Kłopoty z budową Via Baltica. Kolejna umowa zerwana

Z kraju

Rzecznik GDDKiA o odstąpieniu od umowy z Salini na obwodnicę Częstochowy w ciągu A1tvn24
wideo 2/6

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozwiązała umowę z firmą Impresa Pizzarotti na budowę 24-kilometrowego odcinka z Suwałk do granicy z Litwą w Budzisku drogi S61 Via Baltica. Jak podano w komunikacie, powodem zerwania umowy był brak realizacji zapisów w kontrakcie.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że firma Impresa Pizzarotti była wielokrotnie wzywana do realizacji umowy, która obejmowała projekt i budowę drogi.

Zaznaczono, że firma przygotowała wszystkie dokumenty potrzebne do wydania decyzji - zezwolenia na realizację inwestycji. Takie zezwolenie w maju wydał wojewoda podlaski. "Jednak mimo upływu czasu, po stronie wykonawcy brak było właściwej mobilizacji w zakresie przygotowania do prowadzenia robót budowlanych - m.in. nie zostały zgłoszone listy podwykonawców na usługi i roboty. Nieskończone zostały też projekty wykonawcze, a przedłożona czasowa organizacja ruchu umożliwiająca bezpieczne prowadzenie budowy nie miała wszystkich wymaganych prawem opinii, m.in. policji" - podano w komunikacie.

Nowy przetarg

GDDKiA zapowiada, że w najbliższych miesiącach zostanie ogłoszony nowy przetarg, w którym będzie wyłoniony wykonawca robót budowlanych, by budowa mogła się rozpocząć. Drogowcy podkreślają, że uchybienia ze strony firmy Impresa Pizzarotti dotyczyły etapu przygotowawczego do budowy. "Na S61 Suwałki - Budzisko wykonawca nie przystąpił jeszcze do »widocznej dla kierowców« realizacji kontraktu, tj. do prowadzenia robót budowlanych, a jego zaniechania w kwestii realizacji zapisów umowy miały miejsce jeszcze na etapie projektu i uzyskania niezbędnych zezwoleń do właściwej realizacji inwestycji" - podkreśla GDDKiA. Wartość kontraktu z Impresa Pizzarotti to 605,5 miliona złotych brutto, umowa była podpisana w czerwcu 2017 roku.

Zerwane kontrakty

To kolejne problemy z wykonawcami inwestycji drogowych w Polsce. W ostatnich miesiącach GDDKiA zerwała także umowę na projekt i budowę innego, ponad 19-kilometrowego odcinka S61 Via Baltica z Ostrowi Mazowieckiej do Śniadowa. Kontrakt zerwano z hiszpańską firmą Rubau.

Dyrekcja w ubiegłym tygodniu poinformowała, że odstąpiła od umowy z włoską firmą Toto Construzioni, która budowała odcinek S5 Poznań-Wronczyn.

GDDKiA w ostatnich dniach odstąpiła także z winy wykonawcy od umów z firmą Impresa Pizzarotti na budowę trzech odcinków trasy S5 w województwie kujawsko-pomorskim.

Pod koniec lutego informowaliśmy, że włoskie koncerny budujące 9 odcinków dróg w Polsce, między innymi fragmenty S5, zakopianki oraz obwodnicę Częstochowy zażądały waloryzacji kontraktów. Wśród tych firm była również firma Toto Construzioni. W sumie Włosi wystąpili do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o dopłatę ponad 1,2 miliarda złotych.

Autor: mb//dap / Źródło: PAP, tvn24bis.pl

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock