Polskie Linie Lotnicze LOT uziemiaj膮 samoloty Boeing 737 MAX 8. Prezes Urz臋du Lotnictwa Cywilnego zamkn膮艂 polsk膮 przestrze艅 powietrzn膮 dla tego typu maszyn.
LOT do艂膮czy艂 do kolejnych linii lotniczych (m.in. Norwegian, Turkish Airlines czy niemiecki operator turystyczny TUI), kt贸re zdecydowa艂y si臋 na tymczasowe wstrzymanie lot贸w tym modelem samolotu. We flocie przewo藕nika znajduje si臋 obecnie pi臋膰 maszyn tego typu. "Maksy" lataj膮 na popularnych europejskich trasach, m.in. do Londynu, Madrytu, Pary偶a i Tel Awiwu.
- W zwi膮zku z pojawiaj膮cymi si臋 decyzjami kolejnych agencji lotniczych na 艣wiecie i w Europie LOT podj膮艂 decyzj臋 o tymczasowym zawieszeniu wykonywania operacji lotniczych Boeingami 737 MAX 8 - poinformowa艂 we wtorek rzecznik sp贸艂ki Adrian Kubicki. - Rejsy, kt贸re by艂y zaplanowane do wykonania tym typem samolotu, b臋d膮 wykonywane innymi samolotami, w miar臋 dost臋pno艣ci floty. B臋dziemy te偶 mieli samoloty wynaj臋te w formule ACMI (umo偶liwia ona wypo偶yczenie maszyny razem z za艂og膮 - red.), kt贸re b臋d膮 wykonywa艂y dla nas rejsy tak, 偶eby rozk艂ad m贸g艂 zosta膰 bez zmian - doda艂. Jak podkre艣li艂, pasa偶erowie mog膮 spodziewa膰 si臋 "niewielkich utrudnie艅, je艣li chodzi o po艂膮czenia". - Dzisiaj LOT odwo艂a艂 dwa rejsy - do Brukseli i Amsterdamu. Ju偶 od jutra b臋d膮 samoloty, kt贸re zast膮pi膮 "maksy", wi臋c wystarcz膮 do obs艂ugi naszych po艂膮cze艅 - m贸wi艂 rzecznik.
Sp贸艂ka poinformowa艂a w o艣wiadczeniu, 偶e jej s艂u偶by operacyjne "dokonuj膮 niezb臋dnych modyfikacji siatki po艂膮cze艅 oraz zawieraj膮 kr贸tkoterminowe umowy wyleasingowania dodatkowych samolot贸w celem utrzymania ci膮g艂o艣ci operacji".
Zamkni臋ta przestrze艅
Boeingi 737 MAX 8 nie mog膮 te偶 lata膰 nad Polsk膮 - to decyzja prezesa Urz臋du Lotnictwa Cywilnego, kt贸ry przekaza艂 j膮 Polskiej Agencji 呕eglugi Powietrznej. To ona zarz膮dza polsk膮 przestrzeni膮 powietrzn膮. Decyzja zosta艂a podj臋ta na podstawie konsultacji z Europejsk膮 Agencj膮 Bezpiecze艅stwa Lotniczego (EASA) oraz Eurocontrol.
- Otrzymali艣my pismo z Urz臋du Lotnictwa Cywilnego okre艣laj膮ce decyzj臋 co do dzia艂alno艣ci operacyjnej Boeing贸w 737 MAX 8. W wyniku tej decyzji wszystkie samoloty znajduj膮ce si臋 na polskich lotniskach zostaj膮 uziemione, co oznacza, 偶e nie mog膮 wykonywa膰 swoich lot贸w - potwierdzi艂 p.o. prezes Polskiej Agencji 呕eglugi Powietrznej (PA呕P) Janusz Janiszewski. Doda艂, 偶e na razie nie okre艣lono dok艂adnie, jak d艂ugo decyzja ta b臋dzie obowi膮zywa艂a. Janiszewski wyja艣ni艂, 偶e samoloty B737 MAX 8, kt贸re przelatuj膮 nad polsk膮 przestrzeni膮 powietrzn膮, musz膮 jak najszybciej wyl膮dowa膰 na najbli偶szym lotnisku albo zmieni膰 tras臋 i przelecie膰 przez przestrze艅, gdzie mo偶na wykonywa膰 operacje lotnicze tego typu maszynami. PA呕P przekaza艂a, 偶e po decyzji ULC w dw贸ch przypadkach Agencja odm贸wi艂a wydania zgody na wlot samolot贸w typu Boeing 737 MAX 8 w polsk膮 przestrze艅 powietrzn膮. Pierwszy dotyczy艂 maszyny, kt贸ra mia艂a lecie膰 z Wilna, a drugi - samolotu z Kopenhagi.
