Rosja pozostaje w unii transportowej? Moskwa przedłużyła swój udział w systemie TIR

Ze świata

sxc.hu | Mattox W sierpniu 2013 roku FTS wypowiedziała porozumienie ze Stowarzyszeniem Międzynarodowych Przewoźników Drogowych z powodu sporów finansowych

Co najmniej do 30 czerwca br. system TIR będzie funkcjonować w Rosji na dotychczasowych zasadach - poinformowało Stowarzyszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ASMAP). Federalna Służba Celna Rosji (FTS) po raz kolejny przedłużyła umowę z tym operatorem systemu TIR. Decyzję tę FTS podjęła 26 lutego.

W sierpniu 2013 roku FTS wypowiedziała porozumienie ze Stowarzyszeniem Międzynarodowych Przewoźników Drogowych z powodu sporów finansowych. Rosyjscy prawnicy ocenili to posunięcie jako rezygnację Moskwy ze stosowania procedury TIR na terytorium Federacji Rosyjskiej.

Później Federalna Służba Celna Rosji kilkakrotnie przesuwała termin zerwania współpracy z ASMAP, tj. faktycznie odstąpienia od honorowania karnetów TIR. Poprzednio - do 28 lutego 2015 roku.

Narada na szczycie

Stowarzyszeniem Międzynarodowych Przewoźników Drogowych poinformowało również, że 25 lutego w Administracji Prezydenta Rosji odbyła się narada na temat stosowania Międzynarodowej Konwencji Celnej, znanej jako Konwencja TIR, na terytorium FR. W wyniku narady prezydent Władimir Putin wydał serię rozporządzeń "zmierzających do zagwarantowania obowiązywania na terytorium Rosji Konwencji TIR z 1975 roku".

Decyzja prezydenta została przez moskiewskie media zinterpretowana jako przywrócenie obowiązywania konwencji TIR w Rosji. Dziennik "Wiedomosti" poinformował w poniedziałek, że Putin polecił rządowi "zapewnienie ciągłości działania" Konwencji TIR na terytorium Federacji Rosyjskiej.

Dziennik przypomina, że Konwencję TIR (z 1975r.), która upraszcza procedury celne przewozów międzynarodowych, podpisało 68 państw, w tym Rosja. Do uproszczenia procedur przy przewozach między tymi państwami są wykorzystywane karnety TIR. Pełnią one rolę gwarancji finansowych, a gwarantem jest krajowa instytucja autoryzowana przez Międzynarodową Unię Transportu Drogowego (IRU). W Rosji operatorem systemu TIR jest Stowarzyszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

Nie radzi sobie?

"Wiedomosti" przypominają, że w lipcu roku 2013 rosyjska FTS oznajmiła, iż ASMAP nie radzi sobie z zadaniami i zapowiedziała wprowadzenie dodatkowych gwarancji od przewoźników, od których - poza okazaniem karnetu TIR - będą wymagane np. gwarancje bankowe, poręczenia lub kaucja pieniężna. FTS uprzedziła także, że wypowie umowę rosyjskiemu operatorowi i wybierze w konkursie nowego gwaranta. Postanowienia Federalnej Służby Celnej, jak twierdzi ASMAP, nie zostały sformalizowane w aktach normatywnych, nie było także ustaleń międzyresortowych, a Sąd Arbitrażowy uznał je za niewiążące, niemniej, jak podkreślają "Wiedomosti", służby celne rozpoczęły "eksperyment" - zaczęły domagać się dodatkowych gwarancji do karnetów TIR. W wyniku zeszłotygodniowej narady Putin zalecił wykonywanie umowy z ASMAP do czasu wyłonienia nowego operatora systemu TIR w Rosji, co ma nastąpić najpóźniej do 30 czerwca. "Wiedomosti" nie wykluczają, że procedura ta zakończy się przedłużeniem umowy z ASMAP, ale na nowych warunkach. Dziennik zaznacza, że Międzynarodowa Unia Transportu Drogowego nie zgłasza pretensji do ASMAP.

W sierpniu 2013 roku Rada Wykonawcza TIR na posiedzeniu w Genewie oficjalnie oceniła, że wprowadzane przez stronę rosyjską zmiany stanowią pogwałcenie Konwencji TIR. Wezwała także władze celne Rosji do odstąpienia od ich wprowadzenia i do prawidłowego stosowania Konwencji TIR. Komisja Europejska ostrzegła, że nowe regulacje doprowadzą do poważnych zakłóceń w handlu Unii Europejskiej z Rosją. Zaniepokojenie wobec rządu FR niejednokrotnie wyraziły też te kraje UE, które decyzja Federalnej Służby Celnej dotyka w największym stopniu, w tym Polska.

Autor: mn / Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: sxc.hu | Mattox