Dwa kolejne Darty w rękach PKP. Na torach jeszcze w tym roku?

Z kraju

TVN24 Biznes i ŚwiatTesty Darta

PKP Intercity odebrała kolejne dwa pociągi typu Dart. - Chcemy, aby pierwszy z Dartów wyjechał na tory do końca roku - powiedziała w piątek rzeczniczka prasowa PKP Intercity Beata Czemerajda.

Pierwszy skład stoi na dworcu w Białymstoku. W jego prezentacji uczestniczył prezes PKP Intercity.

- PKP Intercity odebrała kolejne dwa pociągi typu Dart, trwają odbiory kolejnych. Pierwszy Dart ma ruszyć na trasę jeszcze w tym roku i ma kursować między Warszawą a Białymstokiem - poinformował w piątek w Białymstoku prezes PKP Intercity Jacek Leonkiewicz.

Jeszcze dokładnie nie wiadomo, kiedy skład zacznie wozić pasażerów. Leonkiewicz powiedział, że trwają przygotowania i sprzętu i załogi, która uczy się go obsługiwać i pociąg zacznie jeździć w rozkładzie "tak szybko, jak to będzie możliwe".

- Mam nadzieję, że jeszcze w tym roku do Białegostoku pojadą pierwsze składy PESA Dart - dodał. Prezes PKP Intercity przypomniał, że przez ostatni rok nie było bezpośrednich połączeń kolejowych na trasie Warszawa-Białystok z powodu modernizacji trasy. Działała komunikacja zastępcza. Bezpośrednie połączenia powróciły 13 grudnia br. W nowym rozkładzie jest 6 połączeń, w przyszłym ma być 9. Prezes PKP Intercity powiedział, że 6 z 9 połączeń będą obsługiwać Darty.

Tańsze przejazdy

Leonkiewicz zapowiedział też obniżki cen za przejazd, np. cena za abonament obejmujący siedem przejazdów ma być obniżona z 235 zł na 150 zł.

- Jak tylko uda nam się wdrożyć Darty, chcemy również obniżyć ceny biletów, wprowadzić promocję. Planujemy, że będzie to 25 zł za przejazd - mówił Leonkiewicz. Obecnie to 30 zł.

Pierwotnie przewoźnik miał otrzymać do 14 grudnia br. wszystkie 20 Dartów, część z nich miała wyjechać na tory w nowym rozkładzie jazdy, który obowiązuje od 13 grudnia br. Według założeń przewoźnika Darty mają jeździć na trasie Bielsko Biała – Warszawa – Lublin oraz Jelenia Góra – Warszawa – Białystok.

Unijna dotacja zachowana

W przypadku niedostarczenia do końca roku wszystkich 20 Dartów producent PESA – Bydgoszcz oraz PKP Intercity mogą stracić ok. 570 mln zł z dotacji unijnej przeznaczonej na zakup tych pociągów.

Ostatecznie przewoźnik zawarł z PESĄ Bydgoszcz - producentem pociągów Dart - porozumienie, które zakłada, że mimo opóźnień w dostarczeniu pociągów uda się zachować unijną dotację.

Prezes PKP Intercity mówił w piątek w Białymstoku, że dzięki temu porozumieniu "zminimalizowano ryzyko", że projekt nie zostanie zrealizowany w terminie.

- Wczoraj odebraliśmy wieczorem dwa pojazdy, mamy już trzy odebrane, kolejne są w trakcie odbioru. Do końca roku PESA zobowiązała się dostarczyć wszystkie. Tak szybko, jak tylko będziemy mogli je przetestować, przeprowadzić niezbędne prace po to, żeby rozjeździć te składy, żeby je przygotować do eksploatacji, tak szybko one będą się pojawiały i priorytetem tutaj jest Białystok - powiedział Jacek Leonkiewicz.

Cztery etapy porozumienia

Prezes poinformował, że zawarte z firmą PESA porozumienie jest realizowane w czterech etapach. Wyjaśnił, że najpierw PKP Intercity zapoznaje się z pełną dokumentacją pojazdów, ogląda je, pociąg musi mieć stosowne zezwolenie z Urzędu Transportu Kolejowego. Pieniądze za pojazdy zabezpieczane są na depozycie bankowym, potem odbywają się testy i odbiory pojazdów.

- Bardzo rygorystycznie do tego podchodzimy. Bo te pojazdy mają jeździć, mają służyć pasażerom przez 15 lat. Pierwszy remont będzie po 15 latach, więc nie ma mowy o żadnych odstępstwach, czy jakiejkolwiek taryfie ulgowej, jeśli chodzi o jakość, jeśli chodzi o bezpieczeństwo. Absolutnie - podkreślił Leonkiewicz.

PESA obiecuje

PESA zapewnia, że zbuduje do końca roku wszystkie pociągi dla PKP Intercity. Przetarg na dostawę 20 pociągów typu Dart został rozstrzygnięty 19 lutego 2014 r. Koszt to ok. 1,3 mld zł, w tym ok. 570 mln zł pochodzi z pieniędzy unijnych. Umowa obejmuje również serwis pociągów przez kolejnych 15 lat. Darty, określane, jako „polskie Pendolino”, posiadają 352 miejsca siedzące. 292 w drugiej klasie i 60 w pierwszej. Pociąg ma długość 153 metrów, waży ok. 280 ton i może rozwijać prędkość 200 km/h. Pociągi wyposażone są m.in. w klimatyzację, nadajniki wifi, stojaki na rowery, monitoring, przedział barowy. Znalazły się w nich także dwa miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, winda ułatwiająca wjazd do pociągu osobom niepełnosprawnym oraz przystosowana dla nich toaleta.

Autor: ag / Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: Pesa