Air France uziemia największy samolot na świecie. Efekt koronawirusa

TVN24 Biznes | Ze świata

Autor:
mp
Źródło:
PAP
Trudna sytuacja krajów żyjących z turystykiTVN24
wideo 2/5
TVN24Trudna sytuacja krajów żyjących z turystyki

Epidemia COVID-19 przyspieszyła decyzję o całkowitym wycofaniu z eksploatacji największych pasażerskich samolotów na świecie, dwupokładowych Airbusów A380 - poinformowała w środę francusko-holenderska grupa Air France-KLM. Samoloty wycofywane są z powodu zbyt wysokich kosztów eksploatacji.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE NA TVN24 GO

"Wobec kryzysu spowodowanego przez COVID-19 i jego wpływu na przewidywaną działalność przewozową, grupa Air France-KLM informuje o całkowitym wstrzymaniu eksploatacji Airbusów A380 należących do Air France" - głosi opublikowany komunikat.

Zbyt wysokie koszty

Już w lipcu 2019 r. grupa informowała, że z powodu zbyt wysokich kosztów eksploatacji, w tym zbyt wysokiego zużycia paliwa, a także wyjątkowo wysokiego stopnia zanieczyszczania środowiska, Airbusy A380 będą stopniowo wycofywane do końca 2022 r.

Decyzję motywowano tym, że ten olbrzymi dwupokładowy samolot zużywa o 20-25 proc. więcej paliwa w przeliczeniu na jedno miejsce dla pasażera niż inne samoloty długodystansowe nowej generacji, a także emituje więcej dwutlenku węgla. Do czasu pandemii w barwach Air France latało dziewięć Airbusów A380 nazywanych również "Superjumbo".

Samoloty A380 mają być zastąpione przez mniejsze maszyny nowej generacji, m. in. A350 i Boeing 787.

Wcześniej, w lutym, Airbus poinformował, że wstrzymuje produkcję maszyn typu A380 ze względu na ich niską rentowność. Samoloty tego typu weszły do eksploatacji w 2007 r.

Ocenia się, że grupa Air France-KLM straciła w pierwszym kwartale br. z powodu pandemii wywołanej przez koronawirusa i związanego z nią wstrzymania komunikacji lotniczej ok. 1,8 mld euro netto. Perspektywy na kolejne miesiące również nie są optymistyczne.

Airbus A380

Airbus A380 to dwupoziomowy (dwupokładowy) i szerokokadłubowy, czterosilnikowy samolot pasażerski. Dzięki temu, że górny pokład ciągnie się przez całą długość kadłuba, A380-800 może zabrać 555 pasażerów przy podziale na trzy klasy lub nawet 853 po przystosowaniu go do standardu klasy ekonomicznej.

Pod tym względem A380 wyprzedza drugiego na tej liście Boeinga 747-8, czyli Jumbo Jeta najnowszej generacji, który może zabrać od 366 do 568 pasażerów.

Autor:mp

Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock

Tagi:
Raporty: