Polacy to naród odkrywców, nie tylko ciekawych świata, ale bardzo chętnie podróżujących po własnym kraju - tak wynika z badania przeprowadzonego przez kanał National Geographic, który wychodzi naprzeciw oczekiwaniom lokalnych eksploratorów, uruchamiając interaktywną mapę jesttyledoodkrycia.pl.
Odkrywanie jest ważną częścią życia dla 81 proc. Polaków - wskazują badania przeprowadzone przez kanał National Geographic. Okazuje się też, że pomimo powszechnego zamiłowania do egzotycznych akcentów, nasze dwa ulubione obszary odkryć to nowe miejsca w Polsce (39 proc.) i środowisko naturalne (33 proc.).
Fotogeniczna Kałuża, a może Stajnia Jednorożców?
To właśnie dlatego na interaktywnej mapie #JestTyleDoOdkrycia (na jesttyledoodkrycia.pl) nie znajdziemy Wawelu, Wieliczki, Malborka czy Białowieży. Sprawdzimy za to, gdzie leży Krzywy Las, zobaczymy zdjęcie największego kaloryfera świata w Stąporkowie, poznamy liczbę kraterów w poznańskim rezerwacie meteorytu Morasko, dokładnie zlokalizujemy geometryczny środek Polski. Dowiemy się także, dlaczego w Emilcinie powstał Pomnik UFO i z jakiego powodu Kałuża przy Placu Defilad w Warszawie stała się jednym z bardziej fotogenicznych elementów stolicy.
Na interaktywnej mapie #JestTyleDoOdkrycia nie brakuje także różnorakich atrakcji architektonicznych, takich jak Kombinat DAG Alfred Nobel (opuszczona niemiecka fabryka amunicji w okolicach Nowogrodu Biebrzańskiego), Radiostacja Gliwicka (kompleks zabudowań z 1935 roku, w skład którego wchodzi m.in. drewniana wieża antenowa o wysokości prawie 111 metrów, budynek nadajnika z oryginalną aparaturą radiową i otaczający całość Park Sensoryczny umożliwiający poznanie zjawiska fali dźwiękowej) czy Stajnia Jednorożców (położone w sercu Łodzi miejsce spotkań oraz zwyczajowa nazwa tętniącego życiem Dworca Tramwajowego Centrum z wiatą inspirowaną architekturą secesji). Co ważne, podział wybranych miejsc na kategorie sprawia, że na mapie #JestTyleDoOdkrycia pasjonaci architektury, nauki, historii, technologii i przyrody mogą przebierać w propozycjach dopasowanych do swoich zainteresowań.
Robert Makłowicz poleca, polecaj i Ty!
Interaktywna mapa Polski, na której oznaczono zaskakujące i nieoczywiste punkty warte odwiedzenia, powstała we współpracy z ekspertami, odkrywcami i podróżnikami. Często ukryte atrakcje spoza utartych szlaków turystycznych na terenie naszego kraju polecają znane i lubiane postacie.
Jednym z odkrywców zaangażowanych w akcję jest Robert Makłowicz, który nie tylko zamieścił swoje rekomendacje na mapie, ale i w swoim najnowszym odcinku oprowadził widzów po miejscach wybranych w ramach akcji #JestTyleDoOdkrycia. Poza popularnym podróżnikiem kulinarnym swoimi rekomendacjami dzielą się również Piotr Horzela, Radosław Gajda i Natalia Szcześniak (znani jako internetowy duet Architecture Is A Good Idea) oraz Huyen Pham i Marcin Nguyen (z kanału Emce Kwadrat). Każdy z zaangażowanych w akcję odkrywców, podobnie jak Robert Makłowicz dzieli się kulisami wybranych odkryć na swoich kanałach.
Co ciekawe, idea interaktywnej mapy #JestTyleDoOdkrycia polega na budowaniu jej wspólnie z internautami, telewidzami kanału National Gegraphic, albowiem projekt powstał z myślą o każdym, komu bliska jest przygoda, nauka i eksploracja. Pomysłodawcy zachęcają: "Śledź naszą mapę i zobacz, że prawdziwe skarby natury i cywilizacji masz na wyciągnięcie ręki. Dzięki mapie możesz także odkrywać inspirujące miejsca polecane przez redakcję National Geographic Traveler oraz przez naszych odkrywców, a także te dodawane przez innych użytkowników w kategoriach: architektura, przyroda, technologia, nauka i historia. Odkrywaj z nami lokalne atrakcje, polecaj swoje ulubione miejsca i podziel się nimi z innymi!".
Pakiet premier dla odkrywców
Ze wspomnianego powyżej badania wynika również, że najpopularniejszymi dla Polaków sposobami na odkrywanie świata jest oglądanie filmów przyrodniczych (41 proc.) oraz serii dokumentalnych (39 proc.). Dlatego właśnie kanał National Geographic, w ramach projektu #JestTyleDoOdkrycia, proponuje na swojej antenie pakiet premier. W nowej serii "Pomysł na miasto" zwiedzimy bogate architektonicznie i kulturowo ulice Nowego Jorku, Paryża czy Tokio. Z tętniących życiem aglomeracji przeniesiemy się na dzikie bezdroża, by poznać prawdziwy smak ekstremalnych "Przygód z Bearem Gryllsem", który w premierowej serii testuje umiejętności przetrwania hollywoodzkich gwiazd. Z kolei oglądając "DNA maszyn" odkryjemy sekrety najbardziej spektakularnych osiągnięć technologicznych ludzkości. Majowe premiery National Geographic w nas wszystkich obudzą odkrywców.
Artykuł sponsorowany