Unia Europejska stanie w 2016 roku przed kluczowymi decyzjami ws. swej polityki migracyjnej, kt贸re mog膮 zawa偶y膰 na losie strefy Schengen. Odpowie te偶 na brytyjskie 偶膮dania zreformowania Wsp贸lnoty i przedstawi kluczowe przepisy tworz膮ce uni臋 energetyczn膮.
Ju偶 w lutym rozstrzygnie si臋, jak daleko kraje UE wyjd膮 naprzeciw Brytyjczykom, by zatrzyma膰 ich we Wsp贸lnocie. Najp贸藕niej w 2017 r. w Wielkiej Brytanii odb臋dzie si臋 referendum, kt贸re przes膮dzi o tym, czy kraj ten pozostanie w Unii. Wcze艣niej premier David Cameron chce wynegocjowa膰 z pozosta艂ymi pa艅stwami cz艂onkowskimi plan zreformowania Wsp贸lnoty, kt贸ry pom贸g艂by przekona膰 Brytyjczyk贸w do g艂osowania za pozostaniem w UE.
Co z zasi艂kami?
Najtrudniejsze do spe艂nienia s膮 postulaty dotycz膮ce ograniczenia praw do zasi艂k贸w dla korzystaj膮cych ze swobody przemieszczania si臋 migrant贸w zarobkowych z innych kraj贸w UE. Londyn chce, by imigranci nabierali praw do zasi艂k贸w dopiero po czterech latach pracy oraz p艂acenia podatk贸w i sk艂adek na Wyspach. To jednak oznacza艂oby dyskryminacj臋 obywateli UE, na co nie ma zgody pozosta艂ych kraj贸w unijnych i Komisji Europejskiej. Po grudniowym szczycie zar贸wno Cameron, jak i wi臋kszo艣膰 lider贸w UE przyznawa艂a, 偶e r贸偶nice zda艅 pozostaj膮, ale wszyscy s膮 optymistami, zak艂adaj膮c, i偶 mo偶liwe jest znalezienie rozwi膮zania, kt贸re b臋dzie mo偶liwe do przyj臋cia dla wszystkich stolic. "Nic nie jest pewne w 偶yciu i w Brukseli, ale powiedzia艂bym, 偶e wida膰 艣cie偶k臋 do porozumienia w lutym" - powiedzia艂 po szczycie Cameron. Zdaniem polskiej europos艂anki Danuty Huebner (PO) na wyniku brytyjskiego referendum zawa偶膮 jednak przede wszystkim emocje, a nie tre艣膰 porozumienia, jakie rz膮d Camerona wynegocjuje z pozosta艂ymi pa艅stwami Unii. Wielu w UE zdaje sobie z tego spraw臋, dlatego nieco os艂ab艂a gotowo艣膰 do du偶ych ust臋pstw na rzecz Londynu - przyzna艂a europos艂anka w rozmowie z dziennikarzami. Przysz艂y rok up艂ynie jednak pod znakiem stara艅 o rozwi膮zanie kryzysu uchod藕czego oraz utrzymanie strefy Schengen, kt贸ra chwieje si臋 pod naporem fali migrant贸w. Kontrowersje mog膮 wzbudzi膰 decyzje o przekszta艂ceniu unijnej agencji do spraw zarz膮dzania granicami Frontex we wsp贸ln膮 stra偶 graniczn膮 i przybrze偶n膮. Do ko艅ca czerwca 2016 roku kraje UE maj膮 przyj膮膰 wsp贸lne stanowisko w tej sprawie. O ile kraje UE zgadzaj膮 si臋, 偶e wzmocnienie ochrony granicy zewn臋trznej UE jest konieczne, to opory niekt贸rych pa艅stw wzbudzi艂 plan Komisji Europejskiej, zak艂adaj膮cy, 偶e przysz艂a stra偶 graniczna i przybrze偶na mog艂a by膰 rozmieszczana na problematycznym odcinku granicy unijnej nawet przy sprzeciwie pa艅stwa przyjmuj膮cego. Sceptyczna jest mi臋dzy innymi Polska, jednak decyzje w tej sprawie zapada膰 b臋d膮 kwalifikowan膮 wi臋kszo艣ci膮 g艂os贸w pa艅stw UE i - jak przyznaj膮 dyplomaci - trudno b臋dzie zmieni膰 propozycje KE.
Ile uchod藕c贸w przyjmie Polska?
Wiosn膮 zapewne powr贸ci temat sta艂ego mechanizmu podzia艂u uchod藕c贸w mi臋dzy kraje UE. Cz臋艣膰 pa艅stw, na czele z Niemcami i Szwecj膮, domaga si臋 wpisania w unijne prawo rozdzielnika, wed艂ug kt贸rego przeprowadzana by艂aby relokacja uchod藕c贸w w sytuacjach du偶ej presji migracyjnej na jedno b膮d藕 kilka pa艅stw. Oznacza艂oby to odej艣cie od tzw. systemu dubli艅skiego, kt贸ry przewiduje, 偶e za rozpatrzenie wniosku o azyl odpowiada to pa艅stwo, w kt贸rym uchod藕ca przekroczy艂 granic臋 UE. Oko艂o po艂owy pa艅stw unijnych, w tym Polska, jest przeciwna wprowadzaniu takiego systemu. Decyzja w tej sprawie b臋dzie te偶 zale偶a艂a od tego, czy skuteczne oka偶膮 si臋 uzgodnione w 2015 roku nadzwyczajne programy relokacji 160 tys. uchod藕c贸w, docieraj膮cych do W艂och i Grecji. Pierwsze trzy miesi膮ce od uruchomienia relokacji pokaza艂y, 偶e plany te bardzo trudno b臋dzie zrealizowa膰. W艂ochy i Grecja zdo艂a艂y utworzy膰 tylko dwa tzw. hotspoty, czyli punkty rejestracji uchod藕c贸w i imigrant贸w (na Lampedusie i Lesbos). Odciski palc贸w pobierane s膮 zaledwie od jednej trzeciej przybywaj膮cych os贸b. Trudno te偶 znale藕膰 w艣r贸d samych uchod藕c贸w ch臋tnych do przesiedlenia si臋 do kraj贸w, do kt贸rych nie chc膮 trafi膰. Kryzys uchod藕czy doprowadzi艂 do ostrych podzia艂贸w w UE, przede wszystkim na Wsch贸d i Zach贸d. Zagra偶a to trwa艂o艣ci strefy Schengen, a mo偶e te偶 by膰 przyczyn膮 przesuni臋膰 w wieloletnim bud偶ecie UE; kraje niech臋tne przyjmowaniu uchod藕c贸w to najcz臋艣ciej g艂贸wni beneficjenci unijnych dop艂at. Okazj膮 do takich przesuni臋膰 mo偶e by膰 zaplanowany na po艂ow臋 2016 roku przegl膮d wieloletnich ram finansowych UE na lata 2014-20. Zasygnalizowa艂 ju偶 to kanclerz Austrii Werner Faymann. "Ten, kto netto otrzymuje z bud偶etu UE wi臋cej pieni臋dzy, ni偶 do niego wp艂aca, po prostu nie powinien uchyla膰 si臋 od uczciwego podzia艂u uchod藕c贸w" - powiedzia艂 w wywiadzie dla niemieckiego dziennika "Die Welt" z 17 grudnia. 艢rodki na unijn膮 polityk臋 sp贸jno艣ci, kt贸rej najwi臋kszym beneficjentem jest Polska, maj膮 by膰 wy艂膮czone z tej rewizji obecnego bud偶etu, ale zdaniem komentator贸w dyskusja w sprawie ram finansowych b臋dzie sygna艂em tego, jak potocz膮 si臋 prace nad nast臋pnym wieloletnim bud偶etem UE. - Teraz nie b臋dzie ci臋膰 艣rodk贸w na rzecz kraj贸w niech臋tnych przyjmowaniu uchod藕c贸w, ale w pracach nad nowym bud偶etem b臋dzie to mie膰 konsekwencje - powiedzia艂 dyplomata jednego z kraj贸w, kt贸re s膮 p艂atnikami netto do unijnej kasy.
Konkretna unia energetyczna
W ci膮gu najbli偶szych 12 miesi臋cy skonkretyzowana zostanie strategia unii energetycznej. Komisja Europejska ma przeku膰 przyj臋te wcze艣niej wytyczne na projekty konkretnych przepis贸w. - Do ko艅ca przysz艂ego roku dostarczymy 90 proc. dzia艂a艅 i propozycji zawartych w ramowej strategii unii energetycznej - zapowiada艂 Marosz Szefczovicz, wiceszef KE odpowiedzialny za ten obszar. Jedna z pierwszych propozycji ma dotyczy膰 gazu skroplonego LNG. Bruksela chce, by centra obrotu tym surowcem zwi臋ksza艂y bezpiecze艅stwo dostaw w ca艂ej UE, tak jak si臋 to ju偶 dzieje w Europie P贸艂nocnej. Do tego trzeba jednak rozwi膮za膰 problem niezb臋dnej infrastruktury 艂膮cz膮cej punkty dost臋pu do LNG z rynkiem wewn臋trznym. KE chce te偶 zaj膮膰 si臋 kwesti膮 magazynowania gazu w Europie. Nowe prawo ma pom贸c zapewni膰 wystarczaj膮c膮 ilo艣膰 gazu zmagazynowanego na zim臋. Inny z projekt贸w ma dotyczy膰 bezpiecze艅stwa dostaw tego surowca. KE chce zaproponowa膰 przejrzysto艣膰 um贸w handlowych na dostawy gazu, a tak偶e zapewni膰 sobie wgl膮d do negocjacji porozumie艅 jeszcze przed ich zawarciem. W 2016 roku przedstawiona ma by膰 te偶 propozycja zmiany modelu rynku energii elektrycznej i po艂膮czenia sprzeda偶y hurtowej i detalicznej. Niekt贸re elementy tej koncepcji, np. wzrost handlu transgranicznego czy zwi臋kszenie kompetencji Agencji ds. Wsp贸艂pracy Organ贸w Regulacji Energetyki (ACER), mog膮 si臋 nie spodoba膰 polskiej energetyce (mi臋dzy innymi dlatego, 偶e hurtowe ceny energii elektrycznej w naszym kraju s膮 wy偶sze ni偶 w Niemczech). Komisja przedstawi te偶 rozwi膮zania dotycz膮ce energii ze 藕r贸de艂 odnawialnych. B臋d膮 one dotyczy艂y nowej polityki dotycz膮cej wykorzystania biomasy i biopaliw, a tak偶e planu osi膮gni臋cia 27-procentowego udzia艂u energii odnawialnej w koszyku energetycznym.
Autor: tol/gry / 殴r贸d艂o: PAP
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽Shutterstock