Nie żyje Joanna Cortes, wieloletnia solistka Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

TVN24 | Kultura i styl

Autor:
akr/adso
Źródło:
PAP
Marcin Kmieciński/PAP, Marek Maliszewski/REPORTER/East NewsNie żyje śpiewaczka operowa Joanna Cortes

Z wielkim smutkiem przyjęliśmy dzisiaj wiadomość o śmierci Joanny Cortes - poinformował Teatr Wielki - Opera Narodowa. Śpiewaczka operowa była jego solistką od 1992 roku. Zmarła we wtorek w wieku 68 lat.

O śmierci artystki poinformował we wtorek na swojej stronie internerowej Teatr Wielki - Opera Narodowa. "Z wielkim smutkiem przyjęliśmy dzisiaj wiadomość o śmierci Joanny Cortes" - napisano. Śpiewaczka zmarła we wtorek w wieku 68 lat.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE

Joanna CortesMarek Maliszewski/REPORTER/East News

Od 28 lat była solistką Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Joanna Cortes ukończyła z wyróżnieniem studia wokalno-aktorskie na Akademii Muzycznej we Wrocławiu w 1980 roku. Edukację kontynuowała w Niemczech i we Włoszech (Accademia Chigiana). Śpiewaczka debiutowała w Operze Wrocławskiej partią Tatiany w "Eugeniuszu Onieginie". Pracowała jako solistka Teatru Wielkiego w Łodzi i Poznaniu, współpracowała z Teatrem Muzycznym Roma.

W swoim repertuarze miała m.in. role Butterfly w "Madame Butterfly" Giacomo Pucciniego, Elżbiety de Valois w "Don Carlosie" Giuseppe Verdiego, matki Joanny w "Diabłach z Loudun" Krzysztofa Pendereckiego, Roksany w "Królu Rogerze" Karola Szymanowskiego, Małgorzaty w "Fauście" Charlesa Gounoda, Santuzzy w "Rycerskości wieśniaczej" Pietro Mascagniego.

Od 1992 roku była solistką Teatru Wielkiego - Opery Narodowej, gdzie śpiewała partię Lady Makbet w "Makbecie" i Abigaille w "Nabuccu" Verdiego, Adalgizę w "Normie" Vincenzo Belliniego, Zyglindę w "Walkirii" Ryszarda Wagnera oraz Piłę w operze "Ubu Rex" Pendereckiego. Wykonywała również role tytułowe w "Salome" Richarda Straussa, "Tosce" Pucciniego, "Halce" Stanisława Moniuszki, "Fedorze" Umberto Giordano, "Carmen" Georgesa Bizeta.

Występowała też w inscenizacjach Mariusza Trelińskiego - "Andrei Chenier" Giordano, "Onieginie" i "Damie pikowej" Piotra Czajkowskiego oraz w "Traviacie" Verdiego.

Jak przypomniał Teatr Wielki, "jej Abigaille w 'Nabuccu' Verdiego okrzyknięto najciekawszym osiągnięciem sezonu 1987/1988. Za rolę Carmen, najlepszą rolę kobiecą w sezonie 1991/92, otrzymała Złotą Maskę przyznawaną przez łódzkich recenzentów teatralnych".

Wystąpiła na nowojorskich deskach operowych

W 1990 r. Cortes wystąpiła w nowojorskiej National Grand Opera w "Tosce" pod dyrekcją Antona Coppoli. Śpiewała z Placido Domingiem duet z "Carmen" Bizeta podczas słynnego koncertu Serce dla Serc zorganizowanego przez prof. Zbigniewa Religę w Zabrzu w 1992 r. Występowała w repertuarze Marleny Dietrich w recitalu autorskim "Lili Marleen" z pianistą Mariuszem Rutkowskim.

Współpracowała z Krzysztofem Pendereckim, śpiewając w jego "Dies Irae", "Polskim Requiem", "Te Deum" oraz "Diabłach z Loudun". Brała udział w światowych premierach oper Mikisa Theodorakisa "Elektra" w Luksemburgu w 1995 r. oraz "Iwona, księżniczka Burgunda" Zygmunta Krauzego w Paryżu w 2004 r.

Cortes była laureatką wielu prestiżowych nagród, m.in. Srebrnego Pierścienia w sezonie 1987/1988 za Abigaille w "Nabucco" Verdiego oraz Złotej Maski za rolę Carmen (Teatr Wielki w Łodzi). Otrzymała odznaczenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – medal Zasłużony dla Kultury Gloria Artis.

Autor:akr/adso

Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: Marek Maliszewski/REPORTER/East News