręka Boga i kokaina od camorry
logotyp tvn24

Magazyn TVN24

Paweł Lęcki

"Uczestniczymy w makabrycznym eksperymencie"

Zobacz

Tytuł: Nauczyciel Paweł Lęcki

Podziel się

Rekrutacja niedługo się skończy, ale spora część uczniów na zawsze pozostanie z poczuciem klęski. Z poczuciem, że nie są warci, nie są ważni. Od września dojdą nowe problemy - będą uczyli się w piwnicach, na korytarzach i w stołówkach. Jak budować poczucie ważności w stołówce? A szkoła nie da im oparcia, uczniowie będą w swej masie anonimowi. W ścisku nie da się budować relacji. Ten rząd zniszczył szkołę na wielu poziomach.

Dla Magazynu TVN24 pisze Paweł Lęcki, nauczyciel języka polskiego w sopockim liceum.

Rekrutacja do szkół średnich zawsze jest ważnym wydarzeniem, głównie dla tych, którzy biorą w niej udział. W tym roku stała się sprawą całego kraju z powodu podwójnego rocznika i reformy edukacji. Liczby są bezwzględne - dzieci jest dwa i pół razy więcej niż w poprzednich latach, bardzo wiele z nich póki co nigdzie się nie dostało. Także ci bardzo dobrzy. Inni dostali się do szkół często z bardzo odległych preferencji. Ogromne emocje, rozczarowania, dramaty - wszyscy to przeżywamy. Ale może to dobrze, bo znowu przez chwilę poważnie porozmawiamy o edukacji.

Problemy z rekrutacją do szkół. Podwójny rocznik »

Piontkowski do dziennikarki: chaos to jest może w pani głowie / Wideo: tvn24
  • Piontkowski do dziennikarki: chaos to jest może w pani głowiePiontkowski do dziennikarki: chaos to jest może w pani głowie
    Video: tvn24 Piontkowski do dziennikarki: chaos to jest może w pani głowie3.09 | Minister edukacji narodowej Dariusz Piontkowski zapytany o chaos po reformie edukacji przeprowadzonej przez poprzednią szefową resortu Annę Zalewską odpowiedział dziennikarce "Gazety Wyborczej", że "chaos to jest być może w jej głowie". Odpowiedź ministra nie spodobała się między innymi Stanisławowi Tyszce z Kukiz’15, który stwierdził, że Piontkowski powinien przeprosić dziennikarkę.zobacz więcej wideo »
  • Szef MEN: są wolne miejsca w szkołach średnichSzef MEN: są wolne miejsca w szkołach średnich
    Video: tvn24 Szef MEN: są wolne miejsca w szkołach średnich26.07 | Wbrew kasandrycznym przepowiedniom władz Warszawy nie ma jakiegoś poważnego problemu z dostaniem się do szkół średnich. Są wolne miejsca w szkołach średnich – powiedział w czwartek minister edukacji narodowej Dariusz Piontkowski. zobacz więcej wideo »
  • Sytuacja w poznańskich szkołach średnich Sytuacja w poznańskich szkołach średnich
    Video: tvn24 Sytuacja w poznańskich szkołach średnich 25.07| Podwójny rocznik walczy o miejsca. W szkołach średnich opublikowano listy przyjętych uczniów. Po pierwszym etapie rekrutacji najwięcej miejsc brakowało w Warszawie i Poznaniu. Sprawdziliśmy czy wszyscy uczniowie w tych miastach wiedzą już gdzie będą się uczyć w nowym roku szkolnym. zobacz więcej wideo »
  • Sytuacja we wrocławskich szkołach Sytuacja we wrocławskich szkołach
    Video: tvn24 Sytuacja we wrocławskich szkołach 25.05| Podwójny rocznik walczy o miejsca. W szkołach średnich opublikowano listy przyjętych uczniów. Po pierwszym etapie rekrutacji najwięcej miejsc brakowało w Warszawie i Poznaniu. Sprawdziliśmy czy wszyscy uczniowie w tych miastach wiedzą już gdzie będą się uczyć w nowym roku szkolnym. zobacz więcej wideo »
  • "Konsekwencje tego, jak się rozmawia tylko i wyłącznie o liczbach""Konsekwencje tego, jak się rozmawia tylko i wyłącznie o...
    Video: tvn24 "Konsekwencje tego, jak się rozmawia tylko i wyłącznie o...17.07 | - To właśnie są konsekwencje tego, jak się rozmawia tylko i wyłącznie o liczbach, i zapomina się o żywych ludziach, którzy stoją za tymi liczbami - powiedziała w "Faktach po Faktach" nauczycielka i aktywistka Justyna Drath, odnosząc się do sytuacji w polskich szkołach po reformie edukacji. zobacz więcej wideo »
  •  Reforma edukacji "odebrała trochę poczucia ważności tym młodym ludziom" Reforma edukacji "odebrała trochę poczucia ważności tym...
    Video: tvn24 Reforma edukacji "odebrała trochę poczucia ważności tym...17.07 | Takim ważnym skutkiem tej reformy (…) jest to, że ona odebrała trochę poczucia ważności tym młodym ludziom - powiedział w "Faktach po Faktach" nauczyciel języka polskiego w II LO im. Bolesława Chrobrego w Sopocie Paweł Lęcki, odnosząc się do sytuacji w polskich szkołach po reformie edukacji. zobacz więcej wideo »
  • Nauczyciele mówili w "Faktach po Faktach" o sytuacji w polskich szkołach Nauczyciele mówili w "Faktach po Faktach" o sytuacji w...
    Video: tvn24 Nauczyciele mówili w "Faktach po Faktach" o sytuacji w...17.07 | Najbardziej mi szkoda tego rocznika, który jest bardzo mocno pokrzywdzony i co ciekawe będzie tak do samej matury miał - powiedział w "Faktach po Faktach" Nauczyciel Roki 2008, matematyk Dariusz Kulma odnosząc się do sytuacji w polskich szkołach po reformie edukacji. Nauczycielka i aktywistka Justyna Drath komentowała, że "to właśnie są konsekwencje tego, jak się rozmawia tylko i wyłącznie o liczbach, i zapomina się o żywych ludziach". Zdaniem Pawła Lęckiego, nauczyciela sopockiego liceum, reforma edukacji "odebrała trochę poczucia ważności tym młodym ludziom".zobacz więcej wideo »
  • "Poniżej marzeń i możliwości". Uczniowie odczuli skutki reformy"Poniżej marzeń i możliwości". Uczniowie odczuli skutki reformy
    Video: Fakty TVN "Poniżej marzeń i możliwości". Uczniowie odczuli skutki reformyZdaniem ekspertów reforma edukacji zmusza uczniów do wyścigu szczurów, poniżej ich oczekiwań. Bywa tak, że dwa, trzy punkty oddaliły uczniów od ich marzeń. zobacz więcej wideo »
  • Jakub Karpiński: minister Piontkowski został w ten chaos wplątanyJakub Karpiński: minister Piontkowski został w ten chaos wplątany
    Video: tvn24 Jakub Karpiński: minister Piontkowski został w ten chaos...17.07 | Jakub Karpiński: minister Piontkowski został w ten chaos wplątanyzobacz więcej wideo »
  • "Uczy się nie współpracy, tylko rywalizacji, wzajemnego wrogiego napięcia""Uczy się nie współpracy, tylko rywalizacji, wzajemnego...
    Video: tvn24 "Uczy się nie współpracy, tylko rywalizacji, wzajemnego...16.07 | "Uczy się nie współpracy, tylko rywalizacji, wzajemnego wrogiego napięcia"zobacz więcej wideo »
  • Wiceprezydent Warszawy do spraw oświaty: do warszawskich szkół aplikowało 47 tysięcy uczniów w miejsce 19 tysięcyWiceprezydent Warszawy do spraw oświaty: do warszawskich szkół...
    Video: tvn24 Wiceprezydent Warszawy do spraw oświaty: do warszawskich...16.07 | Wiceprezydent Warszawy do spraw oświaty: do warszawskich szkół aplikowało 47 tysięcy uczniów w miejsce 19 tysięcyzobacz więcej wideo »
  • "Jest płacz, niezadowolenie uczniów, którzy się nie dostali do szkoły""Jest płacz, niezadowolenie uczniów, którzy się nie dostali do...
    Video: tvn24 "Jest płacz, niezadowolenie uczniów, którzy się nie dostali...16.07 | "Jest płacz uczniów, którzy się nie dostali do szkoły"zobacz więcej wideo »
  • Mazowiecki wicekurator oświaty: 25 lipca o godzinie 16 będzie informacja o wolnych miejscach w szkołachMazowiecki wicekurator oświaty: 25 lipca o godzinie 16 będzie...
    Video: tvn24 Mazowiecki wicekurator oświaty: 25 lipca o godzinie 16...16.07 | - 25 lipca o godzinie 16 będzie informacja o wolnych miejscach w szkołach - powiedział Mazowiecki wicekurator oświaty na konferencji MEN.zobacz więcej wideo »
  • Mazowiecki wicekurator oświaty o procesie rekrutacji Mazowiecki wicekurator oświaty o procesie rekrutacji
    Video: tvn24 Mazowiecki wicekurator oświaty o procesie rekrutacji 16.07 | Mazowiecki wicekurator oświaty na konferencji Ministerstwa Edukacji Narodowej opowiedział o procesie rekrutacji do szkół średnich.zobacz więcej wideo »
  • Piontkowski: w tym roku uczniowie mają możliwość aplikowania do nieograniczonej liczby szkółPiontkowski: w tym roku uczniowie mają możliwość aplikowania...
    Video: tvn24 Piontkowski: w tym roku uczniowie mają możliwość aplikowania...16.07 | - W tym roku uczniowie mają możliwość aplikowania do nieograniczonej liczby szkół powiedział Dariusz Piontkowski na konferencji Ministerstwa Edukacji Narodowej. zobacz więcej wideo »
  • Piontkowski: trzeba wyraźnie powiedzieć, że etap rekrutacji do szkół średnich jest mocno rozłożony w czasiePiontkowski: trzeba wyraźnie powiedzieć, że etap rekrutacji do...
    Video: tvn24 Piontkowski: trzeba wyraźnie powiedzieć, że etap rekrutacji...16.07 | - Trzeba wyraźnie powiedzieć, że etap rekrutacji do szkół średnich jest mocno rozłożony w czasie - powiedział Dariusz Piontkowski na konferencji MEN.zobacz więcej wideo »
  • Minister Edukacji Dariusz Piontkowski o procesie rekrutacji Minister Edukacji Dariusz Piontkowski o procesie rekrutacji
    Video: tvn24 Minister Edukacji Dariusz Piontkowski o procesie rekrutacji 16.07 | Na konferencji Ministerstwa Edukacji Narodowej Dariusz Piontkowski podsumował proces rekrutacji podwójnego rocznika.zobacz więcej wideo »
  • Rekrutacja do poznańskich szkół średnichRekrutacja do poznańskich szkół średnich
    Video: tvn24 Rekrutacja do poznańskich szkół średnich17.03| Dzisiaj wyniki pierwszego etapu rekrutacji do szkół średnich [podano w pięciu miastach wojewódzkich: Poznaniu, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu i Kielcach. Choć są uczniowie dla których zabrakło miejsc w wymarzonych szkołach, to nikt nie będzie pozbawiony możliwości kontynuowania nauki.zobacz więcej wideo »
  • Ocena likwidacji gimnazjów. Sondaż dla "Faktów" TVN i TVN24Ocena likwidacji gimnazjów. Sondaż dla "Faktów" TVN i TVN24
    Video: tvn24 Ocena likwidacji gimnazjów. Sondaż dla "Faktów" TVN i TVN2416.07 | Według najnowszego sondażu Kantar dla "Faktów" TVN i TVN24 48 procent respondentów dobrze ocenia likwidację gimnazjów. Źle tę zmianę oceniło natomiast 42 procent badanych. zobacz więcej wideo »
  • Dworczyk o Piontkowskim: z podziwem patrzę, jak mierzy się z wyzwaniamiDworczyk o Piontkowskim: z podziwem patrzę, jak mierzy się z...
    Video: tvn24 Dworczyk o Piontkowskim: z podziwem patrzę, jak mierzy się z...16.07 | My jako rząd jesteśmy zdeterminowani i zapewnimy, żeby każde dziecko miało miejsce w szkole średniej - zapewniał w "Jeden na jeden" w TVN24 minister Michał Dworczyk. Szef kancelarii premiera winą za chaos przy rekrutacji do szkół średnich obarczył "część samorządów", która - jak mówił - "nie przygotowała wystarczającej liczby miejsc w szkołach". Dodał, że "z podziwem patrzy" jak minister edukacji Dariusz Piontkowski, "mierzy się z wyzwaniami".zobacz więcej wideo »

W mojej szkole, sopockim liceum, progi punktowe ułożyły się dość wysoko, szczególnie dla uczniów po szkole podstawowej, mocno powyżej 160. Dla nich to było wyjątkowo trudne, gdyż nie mogli porównać swoich wyników do progów z lat poprzednich. Po prostu nie mieli do czego, nie było wcześniej rekrutacji po szkole podstawowej. Wyniki egzaminów obu roczników są dosyć podobne, trudno w tej chwili powiedzieć, dlaczego w sporej liczbie szkół progi dla uczniów szkół podstawowych okazały się wyższe niż dla uczniów szkół gimnazjalnych.

Nadzieje były duże, choć konkurencja spora. Dwie osoby na jedno miejsce z pierwszej preferencji, szesnaście, gdy uwzględni się wszystkie wybory. Łatwo się domyślić, że dramatów było sporo, na pewno więcej niż w zeszłym roku. Od dnia ogłoszenia wyników telefon dzwonił bez przerwy. Rozmowy w czasie rekrutacji są wyjątkowo trudne, gdyż rzadko kiedy można jakoś pomóc. Trzeba więc słuchać w poczuciu bezradności.

Szczególnie trudno słucha się o punktach, gdyż tak naprawdę nie wiadomo do końca, co znaczą. Nie jest łatwo wyjaśnić komuś, że dziecko, które nie dostało się z powodu mniejszej liczby punktów, nie poniosło porażki i nadal jest tak samo ważne. Polska szkoła, która ciągle jest oparta na punktach, ocenach, egzaminach i kontroli, gubi w tym wszystkim człowieka.

Problemy z rekrutacją młodzieży do liceów. Wyniki sondażu Kantar dla "Faktów" TVN i TVN24 / Źródło: tvn24

Dobre dzieci w złej szkole

Finalnie wszystkie dzieci będą w JAKIEJŚ szkole, bo gdzieś być muszą. Faktycznie w skali kraju jest odpowiednia liczba miejsc, a samorządy zrobiły wszystko, co mogły, żeby naprawić chaos wprowadzony przez ludzi niekompetentnych. Jak na przykład była minister edukacji, która obecnie jest w Brukseli i zarabia wyjątkowo dużo. Jest to smutne, gdyż tak wiele zarzutów padło pod adresem nauczycieli, gdy powiedzieli, że zarabiają za mało.

Dzieci dostaną się do szkół w swoim regionie, więc raczej nie będą musiały stosować się do wątpliwych rad odnośnie wyjazdu za granicę, jakie dawali przedstawiciele władzy, ale będą to również szkoły branżowe. Nie zawsze w ramach predyspozycji dziecka, gdyż bardzo słabo jest w polskiej szkole z doradztwem zawodowym. Uczniowie muszą w bardzo młodym wieku wybierać coś, co mocno zdeterminuje ich przyszłość. Szkoły branżowe zostały przygotowane w pośpiechu, a firmy nie garną się do współpracy, trudno więc jest określić poziom kształcenia tych placówek.

Rekrutacja do szkół średnich. We Wrocławiu nadwyżka miejsc, w Warszawie i Poznaniu brak / Wideo: Fakty TVN

Dostaną się też do techników i choć to świetne szkoły, to nie dla kogoś, kto idzie tam, bo musi, bo zabrakło miejsca w liceum. Co ciekawe, nadal nie wiemy, jak będzie wyglądał egzamin maturalny w tej idealnie policzonej i przygotowanej reformie.

Rząd nie przeprowadził w ramach reformy żadnej sensowniej kampanii, żeby odczarować niewysoki prestiż kształcenia zawodowego. Na siłę postanowił umieścić w takich szkołach uczniów, co jest smutną metaforą realiów polskiego systemu edukacji. I nie tylko.

W naszym kraju godzimy się na przymus, gdyż uczymy się go już w szkole. Od bardzo dawna polska szkoła jest rodzajem więzienia dla uczniów i nauczycieli. Bardzo niewiele jest tu autonomii, a za to wiele kontroli. Wszystkich i w każdym zakresie. Ankiety, sprawdziany, oceny, egzaminy - to punkty najważniejsze w polskiej edukacji. O wiele mniej jest tego, co najważniejsze, czyli odkrywania świata, rozmowy, uczenia braku obojętności.

A teraz mamy efekty tego, jak to jest z tą obojętnością. Wielu ludzi nie chodzi na wybory, bo nie interesuje się polityką. Tymczasem teraz dopiero wyraźnie widać, jak wielki wpływ ma polityka na rzeczywistość. Także tę szkolną. Nie było żadnego powodu, żeby wprowadzić reformę w takiej właśnie formie. Można tylko uzasadnić ją politycznie, gdyż rząd postanowił zreformować wszystko po swojemu, nie uwzględniając głosów ekspertów, sprzeciwu części rodziców i nauczycieli, nie czerpiąc niczego z dobrych wzorców edukacji, na przykład z Finlandii. Nostalgiczne przekonanie, że kiedyś było lepiej wystarczyło, żeby zepsuć to, co było dobre i nie naprawić tego, co było złe.

Uczniowie będą się odwoływać, część dostanie się nawet do wymarzonej szkoły. Będą przesunięcia, gdzieś zwolni się miejsce, ale ile przy tym chaosu i stresu. Minister edukacji, żeby uspokoić sytuację, kłamał, gdy mówił, że jeden uczeń może dostać się do wielu szkół, więc blokuje miejsca. Nikt nikomu niczego nie blokował, po prostu tych miejsc w liceach było tyle, ile było. Mówienie, że roczniki ze sobą nie konkurują, jest rodzajem perfidnej manipulacji. Owszem, teoretycznie nie, bo to dwie oddzielne rekrutacje, ale do tych samych budynków, które nie staną się ot tak dwa i pół razy większe.

Trwają rekrutacje do szkół. Część przygotowuje się do drugiego naboru / Wideo: tvn24

W piwnicy i na korytarzu

Dzieci będą się uczyły w piwnicach, gabinetach dyrektorów, pokojach nauczycielskich. Szkoły nie są z gumy. Trudno jest budować poczucie ważności ucznia w przypadkowych salach, na przykład w stołówkach. Kiedyś wszyscy mieliśmy lekcje wychowania fizycznego na korytarzu.

To nie jest dobry pomysł wracać do minionych czasów. Lekcje w wielu szkołach będą odbywały się w trybie dwuzmianowym, co spowoduje, że trudno będzie myśleć o jakichkolwiek zajęciach dodatkowych. Reforma zniszczyła możliwości rozwoju ucznia na wielu płaszczyznach. Odebrała też szkole wszelką stabilność, gdyż jest rodzajem makabrycznego eksperymentu - powrotu do przeszłości.

Tak naprawdę to są podstawowe problemy związane z reformą oświaty. Rekrutacja się skończy, a spora część uczniów pozostanie na zawsze z poczuciem klęski, gdyż zabrakło punktów, żeby poczuć się ważnym. Najwięcej jednak problemów będzie od września. Wyjątkowo trudnych lub niemożliwych do rozwiązania.

Na przykład takich, że nikt nie będzie miał czasu dla dzieci, gdyż szkoły będą przepełnione. Będzie za mało dużych ludzi, żeby wysłuchać tylu ważnych mniejszych. Tak będzie przez trzy lata. Nie da się w takim ścisku budować relacji. Szkoła nie będzie przyjazna, otwarta, bezpieczna. Nie będzie dawała oparcia i poczucia ważności, gdyż dzieci będą anonimowe. Nauczyciele - na przykład fizyki, chemii, geografii - którzy raz w tygodniu przeprowadzą lekcję w jedenastu przepełnionych klasach nie będą nawet w stanie zapamiętać tych, których mają uczyć.

Nawet gdyby otworzyć więcej oddziałów w już i tak zapchanych liceach, to nie miałby kto tam uczyć, gdyż brakuje nauczyciel, szczególnie przedmiotów ścisłych. Za chwilę zabraknie też innych. To nie stanie się od razu, ale powoli tak będzie. W naszym kraju nie do końca rozumiemy sens edukacji. Boimy się przyznać, że to właśnie zarobki przyciągają pracowników i budują prestiż zawodu. Ministerstwo Edukacji Narodowej nie zrobiło nic, żeby zadbać o tych, których rękami ma być realizowana reforma, co jest wyjątkowo przykre.

Reforma edukacji "odebrała trochę poczucia ważności tym młodym ludziom" / Wideo: tvn24

Uczniowie bez wsparcia

W szkołach branżowych brakuje nauczycieli przedmiotów zawodowych. Jest logicznym, że nie będą pracowali za niewielkie pieniądze skoro o wiele większe mogą zarobić na normalnym rynku pracy. Niektóre szkoły zatrudnią specjalistów z Ukrainy. To niby nic złego, ale szkoda, że nie dba się o Polaków.

Brakuje również psychologów w szkołach, którzy byliby w stanie pomóc dzieciom w trudnym wieku. Polska jest na drugim miejscu w Europie pod względem liczby samobójstw ludzi młodych, a psychiatria dziecięca jest na skraju przepaści. Szkoła powinna być naturalnym środowiskiem wsparcia, ale tego nie uwzględniła zła reforma edukacji.

Dzieci są wyjątkowo kruche i ważne. Potrzebują poczucia bezpieczeństwa. Od lat nie myśli się o tym, co jest tak naprawdę istotne. Ten rząd miał okazję, skoro chciał coś zmienić, stworzyć realnie działający system wsparcia uczniów, rodziców i nauczycieli, ale tego nie zrobił, gdyż wolał poświęcić pieniądze i energię ludzi na coś, co było w ogóle niepotrzebne. Na bezsensowną deformę.

Nowe podstawy programowe nie są przystosowane do wyzwań współczesnego świata. Nadal są pamięciowe, a przecież mózg człowieka potrzebuje odkryć, żeby się nie nudzić, żeby się rozwijać. Polska szkoła stawia na zapamiętywanie, które później należy odtworzyć na egzaminie. Nie na kreatywność. Podstawy programowe są przeładowane treściami, na dodatek w nikłym stopniu połączone z podstawami programowymi ze szkoły podstawowej. Lektury na języku polskim ciągle są te same, które wszyscy czytaliśmy dawno. Nie są materiałem, który byłby ważny dla uczniów. Ciągle uczymy się historii literatury, a mamy problemy z bieżącą rzeczywistością, która jest skomplikowana. Szkoła nie pomoże jej zrozumieć.

Warto pamiętać, że najwięcej jest uczniów średnich. Cokolwiek to znaczy. Niewielu wybitnych, podobnie tych najsłabszych. Dla tych dwóch grup są odpowiednie programy. Środek ciągle znika, choć jest go najwięcej, a w szkole po reformie środek zniknie zupełnie. Będzie niezauważalny w tym ścisku. Może dlatego właśnie najwięcej ludzi w Polsce nie chodzi na wybory, gdyż tak tkwią trochę w tej niezauważalności. Nie wiedzą, że również od nich wszystko zależy, że są wyjątkowo ważni. Polska szkoła nie znalazła sposobu na to, jak uczynić wszystkich tak samo widocznych. Wtłoczyła wszystkich w ciasne ściany kontroli i statystyk. Na dodatek, polska szkoła po reformie wzmacnia wychowanie w duchu jednej wizji patriotyzmu i ideologii. Narzuca jeden pogląd na rzeczywistość, odbiera przestrzeń
różnorodności.

Obojętnie, jak się różnimy, wszyscy żyjemy w tym samym kraju. Uczniowie, rodzice, nauczyciele. Większość z nas chodziła do szkoły. Ja jestem nauczycielem. Wszyscy trochę przespaliśmy ważny moment. Nie tylko sprzeciwu wobec niepotrzebnej nikomu reformy oświaty, ale moment
znikania szkoły w ogóle. A szkoła jest wyjątkowo ważna, gdyż to w niej zaczyna się budowanie naszej przyszłości.

"To nie jest sprawiedliwe, ale nie mamy na to wpływu". Dyrektorzy o rekrutacji w Warszawie / Wideo: Milena Bobrowska/Fakty w Południe

Chcę być ważny

Strajk nauczycieli trochę wstrząsnął Polską. Ja strajkowałem, podobnie jak wiele moich koleżanek i wielu kolegów. Zostałem nazwany nierobem i terrorystą. Martwiono się narodowo o egzaminy. Znowuż narodowo nie martwiono się wystarczająco mocno o całość edukacji.

Dlatego odchodzę za rok z zawodu. Nie da się żyć ciągle w poczuciu braku ważności. Nie da się funkcjonować na dłuższą metę, gdy jest się niedocenianym przez społeczeństwo w ramach swojej profesji. Wszystkie zawody są ważne. Edukacja ma to do siebie, że z niej biorą się inne. Nie, nie chodzi o to, że nauczyciele są ważniejsi. W tej chwili w naszym kraju są po prostu wyjątkowo nieważni, również w zakresie finansowym.

Strajk nauczycieli »

Justyna Suchecka o kosztach oświaty. Cała rozmowa / Wideo: tvn24
  • Justyna Suchecka o kosztach oświaty. Cała rozmowaJustyna Suchecka o kosztach oświaty. Cała rozmowa
    Video: tvn24 Justyna Suchecka o kosztach oświaty. Cała rozmowa08.11 | 120 nauczycieli z Zawidza na Mazowszu nie otrzymało listopadowych wypłat w terminie. Gminie zabrakło na nie pół miliona złotych.zobacz więcej wideo »
  • W Zawidzu 120 nauczycieli nadal nie otrzymało pensjiW Zawidzu 120 nauczycieli nadal nie otrzymało pensji
    Video: tvn24 W Zawidzu 120 nauczycieli nadal nie otrzymało pensji08.11 | W mazowieckim Zawidzu na pensje nauczycieli zabrakło pół miliona złotych. Radni nie zgodzili się na przesunięcia w budżecie i kredyt. - Zwołamy nadzwyczajną sesję rady, nauczyciele muszą dostać te pieniądze - mówi wójt.zobacz więcej wideo »
  • Broniarz: nikt nie wyklucza innych form protestów wtedy, kiedy okaże się, że sytuacja tego wymagaBroniarz: nikt nie wyklucza innych form protestów wtedy, kiedy...
    Video: tvn24 Broniarz: nikt nie wyklucza innych form protestów wtedy,...23.10 | Nauczyciele mówią: przeżyliśmy strajk i to bardzo boleśnie. Opowiadamy się za inną formą troski o prawo pracownicze, o godność zawodu, o to, abyśmy przestrzegając prawa, nie byli zmuszani do zajęć za które nikt nam nie płaci, które odbywają się naszym kosztem i niestety kosztem dzieci - mówił w studio TVN24 Sławomir Broniarz, prezes Związku Nauczycielstwa Polskiego, komentując motywacje nauczycieli, którzy w środę rozpoczęli strajk włoski.zobacz więcej wideo »
  • Broniarz: nie jest to protest wymierzony przeciwko dziecku, nie walczymy też z ministrem edukacji narodowejBroniarz: nie jest to protest wymierzony przeciwko dziecku,...
    Video: tvn24 Broniarz: nie jest to protest wymierzony przeciwko dziecku,...22.10 | - Chcemy przestrzegać przepisów dotyczących czasu i warunków pracy nauczycieli – podkreślał Broniarz. I dodawał: - Nie jest to protest wymierzony przeciwko dziecku, nie walczymy też z ministrem edukacji narodowej. Chcemy zwrócić uwagę, że ogromna masa zadań nauczycieli nie jest opisana w przepisach prawa, a jednocześnie wykracza ponad 40-godzinny tydzień pracy.zobacz więcej wideo »
  • Zarząd główny Związku Nauczycielstwa Polskiego podjął uchwałę o rozpoczęciu protestu włoskiegoZarząd główny Związku Nauczycielstwa Polskiego podjął uchwałę...
    Video: tvn24 Zarząd główny Związku Nauczycielstwa Polskiego podjął...22.10 | 22 października zarząd główny Związku Nauczycielstwa Polskiego podjął uchwałę o rozpoczęciu protestu włoskiego, który potrwa do odwołania. – Chcemy, żeby ta uchwała znalazła jak największe poparcie nauczycieli – mówi Sławomir Broniarz, prezes ZNP.zobacz więcej wideo »
  • Piontkowski: Broniarz na siłę próbuje zachęcać nauczycieli do strajkuPiontkowski: Broniarz na siłę próbuje zachęcać nauczycieli do...
    Video: tvn24 Piontkowski: Broniarz na siłę próbuje zachęcać nauczycieli...02.10.| - Szkoda, że część nauczycieli tak do tego podchodzi - skomentował zapowiedź nauczycielskiego protestu minister edukacji narodowej Dariusz Piontkowski. - Podnieśliśmy wyraźnie ich płace, rozmawiamy z nimi. Widzę, że część nauczycieli zamiast rozmawiać i myśleć o tym, jak powinna wyglądać dobra szkoła, to znowu myślą o jakichś protestach - stwierdził minister. zobacz więcej wideo »
  • Broniarz: ZNP od 15 października rozpoczyna bezterminowy strajkBroniarz: ZNP od 15 października rozpoczyna bezterminowy strajk
    Video: tvn24 Broniarz: ZNP od 15 października rozpoczyna bezterminowy strajk02.10 | Tylko 18 procent nauczycieli przepytanych przez Związek Nauczycielstwa Polskiego byłoby za wstrzymaniem się od pracy tak, jak zrobili to w kwietniu. Ale aż 55,3 procent jest za niewykonywaniem pozastatutowych zadań, czyli tak zwanym strajkiem włoskim - wynika z ankiety przeprowadzonej przez Związek Nauczycielstwa Polskiego. Protest ma rozpocząć się 15 października. zobacz więcej wideo »
  • 15 października rozpocznie się bezterminowa akcja protestacyjna nauczycieli15 października rozpocznie się bezterminowa akcja...
    Video: tvn24 15 października rozpocznie się bezterminowa akcja...02.10 | Tylko 18 procent nauczycieli przepytanych przez Związek Nauczycielstwa Polskiego byłoby za wstrzymaniem się od pracy tak, jak zrobili to w kwietniu. Ale aż 55,3 procent jest za niewykonywaniem pozastatutowych zadań, czyli tak zwanym strajkiem włoskim - wynika z ankiety przeprowadzonej przez Związek Nauczycielstwa Polskiego. Protest ma rozpocząć się 15 października.zobacz więcej wideo »
  • ZNP: bezterminowa akcja protestacyjna rozpocznie się 15 październikaZNP: bezterminowa akcja protestacyjna rozpocznie się 15...
    Video: tvn24 ZNP: bezterminowa akcja protestacyjna rozpocznie się 15...02.10 | Tylko 18 procent nauczycieli przepytanych przez Związek Nauczycielstwa Polskiego byłoby za wstrzymaniem się od pracy tak, jak zrobili to w kwietniu. Ale aż 55,3 procent jest za niewykonywaniem pozastatutowych zadań, czyli tak zwanym strajkiem włoskim - wynika z ankiety przeprowadzonej przez Związek Nauczycielstwa Polskiego. Protest ma rozpocząć się 15 października.zobacz więcej wideo »