Inne kraje
Wiele kraj贸w ju偶 wcze艣niej zamkn臋艂o swoj膮 przestrze艅 powietrzn膮 dla Boeing贸w 737 MAX, m.in. Wielka Brytania, Francja, Irlandia, Niemcy i Holandia. Teraz do tej listy do艂膮czy艂a Polska.
Te dzia艂ania to efekt dw贸ch katastrof, do kt贸rych dosz艂o na przestrzeni zaledwie kilku miesi臋cy. Ich przyczyny nie s膮 jasne.
Nale偶膮cy do Ethiopian Airlines Boeing 737 MAX 8 rozbi艂 si臋 w niedziel臋 rano kilka minut po starcie z lotniska w stolicy Etiopii - Addis Abebie. Samolot lecia艂 do stolicy Kenii - Nairobi. Na pok艂adzie by艂o 149 pasa偶er贸w i 8 cz艂onk贸w za艂ogi. Nikt nie prze偶y艂. Przyczyna wypadku nie jest znana.
Z kolei w pa藕dzierniku ubieg艂ego roku maszyna indonezyjskich niskobud偶etowych linii Lion Air, lec膮ca ze stolicy Indonezji - D偶akarty na wysp臋 Sumatra, r贸wnie偶 wkr贸tce po starcie run臋艂a do morza w odleg艂o艣ci ok. 15 km od brzegu. Zgin臋艂o w贸wczas 189 os贸b.
Firma Boeing o艣wiadczy艂a we wtorek, 偶e ma "pe艂ne zaufanie" do bezpiecze艅stwa samolotu 737 MAX.
"Rozumiemy, 偶e agencje regulacyjne i klienci podj臋li decyzje, kt贸re, jak uwa偶aj膮, s膮 najw艂a艣ciwsze dla ich rodzimych rynk贸w" - napisano w o艣wiadczeniu Boeinga, przypominaj膮c jednocze艣nie, 偶e ameryka艅ski Federalny Urz膮d Lotnictwa "nie zarz膮dzi艂 偶adnych dalszych dzia艂a艅 w tej sprawie i na podstawie obecnie dost臋pnych informacji nie mamy 偶adnych podstaw do wydawania nowych zalece艅 operatorom".
Polskie Maksy
Spo艣r贸d polskich przewo藕nik贸w, opr贸cz LOT-u, Boeingi 737 MAX 8 w swojej flocie posiada jeszcze Enter Air (dwie maszyny, cztery zam贸wione). W poniedzia艂ek obie linie lotnicze poinformowa艂y, 偶e nie zdecydowa艂y si臋 na wstrzymanie lot贸w tymi maszynami. PLL LOT przes艂a艂 tvn24bis.pl komunikat, w kt贸rym napisano, 偶e u偶ytkowane przez narodowego przewo藕nika samoloty Boeing 737 MAX 8 "s膮 w pe艂ni sprawne i wykonywane przez nich rejsy spe艂niaj膮 wszelkie wymogi bezpiecze艅stwa".
"Na tej podstawie LOT kontynuuje realizowanie rejs贸w Boeingami 737 MAX 8, podobnie zreszt膮 jak wszyscy inni przewo藕nicy w Europie i Ameryce P贸艂nocnej" - zaznaczono.
Enter Air przekaza艂 z kolei, 偶e "maszyny s膮 pod sta艂膮 opiek膮 naszych s艂u偶b technicznych", a linie "nie stwierdzi艂y w nich 偶adnych problem贸w". "W bran偶y turystycznej jest niski sezon, wi臋c lot贸w jest ma艂o. W najbli偶szym czasie nie mamy zaplanowanych lot贸w na te samoloty" - poinformowa艂 w o艣wiadczeniu przes艂anym w poniedzia艂ek do tvn24bis.pl Grzegorz Polaniecki, cz艂onek zarz膮du Enter Air.
Wcze艣niej Urz膮d Lotnictwa Cywilnego poinformowa艂 nas, 偶e jest w sta艂ym kontakcie z polskimi operatorami samolotu 737 MAX 8, czyli LOT i Enter Air. "Na podstawie tych informacji, nie ma przes艂anek do zawieszenia operacji tymi maszynami" - wskazano.
Autor: kris/tol/mmh / 殴r贸d艂o: tvn24bis.pl
殴r贸d艂o zdj臋cia g艂贸wnego:聽Shutterstock