Pogaduszki w trakcie pracy? Sprawdź, jak uniknąć problemów

Ze świata

TVN24 Biznes i Świat"Biznes dla ludzi" cz. 2

Służbowy laptop czy telefon to coraz częściej standardowe narzędzia pracy. Co może nam jednak grozić, jeśli służbową komórkę wykorzystujemy do celów prywatnych?

Jak tłumaczyła Agnieszka Fedor z kancelarii Dentos, "to narzędzie pracy, z którym pracownik ma obowiązek obchodzić się zgodnie z życzeniem pracodawcy".

Pełna kontrola

Pracodawca może ograniczyć zatem korzystanie z firmowych telefonów jedynie do połączeń służbowych. Zasady te muszą być jednak opisane w umowie lub w regulaminie pracy.

- Jeżeli pracodawca jasno wskaże pracownikowi, że telefon może być wykorzystywany wyłącznie do celów służbowych, pracownik nie ma prawa wykonywać z takiego telefonu rozmów prywatnych - wyjaśniała Fedor.

Wielu pracodawców decyduje się na wprowadzenie zasady, zgodnie z którą na koniec miesiąca pracownik musi opisać wszystkie numery telefonów. Wskazując przy tym, że były to numery, na które dzwonił służbowo.

- Szef ma wtedy pełną kontrolę nad tym, co się dzieje - stwierdziła Agnieszka Fedor.

Jaka kara?

Taką zasadę coraz częściej wprowadzają również ci pracodawcy, którzy pozwalają pracownikom na wykorzystywanie telefonów służbowych do rozmów prywatnych. Po to, aby później pracownik np. zapłacił za te rozmowy, które wykonywał prywatnie.

Z tego tytułu grożą jednak znacznie poważniejsze konsekwencje.

Jak wskazuje Fedor, jeżeli dla pracodawcy jest szczególnie ważne, by telefony były wykorzystywane wyłącznie do celów służbowych, pracownik może zostać ukarany karą regulaminową.

W drastycznych przypadkach możliwe jest nawet zwolnienie, "jeżeli koszt takiego połączenia był wysoki, a pracownik nie jest w stanie tego połączenia samodzielnie zapłacić".

Autor: mb//mn / Źródło: TVN24 BiS

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock