"Polskie pendolino" już na torach. Odjechało do Lublina

Z kraju

PKP IntercityDart, czyli nasze polskie Pendolino. Zobacz niesamowity produkt Pesy

We wtorek po raz pierwszy w trasę wyjechał nowoczesny pojazd PesaDART. Pociąg IC Bystrzyca pokonał trasę z Warszawy do Lublina. Kolejny nowy skład rozpocznie regularne kursy 30 grudnia z Warszawy do Białegostoku.

Jak przyznaje w rozmowie z tvn24bis.pl rzeczniczka PKP Intercity Beata Czemerajda, przewoźnik do tej pory odebrał pięć pociągów typu Dart. - W tym tygodniu pracujemy nad odbiorem trzech kolejnych - dodaje.

Zdaniem Czemerajdy, wszystkie "odbiory i testy powinny zakończyć się w styczniu". Mimo opóźnień ze strony bydgoskiej Pesy w realizacji kontraktu nie ma jednak zagrożenia utraty unijnego dofinansowania.

- Producent opóźnił się, natomiast przedstawił zgodnie z porozumieniem pociągi do testów. Dzięki temu mamy zagwarantowane finansowanie unijne - zapewnia rzecznik PKP Intercity.

W środę o godz. 6:05 z Warszawy do Białegostoku na trasę wyruszy drugi Dart. Docelowo nowe pociągi od Pesy będą jeździły na trasie Bielsko Biała – Warszawa – Lublin oraz Jelenia Góra – Warszawa – Białystok.

Komfortowe warunki

Na pokładzie PesaDART do dyspozycji pasażerów jest klimatyzowana, bezprzedziałowa przestrzeń pierwszej i drugiej klasy mieszcząca łącznie 352 osoby.

Darty, określane jako "polskie pendolino", zostały wyposażony w wygodne fotele, a przy każdym siedzeniu znajduje się indywidualne oświetlenie oraz gniazdko elektryczne. Dostępne jest także Wi-Fi. Ponadto, wydzielona jest część barowa, w której można napić się kawy czy zjeść obiad. W składzie znajduje się także 6 nowoczesnych toalet, z czego jedna dostosowana do potrzeb rodziców podróżujących z małymi dziećmi i osób z niepełnosprawnością.

W pociągu znajdują się także specjalne urządzenia ułatwiające dostanie się na pokład podróżnym o ograniczonej mobilności ruchowej.

Kategoria ekonomiczna

Jak czytamy w komunikacie PKP Intercity, pociąg PesaDART będzie kursował w ramach ekonomicznej kategorii InterCity, zapewniając komfortową podróż w atrakcyjnej cenie.

Darty mają poruszać się po polskich torach z prędkością 160 km/godz. Mogą jednak jeździć szybciej - podczas majowych testów pokonał granicę 200 km/godz. Producent deklaruje, że jego skład pojedzie z prędkością nawet 250 km/godz.

Przetarg na dostawę 20 pociągów Dart został rozstrzygnięty 19 lutego 2014 roku. Koszt to ok. 1,3 mld zł, w tym ok. 570 mln zł pochodzi z pieniędzy unijnych. Umowa obejmuje również serwis pociągów przez kolejnych 15 lat.

Autor: mb//km / Źródło: tvn24bis.pl

Źródło zdjęcia głównego: Pesa