Facebook da zarobić wydawcom. Proponuje dwa modele współpracy

Z kraju

Wolność słowa jest święta. Pedofile nadal na FacebookuTVN24 BiS
wideo 2/5

Płatne subskrypcje lub model freemium to nowe propozycje Facebooka dla wydawców, mające zachęcić ich do umieszczania swoich treści w serwisie społecznościowym. Szczegóły planowanych zmian opisał twórca Facebooka Mark Zuckerberg w notatce na swoim profilu.

Nowe propozycje dystrybucji treści zewnętrznych wydawców medialnych mają być według Zuckerberga wkładem Facebooka w budowę odpowiedzialności w informowaniu społeczeństwa. Mają również wyjść naprzeciw oczekiwaniom wydawców, którzy wciąż niechętnie korzystają z funkcji "Instant Articles" Facebooka - informuje serwis "Mashable".

Publikacje na portalu

Serwis Zuckerberga planuje udostępnienie dwóch nowych modeli publikacji dla wydawców zewnętrznych. Pierwszy z nich to treści płatne, znajdujące się za tzw. paywallem, z określonym miesięcznym limitem ilościowym. Drugi, to treści "freemium", dostępne dla użytkowników po zalogowaniu do Facebooka. W obu modelach kluczowa jest subskrypcja, niezbędna ze strony użytkownika do odczytu treści. Zyski z subskrypcji mają płynąć wprost do kieszeni wydawców - pisze w swoim poście założyciel Facebooka. Kolejną zmianą, którą planuje wprowadzić Facebook w swoim systemie dystrybucji treści, jest wyświetlanie logotypów wydawców, od których one pochodzą w wynikach wyszukiwania wewnątrz serwisu. Jak sugeruje Mark Zuckerberg, to wynik rozmów z wydawcami i odbiorcami treści, których wiele odbył podczas podróży po Stanach Zjednoczonych. Według niego, logotypy będą pomocne w zwiększaniu rozpoznawalności marek wydawców publikujących treści w serwisie, ale też w identyfikacji zweryfikowanych treści.

Współpraca z Facebookiem

Zmiany proponowane przez Facebooka według "Mashable" są odpowiedzią na zeszłoroczną rezygnację dwóch wielkich wydawców treści z publikacji w formie "Instant Articles". "The Guardian" i "The New York Times" wycofały się wówczas ze współpracy z Facebookiem, twierdząc, że oferowany w serwisie społecznościowym model publikacji nie spełnia ich wymagań dotyczących konwersji oraz zysków z reklam.

Autor: msz/ms / Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: David Molina G / Shutterstock.com