Brytyjskie ulice handlowe nieprzystosowane dla niepełnosprawnych. "Sklepy tracą klientów"

Ze świata

Victor Maschek / Shutterstock.comJedna piąta ludności Wielkiej Brytanii to osoby z niepełnosprawnością

Sklepy i restauracje przy głównych ulicach handlowych miast w Wielkiej Brytanii są "szokująco" mało dostępne dla osób niepełnosprawnych - wynika z audytu zamówionego przez rząd. Jak podał w sobotę portal BBC News, pod tym kątem przyjrzano się ponad 30 tys. placówek.

Tysiące z nich nie zdołało zaadaptować pomieszczeń do potrzeb niepełnosprawnych klientów. Jedna piąta sklepów jest niedostępna dla osób poruszających się na wózkach. Jedynie 15 proc. restauracji i sklepów jest wyposażonych w pętlę indukcyjną - urządzenie współpracujące z aparatami słuchowymi. Trzy czwarte restauracji nie adresuje swojej oferty do osób z upośledzeniami wzroku.

Strata klientów

Z 30 tysięcy placówek każdą odwiedzili osobiście przedstawiciele DisabledGo - serwisu monitorującego usługi dostępne dla osób niepełnosprawnych. To największy taki audyt w Wielkiej Brytanii - podaje BBC. Podczas audytu proszono też wielkie sieci handlowe o informacje na temat udogodnień dla osób niepełnosprawnych. Jedynie 4 proc. z przedsiębiorstw odpowiedziało na pytanie na ten temat. Przedstawiciel brytyjskiego rządu ds. osób niepełnosprawnych Mark Harper, który zlecił audyt, zwrócił uwagę, że w ten sposób firmy tracą potencjalnych klientów. - Jedna piąta ludności Wielkiej Brytanii to osoby z niepełnosprawnością. Siła nabywcza tych osób i ich gospodarstw domowych sięga ponad 200 mld funtów. Poprawienie dostępności to oczywistość - podkreślił.

Z audytu wynika, że mniej niż 1/3 sklepów towarowych ma przebieralnie przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Odpowiednio przystosowanych toalet nie ma 40 proc. restauracji i 1/3 domów towarowych. Dwie trzecie pracowników w sklepach detalicznych nie zostało przeszkolonych, jak należy pomóc niepełnosprawnym klientom.

Przepisy na przeszkodzie

Zarazem, w innym materiale na temat audytu BBC podaje opinię czytelników, którzy sami prowadzą firmy. Wskazali oni, że gdy starali się dostosować swoje placówki do potrzeb osób niepełnosprawnych, napotkali trudności z powodu nieelastycznych przepisów dotyczących zagospodarowania przestrzennego.

Autor: tol/mn / Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: Victor Maschek / Shutterstock.com