107 mld zł na drogi w kraju. Polskę oplecie siatka tras szybkiego ruchu

Z kraju

tvn24Ewa Kopacz: program budowy dróg jest szacowany na 107 mld złotych

Rząd przyjął we wtorek projekt uchwały ws. Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) - poinformował PAP wiceszef MIR Paweł Olszewski. Powstanie 3,9 tys. km autostrad i dróg szybkiego ruchu oraz 57 obwodnic.

Polskę oplecie sieć autostrad i nowych dróg. Zobacz, gdzie i kiedy powstaną.

Olszewski na wtorkowej konferencji prasowej po posiedzeniu rządu podkreślił, że "dzięki programowi w 2025 r. będziemy mieli w 100 proc. rozwiniętą i domkniętą sieć dróg krajowych i autostrad".

Szukanie funduszy

- Jesteśmy gotowi do tego, żeby już we wrześniu, październiku ogłosić przetargi na kolejnych 650 km dróg i podpisać umowy na realizację około pół tysiąca (kilometrów) dróg. To, co jest ważne w tym programie, to (...) elastyczne podejście do wyboru inwestycji. Będą one realizowane wedle stopnia ich przygotowania - zaznaczył. Wiceszef MIR zauważył, że istotnym elementem programu jest bezpieczeństwo. Jak mówił, będą eliminowane miejsca najbardziej niebezpieczne z punktu widzenia użytkowników dróg. Zidentyfikowano ich 1100. W latach 2016-2023 na realizację programu likwidacji miejsc niebezpiecznych ma trafić nie więcej niż 4,8 mld zł. Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-23 jest szacowany na 107 mld zł, czyli o 14 mld zł więcej niż pierwotnie zakładano. Pieniądze na inwestycje będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego, zasilanego, m.in. z refundacji funduszy UE. Na utrzymanie dróg ma trafić 46,8 mld zł. Resort też szuka dodatkowych funduszy na finansowanie projektów drogowych w systemie komercyjnym.

Jakie odcinki dróg?

Planowane jest powołanie drogowych spółek specjalnego przeznaczenia, których zadaniem ma być pozyskiwanie środków finansowych na zasadach rynkowych. Ten mechanizm jest zakładany dla trzech inwestycji A1 Tuszyn - Częstochowa, A18 Olszyna - Golnice oraz odcinka A2 Mińsk Mazowiecki - Siedlce. W pierwszej kolejności przewidziano utworzenie drogowej spółki specjalnego przeznaczenia do budowy autostrady A1 na odcinku Tuszyn-Częstochowa. Autostrady A1 Pyrzowice - Częstochowa oraz A2 Warszawa - Mińsk Mazowiecki to jedne z inwestycji, które znalazły się w projekcie "Programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023". Przewiduje on ponadto m.in. budowę drogi ekspresowej S3 - Sulechów - Bolków, S5 - Wrocław - Poznań - Bydgoszcz - Nowe Marzy (A1), S6 - Goleniów - Gdańsk, S7 - Gdańsk - Płońsk oraz Warszawa do granicy z woj. małopolskim, S2 - Południowa Obwodnica Warszawy. Pozostałe inwestycje to m.in. budowa drogi ekspresowej S8 - Wrocław - Łódź - Warszawa - Białystok, S17 - Warszawa - Lublin, S19 - Lublin - Rzeszów, S51 - Olsztynek - Olsztyn oraz S61 - Ostrów Mazowiecka do granicy państwa w Budzisku. Olszewski poinformował ponadto, że we wtorek rząd przyjął też program rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury drogowej na lata 2016-2019. Jak mówił, daje on samorządom możliwość dofinansowania ich przedsięwzięć. - My, jako ministerstwo będziemy mogli dofinansowywać poszczególne inwestycje do kwoty 3 mln zł. Co najmniej drugie tyle będą dokładały samorządy - zaznaczył.

Zyskają także samorządy

Jak mówiła wcześniej PAP szefowa MIR Maria Wasiak, na dofinansowanie budowy czy remontu dróg powiatowych i gminnych w latach 2016-2019 trafi w sumie 4 mld zł, z czego w przyszłym roku - 0,8 mld zł.

Centrum Informacyjne Rządu poinformowało we wtorek, że nabór wniosków na realizację inwestycji przeznaczonych do wykonania w 2016 r. potrwa od 1 do 30 października br. - W kolejnych latach nabór wniosków będzie prowadzony w dniach 1-15 września. Wnioski będą rozpatrywane przez komisje powoływane przez wojewodów - podkreśliło CIR. - Na podstawie ostatecznej listy rankingowej zatwierdzonej przez ministra właściwego do spraw transportu, wojewoda zatwierdza listę wniosków zakwalifikowanych do dofinansowania w ramach dostępnego limitu środków przyznanych na województwo - dodano. We wtorek rząd wydał też rozporządzenie regulujące sposób pozyskiwania pieniędzy na inwestycje drogowe przez samorządy. - W znowelizowanym rozporządzeniu zmieniono organ odpowiedzialny za podział środków przeznaczonych na dofinansowanie budowy, przebudowy i remontów dróg powiatowych i gminnych. Dotychczas był to minister administracji, obecnie jest to minister infrastruktury i rozwoju" - zaznaczyło CIR. CIR dodało, że każdego roku gmina, w tym miasto na prawach powiatu, będzie mogła skorzystać z dofinansowania jednego zadania inwestycyjnego, a powiat z dwóch.

Autor: /gry / Źródło: PAP