Płaca minimalna dla kierowców w Niemczech. Rząd szykuje odpowiedź

Ze świata

Flickr (CC BY SA 2.0) | Dirk VorderstraßeKomisja Europejska wszczęła 19 maja procedurę przeciwko Niemcom o naruszenie unijnego prawa w sprawie stosowania przepisów o płacy minimalnej w sektorze transportu

Rząd Niemiec odpowie w przewidzianym terminie na zastrzeżenia Komisji Europejskiej wobec wprowadzenia płacy minimalnej dla kierowców ciężarówek jadących tranzytem przez Niemcy - zapowiedział w poniedziałek rzecznik niemieckiego ministerstwa pracy.

- Ponieważ wczoraj była niedziela, termin na odpowiedź upływa dopiero dzisiaj - wyjaśnił rzecznik Christian Westhoff, zapewniając, że niemiecki rząd udzieli w terminie odpowiedzi na zastrzeżenia KE. - To wewnętrzny proces, przebiegający między niemieckim rządem a KE, dlatego nie mogę podać szczegółów do publicznej wiadomości - zastrzegł.

Będzie odpowiedź

Westhoff powiedział, że spodziewa się kontynuacji wymiany poglądów między Berlinem a Brukselą. - Przedstawimy nasze stanowisko, które zostanie przeanalizowane przez KE, a następnie my znów zabierzemy głos - wyjaśnił rzecznik niemieckiego ministerstwa pracy. Westhoff odmówił odpowiedzi na pytanie, czy Berlin zgadza się z zastrzeżeniami Brukseli.

Komisja Europejska wszczęła 19 maja procedurę przeciwko Niemcom o naruszenie unijnego prawa w sprawie stosowania przepisów o płacy minimalnej w sektorze transportu. KE skierowała do Berlina wstępne upomnienie, co jest pierwszym etapem procedury o naruszenie prawa UE. Niemcy mają dwa miesiące na udzielenie KE odpowiedzi. Jeśli nie usuną uchybienia, procedura ta może w ostateczności skończyć się przed Trybunałem Sprawiedliwości UE.

Zastrzeżenia

KE oświadczyła, że w pełni popiera wprowadzenie w Niemczech ustawowej płacy minimalnej. "Komisja uważa jednak, że zastosowanie ustawy o płacy minimalnej do wszystkich operacji transportowych na terenie Niemiec w nieproporcjonalny sposób ogranicza swobodę świadczenia usług i wolny przepływ dóbr" - poinformowała. Zdaniem KE nieuzasadnione jest w szczególności wymaganie płacy minimalnej w przypadku przewozów tranzytowych, gdyż "tworzy to nieproporcjonalne bariery administracyjne, które uniemożliwiają właściwe funkcjonowanie rynku wewnętrznego". W styczniu, po interwencji Polski i kilku innych krajów, Komisja Europejska zwróciła się do Niemiec o wyjaśnienia w sprawie nowych przepisów o płacy minimalnej, z których wynika, że także zagraniczni kierowcy ciężarówek przejeżdżający przez Niemcy tranzytem mają otrzymywać minimalne wynagrodzenie w wysokości 8,5 euro za godzinę. Berlin zawiesił stosowanie tych przepisów do czasu wyjaśnienia sprawy z KE, ale utrzymuje, że nowe regulacje są zgodne z unijnym prawem. W Polskę, która ma drugą największą flotę samochodów ciężarowych w całej UE, taka interpretacja niemieckich przepisów uderza szczególnie mocno.

17.01.2015 | Niemiecka płaca minimalna i kłopoty polskich firm transportowychFakty TVN

Autor: msz/gry / Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: Flickr (CC BY SA 2.0) | Dirk Vorderstraße