  • W polskich szkołach brakuje pedagogów. "Nie możemy proponować im kwoty 2600 złotych"W polskich szkołach brakuje pedagogów. "Nie możemy proponować...
    Video: tvn24 W polskich szkołach brakuje pedagogów. "Nie możemy...30.09 | W polskich szkołach brakuje pedagogów. "Nie możemy proponować im kwoty 2600 złotych".zobacz więcej wideo »
  • Zbliża się początek roku szkolnego. Szef ZNP: decyzja w sprawie protestu po 15 wrześniaZbliża się początek roku szkolnego. Szef ZNP: decyzja w...
    Video: Fakty TVN Zbliża się początek roku szkolnego. Szef ZNP: decyzja w...Prezes ZNP Sławomir Broniarz poinformował, że 1 września strajku nauczycieli nie będzie, ale do 15 września ma być przeprowadzony sondaż co do dalszej formy protestu. Nauczyciele wciąż mają swoje postulaty i swoje problemy. zobacz więcej wideo »
  • Broniarz: od 1 września dwutygodniowy sondaż wśród nauczycieli o ewentualnym proteście Broniarz: od 1 września dwutygodniowy sondaż wśród nauczycieli...
    Video: tvn24 Broniarz: od 1 września dwutygodniowy sondaż wśród...26.08 | Sondaż dotyczący ewentualnej akcji protestacyjnej zostanie przeprowadzony od 1 do 15 września wśród pracowników placówek oświatowych - przekazał w poniedziałek szef Związku Nauczycielstwa Polskiego Sławomir Broniarz. - 16 września Prezydium Zarządu Głównego podsumuje tę dwutygodniową kampanię i podejmie decyzję o wyznaczeniu formy protestu, określeniu jej kształtu organizacyjnego i czasu, w którym ona będzie miała miejsce - dodał.zobacz więcej wideo »
  • Broniarz: to, co zostało nam zaproponowane, nie wyczerpuje naszych oczekiwańBroniarz: to, co zostało nam zaproponowane, nie wyczerpuje...
    Video: tvn24 Broniarz: to, co zostało nam zaproponowane, nie wyczerpuje...26.08 | - To, co dzieje się w sferze polityki edukacyjnej, to, co zostało nam zaproponowane przez nowego ministra edukacji absolutnie nie wyczerpuje naszych oczekiwań - powiedział w poniedziałek szef Związku Nauczycielstwa Polskiego Sławomir Broniarzzobacz więcej wideo »
  • Oświatowa Solidarność podpisała porozumienie z rządem 7 kwietniaOświatowa Solidarność podpisała porozumienie z rządem 7 kwietnia
    Video: tvn24 Oświatowa Solidarność podpisała porozumienie z rządem 7...26.06 | Oświatowa Solidarność podpisała porozumienie z rządem 7 kwietnia.zobacz więcej wideo »
  • Związek Nauczycielstwa Polskiego rozważa wznowienie protestówZwiązek Nauczycielstwa Polskiego rozważa wznowienie protestów
    Video: tvn24 Związek Nauczycielstwa Polskiego rozważa wznowienie protestów18.06 | MEN prowadzi działania, które mają pokazać nauczycielom, że są traktowani poważnie, aby nie doszło do wznowienia strajku we wrześniu – powiedział we wtorek minister edukacji narodowej Dariusz Piontkowski na konferencji prasowej podsumowującej kończący się rok szkolny.zobacz więcej wideo »
  • Premier o obecności podczas rozmów o edukacji organizowanych przez ZNPPremier o obecności podczas rozmów o edukacji organizowanych...
    Video: tvn24 Premier o obecności podczas rozmów o edukacji organizowanych...10.05 | Premier: bardzo dziękuje Solidarności za konstruktywną postawę.zobacz więcej wideo »
  • Premier Morawiecki mówił w piątek o rozmowach na temat edukacji w PolscePremier Morawiecki mówił w piątek o rozmowach na temat...
    Video: tvn24 Premier Morawiecki mówił w piątek o rozmowach na temat...10.05 | Premier Morawiecki o rozmowach na temat edukacji.zobacz więcej wideo »
  • We wtorek egzamin maturalny z matematyki na poziomie podstawowymWe wtorek egzamin maturalny z matematyki na poziomie podstawowym
    Video: tvn24 We wtorek egzamin maturalny z matematyki na poziomie...07.05 Ponad 311 tysięcy abiturientów przystąpi we wtorek po godzinie 9 do obowiązkowego dla wszystkich maturzystów pisemnego egzaminu z matematyki na poziomie podstawowym. Wtorek jest drugim dniem tegorocznych egzaminów dojrzałości. Po południu przeprowadzony zostanie egzamin z języka łacińskiego i kultury antycznej, który należy do grupy przedmiotów do wyboru.zobacz więcej wideo »
  • Drugi dzień matur. We wtorek egzamin z matematykiDrugi dzień matur. We wtorek egzamin z matematyki
    Video: tvn24 Drugi dzień matur. We wtorek egzamin z matematyki07.05 | Ponad 311 tysięcy abiturientów przystąpi we wtorek po godzinie 9 do obowiązkowego dla wszystkich maturzystów pisemnego egzaminu z matematyki na poziomie podstawowym. Jest to drugi dzień egzaminów dojrzałości. zobacz więcej wideo »
  • W łódzkich szkołach wszystkie egzaminy maturalne z języka polskiego rozpoczęły się punktualnieW łódzkich szkołach wszystkie egzaminy maturalne z języka...
    Video: tvn24 W łódzkich szkołach wszystkie egzaminy maturalne z języka...06.05 | W poniedziałek 6 maja rozpoczynają się matury. Ponad 269,4 tysięcy tegorocznych absolwentów liceów ogólnokształcących i techników przystąpi o godzinie 9 do obowiązkowego pisemnego egzaminu z języka polskiego na poziomie podstawowym. Jak relacjonował reporter TVN24, w łódzkich szkołach wszystkie egzaminy maturalne z języka polskiego rozpoczęły się punktualnie.zobacz więcej wideo »


