Ponad po艂owa Polak贸w (51,3 proc.) deklaruje wysoki lub bardzo wysoki poziom zaufania do rodzinnych firm. To ponad dwa razy wi臋cej ni偶 wobec ksi臋dza (25,2 proc.), czy bankiera (23,6 proc.) - wynika z raportu firmy doradczej Grant Thornton.
Raport "Polacy o firmach rodzinnych IV. Firmy zbudowane na zaufaniu" przygotowa艂a Fundacja Firmy Rodzinne, kt贸rej partnerem jest Grant Thornton.
Zaufanie do firm rodzinnych
W zestawieniu zawod贸w zaprezentowanych w badaniu respondentom przedsi臋biorca zebra艂 najwi臋cej odpowiedzi pozytywnych. 艁膮cznie wysoki i bardzo wysoki poziom zaufania do rodzinnego przedsi臋biorcy zadeklarowa艂o 51,3 proc. ankietowanych Polak贸w.
- Wyj膮tkowo zaskakuj膮ce jest to, 偶e wi臋cej Polak贸w ufa przedsi臋biorcom ni偶 urz臋dnikom pa艅stwowym, bankierom, czy nawet ksi臋偶om i dziennikarzom. Widzimy wi臋c, 偶e prawdziwie uczciwa postawa przedsi臋biorc贸w, a tak偶e ich dzia艂alno艣膰 spo艂eczna w regionach przek艂ada si臋 na otwart膮 postaw臋 spo艂ecze艅stwa wobec nich - komentuje cytowana w raporcie prezes Fundacji Firmy Rodzinne Katarzyna Gierczak Grupi艅ska.
Od kogo...
- To, z kolei wi膮偶e si臋 z rekomendacjami, jakich udzielamy zar贸wno produktom i us艂ugom, jak i samym firmom, w tym r贸wnie偶 sklepom prowadzonym przez rodziny. Polacy zwracaj膮 ju偶 uwag臋 nie tylko na to, co kupuj膮, ale tak偶e od kogo kupuj膮. Rodzinny charakter producenta lub sklepu jest wa偶nym argumentem przy rekomendacjach dla ponad po艂owy Polak贸w - doda艂a.
Zgodnie z raportem, "rodzinno艣膰" firmy jest wa偶nym argumentem branym pod uwag臋 przy rekomendacjach zakupowych. Ponad 97 proc. Polak贸w poleca swoim znajomym produkty i us艂ugi, z kt贸rych s膮 zadowoleni. W tym po艂owa twierdzi, 偶e robi to zawsze.
"Rodzinny" charakter
Dodatkowe znaczenie przy poleceniach ma "rodzinny" charakter producenta - to zdanie przewa偶aj膮cej cz臋艣ci rekomenduj膮cych. Zauwa偶ono, 偶e cho膰 to kobiety cz臋艣ciej wydaj膮 rekomendacje, to dla m臋偶czyzn rodzinny charakter producenta ma wi臋ksze znaczenie.
"Fakt, 偶e sklep jest prowadzony przez rodzin臋 jest istotn膮 zach臋t膮 do cz臋stszych zakup贸w w takim miejscu. Z takim stwierdzeniem zgadza si臋 bezwarunkowo 47,9 proc. Polak贸w, a negatywnie odnosi si臋 do niego zaledwie 13 proc. Jest to dodatkowa zach臋ta bardziej dla m艂odych os贸b ni偶 starszych" - napisano w raporcie.
Dro偶ej, ale...
Wed艂ug raportu, jeste艣my sk艂onni kupi膰 dro偶szy z dw贸ch produkt贸w, je艣li b臋dzie on pochodzi艂 z firmy rodzinnej. To opinia prawie 38 proc. Polak贸w. Niemal po艂owa z tej grupy (49,7 proc.) deklaruje mo偶liwo艣膰 dop艂aty w kwocie 5-10 proc. Jednocze艣nie powi臋ksza si臋 grono os贸b zdecydowanych na dop艂at臋 ponad 10 proc. do ceny por贸wnywalnego produktu w przypadku zakupu produktu z firmy rodzinnej.
"Nie tylko maj膮 oni wi臋kszy udzia艂 w艣r贸d zwolennik贸w p艂acenia wi臋cej za produkty z firm rodzinnych, ale r贸wnie偶 w ca艂ej badanej grupie. W 2016 r. by艂o ich 9,28 proc., natomiast obecnie ta grupa to 10,24 proc. respondent贸w. Mo偶emy zatem stwierdzi膰, 偶e co dziesi膮ty doros艂y Polak jest w stanie zap艂aci膰 ponad 10 proc. wi臋cej za produkt z firmy rodzinnej wybieraj膮c mi臋dzy nim a takim, kt贸ry wytworzy艂a firma bez rodzinnego charakteru" - poinformowano w raporcie.
W regionach
Zgodnie z raportem, w艣r贸d mieszka艅c贸w poszczeg贸lnych wojew贸dztw, najwi臋kszy odsetek udzielaj膮cych rekomendacji z uwzgl臋dnieniem rodzinnego charakteru producenta lub us艂ugodawcy znajdujemy w wojew贸dztwie opolskim (66,7 proc.). W sumie w dziewi臋ciu wojew贸dztwach udzia艂 rekomenduj膮cych produkty firm rodzinnych przekracza po艂ow臋 respondent贸w.
W raporcie napisano, 偶e najwa偶niejszymi zach臋tami do kupowania produkt贸w firm rodzinnych s膮 niezmiennie odczucia konsument贸w co do jako艣ci oraz polskiego pochodzenia towaru. 60 proc. pytanych, 偶e wierzy w to, i偶 sam w艂a艣ciciel firmy rodzinnej troszczy si臋 o jako艣膰 jej produkt贸w, a 50,6 proc., 偶e wierzy, i偶 taki produkt pochodzi z Polski.
"Dla doros艂ych Polak贸w w wieku do 24 lat sprawiedliwe traktowanie pracownik贸w w firmach rodzinnych (b臋d膮ce og贸lnie na trzecim miejscu w艣r贸d omawianych zach臋t) jest prawie tak samo wa偶ne jak rodzime pochodzenie towaru lub us艂ugi" - zaznaczono.
Zaradny
Ponadto z raportu wynika, 偶e dla 30 proc., Polak贸w rodzinny przedsi臋biorca jest zaradny (to najcz臋艣ciej wskazywana w badaniu cecha), podczas gdy bierno艣膰 przypisuje im zaledwie nieca艂e 2 proc. Jednocze艣nie 27,1 proc. Polak贸w uwa偶a, 偶e do w艂a艣ciciela firmy rodzinnej pasuje cecha "uczciwy", a 6,8 proc. wskazuje na okre艣lenie "przebieg艂y".
Zdaniem Dariusza Bednarskiego, partnera zarz膮dzaj膮cego w Grant Thornton, lider zespo艂u doradztwa dla firm rodzinnych, postrzeganie firm rodzinnych w Polsce bardzo si臋 w ostatnich latach zmieni艂o.
"Coraz wi臋cej os贸b u艣wiadamia sobie, 偶e biznes rodzinny i w og贸le biznes prywatny, to kluczowy element naszej gospodarki oraz 偶e firma rodzinna to firma godna zaufania, gdzie miernikiem sukcesu jest nie bie偶膮cy zysk, ale trwa艂o艣膰 na pokolenia. Poprawa postrzegania biznesu rodzinnego sprawia, 偶e m艂odzi ludzie coraz ch臋tniej chc膮 przej膮膰 firmy po rodzicach. Ta ch臋膰 b臋dzie jeszcze silniejsza, je艣li rodzice zapewni膮 sukcesorom dodatkowe warunki" - oceni艂 Bednarski w komentarzu do raportu.
Wed艂ug niego dziecko musi by膰 wychowywane w poczuciu dumy, 偶e rodzina prowadzi firm臋, poza tym sukcesor musi by膰 odpowiednio przygotowany, np. przez wykszta艂cenie. "Po trzecie, m艂odzi ludzie nie chc膮 pracowa膰 tak ci臋偶ko, jak ich rodzice, a wi臋c firma przed sukcesj膮 powinna by膰 sprofesjonalizowana, 偶eby mog艂a sta膰 si臋 pasj膮, a nie przyt艂aczaj膮cym obowi膮zkiem" - doda艂.
Zgodnie z raportem, badanie b臋d膮ce podstaw膮 jego opracowania zosta艂o zrealizowane w dniach 6.07-12.07.2017 metod膮 wywiad贸w on-line na panelu internetowym. W ramach badania przeprowadzono 1005 ankiet na reprezentatywnej pr贸bie Polak贸w.
Autor: gry / 殴r贸d艂o: PAP
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽Shutterstock