Wakacje kredytowe pod lupą. "Część klientów obawia się skorzystania z oferty"

Z kraju

Banki deklarują, że łatwiej będzie uzyskać wakacje kredytoweJustyna Kowalewska | Fakty po południu
wideo 2/4

O przekazanie wszystkich wniosków, aneksów i informacji w sprawie procedur dotyczących odroczenia terminu spłaty kredytów zwrócił się do banków Rzecznik Finansowy. Ma zbadać warunki oferowanych przez nie wakacji kredytowych.

– Chcemy sprawdzić, na jakich warunkach banki proponują klientom możliwość odroczenia spłaty kredytu - mówi Mariusz Golecki, Rzecznik Finansowy.

- To ważne, bo część klientów obawia się skorzystania z tej oferty. Chodzi tu głównie o "frankowiczów", którzy niepokoją się, że podpisując aneks do umowy zablokują sobie możliwość dochodzenia prowadzenia postępowania sądowego związanego z abuzywnością (sprzecznością z prawem - red) niektórych zapisów. Będziemy analizować wpływające dokumenty również pod tym kątem. W razie dostrzeżenia takich zapisów, będziemy podejmowali działania systemowe, na przykład informując Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów - mówi Mariusz Golecki, Rzecznik Finansowy.

Zdaniem Rzecznika Finansowego "banki otrzymały w ostatnim czasie szereg ulg systemowych, stąd oczekiwałby uczciwych i korzystnych dla klientów propozycji wakacji kredytowych".

Wakacje pod lupą

Pytania Rzecznika Finansowego dotyczą między innymi mechanizmu działania wakacji kredytowych, w tym tego, czy dotyczą one całej raty kapitałowo-odsetkowej czy tylko części kapitałowej lub odsetkowej.

"Przedmiotem analizy będą też wymogi sformułowane we wniosku, określające kryteria, jakie klient musi spełnić, by taki wniosek był przez bank rozpatrzony pozytywnie. Przedmiotem zapytań jest też możliwość odroczenia innych należności wynikających z zawartych umów o kredyt, np. dotyczących produktów bancassurance (pośredniczenie przez banki w sprzedaży usług ubezpieczeniowych). Do Rzecznika Finansowego trafiają też sygnały dotyczące braku możliwości zapoznania się z proponowanym aneksem przed jego podpisaniem" - czytamy w komunikacie Rzecznika Finansowego.

- Klient powinien mieć możliwość spokojnego zapoznania się z warunkami odroczenia, skonsultowania jej treści. W obecnej sytuacji powinniśmy działać elastycznie i banki mogą przesyłać taką informację mailem czy też poprzez bankowość elektroniczną lub mobilną. Chodzi o to, żeby klient miał możliwość skonsultowania takiej umowy na przykład z prawnikiem - mówi Izabela Dąbrowska-Antoniak, dyrektor Wydziału Klienta Rynku Bankowo-Kapitałowego w biurze Rzecznika Finansowego.

W połowie marca Związek Banków Polskich poinformował, że banki - w zakresie dopuszczonym przepisami obecnie obowiązującego prawa - mogą odroczyć (zawiesić) spłaty rat kapitałowo-odsetkowych lub rat kapitałowych przez okres do trzech miesięcy na wniosek kredytobiorcy.

Wakacje kredytowe. Jak zawiesić spłatę rat?

Autor: mp//dap / Źródło: tvn24bis.pl