Odchodzę, bo chcę być ważny jako człowiek. Rząd próbował mi tę ważność odebrać i trochę mu się udało. Problemy polskiej szkoły są sumą zaniedbań wszystkich rządów, ale to ten unieważnił dorobek gimnazjów, przysporzył dodatkowego stresu podwójnemu rocznikowi, nie unowocześnił polskiej szkoły, nie postawił na relacje i otwartość w poszukiwaniu wiedzy. Zgodził się na tłok w szkołach, nie zadbał o to, żeby ludzie chcieli pracować w zawodzie. Nie zadbał o to, żeby wszyscy członkowie szkoły, rozumianej jako pewnego rodzaju wspólnota, czuli się ważni.

Gdybyśmy wszyscy zrozumieli, jak istotna jest edukacja i że szkoła jest takim światem w miniaturze, to być może łatwiej byłoby nam zrozumieć, dlaczego tak bardzo trzeba dbać o szkołę. W ten sposób dbamy o siebie nawzajem. O naszą ojczyznę. O naszą przyszłość.

Podziel się
-
Zwiń

Igor Sokołowski

ZobaczFałszuje wybory, bo ma za wysokie poparcie. Ćwierć wieku króla ziemniaków

Czytaj artykuł

Katarzyna Kaczorowska

ZobaczOdyseja kosmiczna dopiero się zaczyna

Czytaj artykuł

Tytuł: "Rakieta z modułem załogowym wystartowała z Centrum Lotów Kosmicznych przylądka Canaveral 16 lipca 1969 roku" Źródło: NASA

Ewelina Woźnica

ZobaczRafał Zawierucha: przejąłem żonę po Leo DiCaprio

Czytaj artykuł

Tytuł: Rafał Zawierucha: to sen na żywo - zaczął się, trwa i mam nadzieję, że będzie trwał Źródło: GettyImages

Rafał Malec

ZobaczMyśliwi: nie mamy nic wspólnego z kulturą śmierci

Czytaj artykuł

Tytuł: Polski Związek Łowiecki złożył wniosek o wpisanie polskiej kultury łowieckiej na krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego UNESCO

Krzysztof Zaborowski

Zobacz"Najgorsza myśl? Że umrę". Polska mistrzyni dostała drugie życie

Czytaj artykuł

Marzena Chełminiak

ZobaczOrganek: świetnie się utrzymuję z tego, co robię. Nie muszę iść do innej pracy

Czytaj artykuł

Tytuł: Tomasz Organek: nie do końca przynależę do tego pokolenia

Justyna Kobus

ZobaczRęka Boga i kokaina od camorry

Czytaj artykuł

Tytuł: Diego Maradona podczas meczu Argentyna-Niemcy na MŚ w Połudn. Afryce Źródło: Chris McGrath/Getty Images

Redaktor prowadząca

Aleksandra Majda

 

Autorzy

Ewelina Woźnica, Paweł Lęcki, Rafał Malec, Krzysztof Zaborowski, Katarzyna Kaczorowska, Justyna Kobus, Igor Sokołowski, Marzena Chełminiak

 

Redakcja

Aleksandra Majda, Mateusz Sosnowski

 

Fotoedycja

Mateusz Gołąb, Daria Ołdak, Michał Sadowski, Jacek Barczyński, Aleksandra Wancisiewicz, Wiktoria Diduch

 

Realizacja

Estera Prugar, Klara Styczyńska, Joanna Smolińska

Poprzedni weekend 13-14.07.2019
2 tygodnie temu 06-07.07.2019
3 tygodnie temu 29-30.06.2019
4 tygodnie temu 22-23.06.2019
5 tygodni temu 15-16.06.2019
Zobacz wszystkie