Wielka dziura w finansowaniu budowy dróg. "To najważniejszy problem"

Z kraju

flickr.com/ (CC BY 2.0) | highwaysagencyRządowy Program Budowy Dróg Krajowych i Autostrad przewiduje, że do 2023 r. powstanie 165 odcinków dróg

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych i Autostrad przewiduje, że do 2023 r. powstanie 165 odcinków dróg za 87,6 mld zł - poinformował w czwartek w Sejmie dyrektor Departamentu Dróg Publicznych MIiB Jarosław Waszkiewicz. Tymczasem plany drogowe opiewają na ok. 200 mld zł.

Według przygotowanej przez MIiB wraz z GDDKiA informacji na temat realizacji i stanu finansowania Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych i Autostrad 2014-2023 (z perspektywą do 2025), do wykorzystania ustalonego w nim limitu finansowego 107 mld zł pozostało jedynie 19,4 mld zł.

- Zapełnienie luki między łączną wartością zadań przewidzianych przez Program, która wynosi ponad 200 mld zł, a limitem dla nowych zadań inwestycyjnych, to najważniejszy problem stojący przed ministerstwem - podkreślił Waszkiewicz na posiedzeniu podkomisji stałej ds. wykorzystania środków pochodzących z Unii Europejskiej.

Nowe drogi

W ramach wydatków Krajowego Funduszu Drogowego przeznaczonych na wykonanie 165 odcinków dróg o łącznej długości 2,2 tys. km zakończono na razie jedno zadanie - budowę 1,5-kilometrowej obwodnicy Brodnicy. Koszt tej inwestycji wyniósł 54,7 mln zł.

W najbliższym czasie zostaną rozpisane przetargi na budowę odcinka drogi ekspresowej S61 z Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna, co pozwoli na finalizację polskiej części trasy Via Baltica oraz ostatniego niewykonanego odcinka drogi ekspresowej S3 z Bolkowa do Lubawki. Ich łączna wartość to 6,7 mld zł, a długość - 122,4 km.

W realizacji znajdują się zadania o łącznej wartości 51,6 mld zł. Razem to 1136,7 km dróg. Trwają przetargi na wykonanie 751,4 km dróg o wartości 29,3 mld zł.

Podstawowym źródłem finansowania Programu jest Krajowy Fundusz Drogowy.

Fundusze unijne

Alokacja środków UE na budowę dróg przez GDDKiA wynosi 10,3 mld euro. GDDKiA złożyła 125 wniosków o płatność na kwotę niemal 9,78 mld zł wydatków kwalifikowanych, z czego certyfikowano 109 wniosków na kwotę 7,7 mld zł. W związku z wątpliwościami co do systemu oceny zamówień publicznych w Polsce dotychczas Komisja Europejska zrefundowała jedynie 1,65 mld zł z tej sumy. Po decyzji o odblokowaniu środków, która zapadła 15 listopada, Polska złożyła wnioski o rozliczenie dalszych ponad 4 mld zł. Całkowity plan certyfikacji na rok 2016 wynosi 5,8 mld zł.

Waszkiewicz dodał, że więcej informacji o podziale zrealizowanych inwestycji na województwa zostanie upublicznionych po 1 stycznia 2017 r. Zapewnił też, że przy ewentualnych korektach omawianego programu, priorytetowe znaczenie dla MIiB będzie mieć zasada uzupełniania ciągów ekspresowych. Będą także brane pod uwagę wyniki ubiegłorocznego Generalnego Pomiaru Ruchu.

Drogi w Polsce są złe?:

Autor: MS / Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: flickr.com/ (CC BY 2.0) | highwaysagency