Pendolino wreszcie na torach. Tłumów nie było

Z kraju

Aktualizacja:
tvn24Pendolino wreszcie ruszyło

Szybciej niż zwykłe składy i punktualnie - w niedzielę pociągi Pendolino rozpoczęły regularne przewozy pasażerskie. Pierwszy skład ruszył po 6 rano z Krakowa. Do stolicy dotarł na czas. - PKP Intercity rzuca rękawicę przewoźnikom autobusowym - powiedział prezes spółki Marcin Celejewski.

Pociąg Pendolino, który wyruszył o godzinie 6.05 z Krakowa do Trójmiasta przez Warszawę wjechał na dworzec Warszawa Centralna o godzinie 8.33 – zgodnie z rozkładem jazdy.

Rzeczniczka prasowa PKP Intercity Zuzanna Szopowska powiedziała, że łącznie na trasie z Krakowa do Trójmiasta będzie podróżować pociągiem ponad 500 pasażerów. Po godz. 6.30 z Warszawy wyjechał Pendolino do Krakowa. W tym składzie było ok. 100 pasażerów. Pociąg dotarł do stolicy Małopolski około godz. 9.00.

Pociągi Pendolino rozpoczęły regularne przewozy pasażerskietvn24

Konkurencja

- PKP Intercity rzuca rękawicę wszystkim przewoźnikom autobusowym - powiedział prezes zarządu PKP Intercity Marcin Celejewski, podczas konferencji prasowej w niedzielę na Dworcu Centralnym. Celejewski przyjechał Pendolino z Krakowa. Zapewnił, że czasy podróży zapowiedziane przez PKP Intercity będą utrzymane. - Mam nadzieję, że to będzie taka nowa świecka tradycja, że pociągi PKP Intercity będą jeździć zgodnie z rozkładem, szybciej, w dobrej cenie i na europejskim poziomie - podkreślił Celejewski. Dzięki Pendlino, skrócić mają się czasy podróży między największymi miastami. Jak zapowiada PKP Intercity podróż z Warszawy do Krakowa i Katowic będzie trwała ok. 2,5 godziny, do Trójmiasta blisko 3 godz., a do Wrocławia - 3 godz. 40 minut. Pendolino mają jeździć powyżej 160 km/h. - Do tej pory sprzedaliśmy na Pendolino ok. 60 tys. biletów. Pociągi Pendolino, które w niedzielę po południu pojadą, mają obłożenie ok. 95 proc., np. ten jadący z Krakowa do Trójmiasta - dodała Szopowska.

Czas podróży Pendolino na wybranych trasachintercity.pl
Pendolino na torach. Co na to pasażerowie?tvn24

Ceny biletów na podróż Pendolino zaczynają się od 49 zł. Ale po wyczerpaniu puli najtańszych biletów pasażerowie będą musieli zapłacić więcej. Co ważne, biletu nie można kupić biletu u konduktora, a jazda bez biletu wiąże się z naliczeniem przez przewoźnika kary w wysokości 650 zł. Pociągi Premium, czyli Pendolino oferują dwie klasy: pierwszą i drugą. Na pokładzie znajdują się łącznie 402 miejsca – 45 w klasie pierwszej i 357 w drugiej.

Ceny biletów na Pendolino w zależności od trasyintercity.pl

CO POWINIENEŚ WIEDZIEĆ O PENDOLINO, ZANIM WSIĄDZIESZ?

Pierwszy pociąg Pendolino wyruszył w trasętvn24

Kłopoty i porozumienie

Intercity kupiło pociągi Pendolino od Alstomu w maju 2011 r. W maju tego roku minął termin przekazania przewoźnikowi pierwszych składów z homologacją. Z powodu opóźnienia firmy rozmawiały o naliczanych przez polskiego przewoźnika karach umownych. Ostatecznie PKP Intercity zawarło w tej sprawie porozumienie z Alstomem, które umożliwiło przewoźnikowi odbiór pociągów zgodnych z zamówieniem oraz posiadających homologację wydaną przez Urząd Transportu Kolejowego. Porozumienie zakłada także, że kary za nieterminowe dostarczenie składów będą nadal naliczane, ale nie są potrącone z bieżących płatności. Sprawa zostanie przekazana do Sądu Arbitrażowego, a ewentualna należność zabezpieczona gwarancją bankową, z której przewoźnik będzie miał prawo skorzystać po przychylnym dla niego wyroku sądu. Koszt 20 pociągów Pendolino zakupionych przez PKP Intercity to ok. 400 mln euro. Kontrakt o wartości 665 mln euro obejmuje także budowę zaplecza technicznego w Warszawie oraz koszty utrzymania technicznego pociągów przez 17 lat.

Pokazowy przejazd Pendolino. Zobacz, jak wygląda w środku

Autor: mn / Źródło: PAP, TVN24, tvn24bis.pl

Raporty: