Superdworzec już jest, będzie (prawie) metro. Łódź ma być komunikacyjnym centrum kraju

Łódź

Aktualizacja:
TVN24 ŁódźDworzec Fabryczny jest już gotowy na przyjęcie pasażerów

Za tydzień otwarty będzie nowy dworzec Fabryczny w Łodzi. Władze miasta liczą, że dzięki niemu Łódź stanie się "głównym węzłem przesiadkowym w Polsce". Pomóc ma też w tym budowa "metra", czyli wartego 2 mld złotych tunelu pod centrum łączącego nowy dworzec z tymi istniejącymi już na zachodzie miasta.

PKP PLK ogłosiły przetarg na budowę tunelu łączącego dworce kolejowe w Łodzi. Inwestycja ma kosztować ok. 2 mld zł brutto. Zdaniem przedstawicieli PKP PLK tunel, który będzie wybudowany pod centrum miasta, "radykalnie usprawni kolej aglomeracyjną i ruch dalekobieżny". "Łódzkie metro" będzie przedłużeniem linii kolejowej z Łodzi Fabrycznej, gdzie obecnie kończą się tory. Doprowadzi on ruch pociągów do dwóch innych łódzkich dworców: Łodzi Kaliskiej oraz Łodzi Żabieniec. Wybudowanie tunelu ma nie tylko umożliwić w Łodzi ruch dalekobieżny w kierunkach północ-południe i wschód-zachód, ale też pozwoli mieszkańcom miasta jeszcze szybciej poruszać się po Łodzi.

Komunikacyjne centrum kraju?

Zdaniem prezydent Zdanowskiej Łódź ma szansę stać się głównym węzłem przesiadkowym w Polsce, jeśli chodzi o komunikację kolejową. Przypomniała, że do tej pory mówiło się o mieście, że "ma swoje dworce przesiadkowe w Koluszkach i Kutnie".

- Teraz jest szansa, że dzięki tunelowi pociągi będą miały możliwość szybkiego przejazdu przez Łódź, a nowo wybudowany dworzec Łódź Fabryczna będzie dawał podróżnym komfort przesiadania się - podkreśla Zdanowska.

Jak zapewnia Grzegorz Nita, szef Zarządu Inwestycji Miejskich, po wybudowaniu tunelu na pewno pojawią się w Łodzi pociągi łączące duże polskie miasta oraz pociągi międzynarodowe. Według niego, kolej sama będzie zainteresowana, aby zwiększyć liczbę połączeń.

Inwestycja obejmuje m.in. budowę nowego połączenia kolejowego wraz z dwoma nowymi przystankami w tunelu: u zbiegu ulic Zielonej, Zachodniej i Kościuszki (przystanek Centrum) oraz u zbiegu ulic Ogrodowej, Karskiego i Drewnowskiej (przystanek Ogrodowa). O ich powstanie wnioskowali m.in. mieszkańcy Łodzi.

Łódź Fabryczna jak Berlintvn24

"Metrem" po Łodzi

Tunel, który łodzianie nazwali już małym metrem, będzie miał ponad 4 km. Część inwestycji będzie wykonywana metodą drążenia tarczą, która ma mieć 11 metrów średnicy; pozostała - metodą odkrywkową. W dużej części tory będą na głębokości 30 metrów. Znajdujące się w tunelu przystanki mają mieć ponad 150 metrów długości.

Szacunkowy koszt inwestycji ma wynieść ok. 2 mld zł brutto. Większość pieniędzy ma pochodzić ze środków unijnych. Prace projektowe i budowlane zaplanowane są na lata 2017-2022.

Tędy ma jeździć "metro"UMŁ

Budowa tunelu średnicowego jest drugim etapem projektu nazwanego Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego. Pierwszym była trwająca od 2011 r. budowa tunelu kolejowego na odcinku Łódź Widzew - Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem kolejowym na stacji Łódź Fabryczna.

Powstały dworzec - według PKP PLK - jest największym i najnowocześniejszym tego typu obiektem w Polsce. Stanie się on kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi i główną częścią tzw. węzła multimodalnego, łączącego kolej aglomeracyjną i konwencjonalną, autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację miejską oraz prywatny transport samochodowy.

Pierwsze rozkładowe pociągi z Łodzi Fabrycznej odjadą 11 grudnia br. Wartość tego kontraktu wyniosła 1,75 mld zł brutto.

"Metro" będzie miało dwie stacje w centrum miastaUMŁ

Autor: bż/gp / Źródło: TVN24 Łódź/PAP

Źródło zdjęcia głównego: TVN24 Łódź