Jest zielone światło dla Centralnego Portu Lotniczego. Wskazano lokalizację

Z kraju

tvn24Wicepremier Mateusz Morawiecki o budowie Centralnego Portu Lotniczego

- Centralny Port Lotniczy może być komunikacyjnym sercem Polski, a jego realizacja - współczesnym dużym projektem infrastrukturalnym, logistycznym, rozwojowym - powiedział w środę wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki. Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów podjął decyzję o rekomendacji budowy Centralnego Portu Lotniczego.

Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów ustalił ponad wszelką wątpliwość i konsensualnie podjął decyzję o rekomendacji budowy Centralnego Portu Lotniczego - poinformował w środę minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk.

Gdzie powstanie

Wicepremier Mateusz Morawiecki podkreślił z kolei na konferencji zorganizowanej w Ministerstwie Finansów, że "to będzie taki wielki cywilizacyjny projekt dla nas, bijące komunikacyjne serce Polski".

Szef resortu finansów i rozwoju wyjaśnił, że decyzja została podjęta na podstawie wieloletnich analiz. - Te analizy (...) sprowadzają się do tego, że tu, w tym miejscu, między Warszawą a Łodzią powinno być duże lotnisko międzynarodowe, które ma szanse nie tylko obsługiwać loty nazwijmy to lokalne czy regionalne, ale również być wielkim hubem międzynarodowym - powiedział Morawiecki.

Polskie porty lotnicze

- Zaczynamy to nazywać centralnym portem komunikacyjnym, ponieważ to nie jest tylko port lotniczy, choć rzeczywiście w pierwszej fazie pierwszych 10-15 lat analizy pokazują, może to być nawet do 50 milionów pasażerów. Czyli na taką pojemność lotnisko powinno być przygotowywane. I w kolejnych dekadach chcemy, żeby ten potencjał był cały czas dostępny - dodał. Jak zauważył, analizy wskazują na możliwość obsługi państw takich jak Ukraina, Białoruś, część Rosji, kraje nadbałtyckie, kraje południowej Europy, graniczące z Polską od południa, czyli "potencjał, który się sprowadza do 180 mln mieszkańców". - Może łączyć Polskę z Jedwabnym Szlakiem; może rzeczywiście być wielką jednostką, ośrodkiem, który stanowi na tym szlaku Wschód-Zachód bardzo ważne miejsce" - mówił wicepremier. "Również na szlaku Północ-Południe. Wczoraj te drogi były analizowane od Gdańska. Terminal w Gdańsku (...) staje się jednym z bardziej liczących na Bałtyku - dodał. Według niego, CPL może stać się "współczesnym dużym projektem infrastrukturalnym, logistycznym, rozwojowym".

Analizy dotyczące ewentualnej budowy portu lotniczego są wpisane w rządową Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, SOR przewiduje też wsparcie rozwoju sektora transportu lotniczego.

Brak unijnego wsparcia

Wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński na wtorkowym spotkaniu z dziennikarzami powiedział z kolei, że w obecnej perspektywie budżetowej UE nie przewidziano finansowania lotnisk ani krajowych, ani regionalnych. - Jeżeli rozmawiamy o Centralnym Porcie Lotniczym w Polsce, nad którym to przedsięwzięciem rząd w tej chwili pracuje, to nie bierzemy tutaj pod uwagę finansowania unijnego tego lotniska - zaznaczył wiceszef resortu.

Wicepremier Morawiecki wskazał na środowej konferencji, że finansowanie projektu ma opierać się na inżynierii finansowej, bez środków budżetowych lub z bardzo niewielkim udziałem środków budżetowych, żeby zapewnić inwestycji profil komercyjny. - Co do finansowania, będziemy w najbliższych miesiącach nad tym pracować. Ale jestem spokojny, że podołamy temu wysiłkowi finansowemu - podkreślił szef resortu finansów i rozwoju.

Paweł Blajer o Centralnym Porcie Lotniczymtvn24

Plan Morawieckiego

W rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w działaniach do 2020 roku przewidziano "prowadzenie analiz dotyczących Centralnego Portu Lotniczego i ewentualne podjęcie decyzji o jego budowie lub zaadresowanie jego funkcji na podstawie rozbudowy już istniejącej infrastruktury portów lotniczych". Z kolei w ramach działań do 2030 roku zapisano "podejmowanie działań wspierających rozwój sektora transportu lotniczego w zakresie: polepszenia przepustowości nawigacyjnej, ochrony i bezpieczeństwa ruchu lotniczego, wskazanie sposobu powiązania z transportem publicznym (drogowym i kolejowym) portów lotniczych z miastami oraz ich obszarami funkcjonalnymi". W 2015 roku polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 30 milionów pasażerów. Według szacunków Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2030 roku będzie to już 60 milionów osób.

Jarosław Kaczyński chce dużego lotniska. Zobacz fragment rozmowy z prezesem PiS (17.02.2017):

Kaczyński chce dużego lotniska zapewniającego "połączenia z całym światem"TVN24 BiS

Autor: mb/gry / Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock

Raporty: