Najcenniejsze piłkarskie marki świata. Barcelona daleko

Ze świata


Manchester United jest najcenniejszą marką piłkarską na świecie - wynika z raportu Brand Finance. "Czerwone Diabły" na czele rankingu zastąpiły Bayern Monachium. Pomimo braku jakiegokolwiek trofeum w tym sezonie wartość klubu z Old Trafford szacowana jest na 1,2 mld dol. Zwycięzca Ligi Mistrzów - FC Barcelona - dopiero na szóstym miejscu.

Dziewięć spośród pierwszych dwudziestu najbardziej wartościowych klubów świata stanowią drużyny z Anglii. W zestawieniu na próżno szukać zespołu z Polski.

Rekordowe umowy United

Dlaczego na czele znalazł się Manchester United? Autorzy raportu wskazują na lukratywny tzw. kontrakt koszulkowy z Adidasem oraz umowę sponsorską z Chervoletem.

Kontrakt z producentem samochodów opiewa na sumę bagatela 71,5 mln funtów rocznie. Jest to kwota dwukrotnie wyższa od poprzedniej umowy sponsorskiej z AON.

Adidas będzie zaś dostarczał sprzęt klubowi z Manchesteru przez najbliższe 10 lat, a wartość kontraktu to 1,1 mld dol. W ujęciu rocznym jest to kontrakt trzykrotnie wyższy niż poprzedni - z Nike.

Roczny wykres akcji Manchester Unitedstooq.pl

Cena akcji Manchesteru United w momencie publikacji wiadomości o umowie koszulkowej z Adidasem - w lipcu 2014 roku - natychmiast zanotowała duży wzrost.

Autorzy rankingu wskazują, że Manchester United w najbliższych latach zyska kolejny impuls do wzmocnienia swojej pozycji rynkowej. Wskazują tutaj na rekordową umowę z tytułu praw telewizyjnych na kolejne trzy sezony Premier League.

Transakcja tylko na transmisję meczów w Wielkiej Brytanii jest warta 7,8 mld dol., z prawami do relacji na rynek globalny kwota wzrośnie do 14 mld dol. i będzie wyższa o 70 proc. w porównaniu do poprzedniego sezonu.

Tak skonstruowana umowa jest dobrodziejstwem dla wszystkich klubów grających w najwyższej klasie angielskich rozgrywek piłkarskich.

Niewykorzystany potencjał

FC Barcelona, która w sobotę wygrała najbardziej prestiżowe klubowe rozgrywki świata - Ligę Mistrzów, w porównaniu do poprzedniego roku spadła o dwa miejsca i jest klasyfikowana dopiero na szóstym miejscu zestawienia.

Dzięki weekendowemu zwycięstwu wartość klubu wzrosła wprawdzie o 28 mln dol., ale łączna wartość marki klubu z Katalonii szacowana jest na 773 mln dol. Co nie pozwala znaleźć się na podium rankingu.

FC Barcelona nie jest w stanie w pełni wykorzystać swojego wizerunku, w tak dużym stopniu jak rywale.

Wartość Realu Madryt, który okazał się gorszy od Katalończyków także w krajowych rozgrywkach, jest wyższa o 100 mln dol. "Królewscy" wyceniani są na 873 mln dol.

Dodatkowo FC Barcelonę, wyprzedziły również kluby angielskie Chelsea (5.) oraz Manchester City (4.).

Najbardziej wartościowe kluby piłkarskie świata w 2015 roku wg Brand Financebrandirectory.com

"Święci" najszybsi

Najszybciej rozwijającą się marką piłkarską jest w tym roku Southampton. Wartość klubu wzrosła w ostatnim roku aż o 89 proc. i wynosi 183 mln dol. Klub, który jeszcze niedawno występował na trzecim szczeblu rozgrywek na Wyspach z optymizmem patrzy w przyszłość. Siódme miejsce, które podopieczni trenera Ronalda Koemana zajęli na koniec rozgrywek Premier League uprawnia ich bowiem do gry w europejskich pucharach.

To daje możliwość budowania własnej marki na arenie międzynarodowej. W obecnym zestawieniu "Święci" zajęli 18. miejsce, tuż za AS Monaco, a przed m.in. Interem Mediolan czy Atletico Madryt.

Oprócz Southampton, autorzy zestawienia zwracają baczną uwagę na West Ham United. Wzrost wartości klubu wyniósł bowiem w ostatnim roku 86 proc. i obecnie przekracza ona 200 mln dol. Pozwoliło to na wskoczenie drużyny z Londynu po raz pierwszy do 20-stki zestawienia.

Juventus daleko

Co ciekawe, w pierwszej dziesiątce rankingu Brand Finance nie znalazł się Juventus Turyn, który ma za sobą niemalże idealny sezon. Do zwycięstwa w rozgrywkach Serie A i Pucharze Włoch, "Stara Dama" dołożyła także finał Ligi Mistrzów.

Turyńczycy, którzy są sklasyfikowani na 11. miejscu, podpisali niedawno lukratywny kontrakt sponsorski z Adidasem. Dzięki umowie Włosi zwiększyli swoją wartość o 139,5 mln dol. (o 42 proc. wartości marki klubu) do sumy 350 mln dol.

Autor: mb / Źródło: tvn24bis.pl