Jest nowy odcinek ważnej trasy. Ale kierowcy poczekają

Z kraju

Droższe paliwo na stacjach przy autostradach. Dlaczego?tvn24bis.pl
wideo 2/4

Gotowy jest już ponad sześciokilometrowy odcinek drogi ekspresowej S19 od węzła Świlcza do węzła Rzeszów Południe. Odcinek ten będzie częścią trasy Via Carpatia, a jego budowa kosztowała ponad 340 milionów złotych. Kierowcy na razie jednak nim nie pojadą.

Jak powiedziała w środę na konferencji prasowej rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus, kierowcy będą musieli zaczekać na budowany przez samorząd Rzeszowa łącznik z węzłem Rzeszów Południe. - Dopiero gdy ta inwestycja będzie gotowa, będziemy mogli oddać ten odcinek kierowcom - dodała. Jak powiedział rzecznik rzeszowskiego magistratu Maciej Chłodnicki, łącznik wraz między innymi z dwoma rondami zostanie oddany 30 listopada br. Pierwotnie inwestycja ta o długości około trzech kilometrów miała zostać ukończona we wrześniu br., ale, jak tłumaczył Chłodnicki, w czasie budowy jeden z nasypów zaczął "osiadać". - Wykonawca musiał zastosować metodę obciążeniową, co wydłużyło termin oddania inwestycji. Mamy jednak zapewnienie firmy, że wszystko będzie gotowe na 30 listopada br. - podkreślił rzecznik.

Nowatorska metoda

Odcinek S19 Świlcza-węzeł Rzeszów Południe wybudowały firmy Eurovia i Warbud. Jak powiedział na konferencji prasowej Marcin Kaczmarczyk z pierwszej z firm, kontrakt był sporym wyzwaniem dla wykonawców. - Teren, w którym pracowaliśmy, był zurbanizowany, dodatkowo musieliśmy pokonać duże różnice wysokości - dodał Kaczmarczyk i podał kilka danych pokazujących ogrom prac wykonanych na odcinku - ponad milion metrów sześciennych nasypów, 37 tysięcy metrów sześciennych użytego betonu i około 3,8 tys. ton użytej stali.

Wybudowany został odcinek S19 w okolicach RzeszowaGDDKiA

Przy budowie tego odcinka użyta była również nowatorska metoda wzmacniania podłoża - trenchmix. Polega ona, jak tłumaczył Kaczmarczyk, na wgłębnym wymieszaniu na miejscu gruntu z zaczynem cementowym. Trenchmix jest metodą wykorzystywaną w specyficznym, podmokłym lub osuwiskowym terenie. Na wybudowanym już odcinku S19 w związku z ukształtowaniem terenu potrzebne były też nasypy. Jeden z nich liczy ponad 20 metrów, jest jednym z największych w kraju.

W ramach budowy powstała też między innymi ponad 470-metrowa estakada nad ul. Dębicką w Rzeszowie. Wykonawca wykonał w sumie 12 obiektów inżynierskich, w tym węzeł Rzeszów Południe (Kielanówka) łączący S19 z planowanym odcinkiem drogi wojewódzkiej 878.

Część europejskiego szlaku

Droga S19 będzie częścią europejskiego szlaku Via Carpatia z Kłajpedy przez Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię i Bułgarię aż do greckich Salonik. W Polsce jej długość wyniesie blisko 700 kilometrów. Do tej pory na Podkarpaciu gotowe są trzy fragmenty tej trasy: Stobierna - węzeł Rzeszów Wschód, węzeł Rzeszów Zachód - Świlcza i Sokołów Małopolski - Stobierna. Na pozostałych odcinkach prowadzone są prace przygotowawcze lub trwa procedura przetargowa na wyłonienie wykonawców.

Autor: mb / Źródło: PAP