Co dalej z Lotniskiem Chopina? Ma atut, który w Europie potrafią wykorzystać

[object Object]
Lotnisko Chopina powinno zostać? Opinia Sławomira Majmanatvn24bis
wideo 2/30

Lansowany do tej pory scenariusz zakładał, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego oznacza konieczność zamknięcia Lotniska Chopina w Warszawie. Teraz być może koncepcja się zmieni i największy port lotniczy w Polsce nie zostanie wygaszony. Zdaniem części ekspertów byłaby to słuszna decyzja, bo z lotniska można szybko dojechać do centrum stolicy. A to duży atut portu na Okęciu, także w porównaniu z lotniskami w innych krajach Unii Europejskiej.

Podpis prezydenta Andrzeja Dudy pod specustawą dotyczącą budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) tak naprawdę nie uspokoił emocji związanych z inwestycją w nowe lotnisko.

Śmiało można powiedzieć, że budowa portu będzie jednym z wątków podczas kampanii przed wyborami samorządowymi.

Główni kandydaci na stanowisko prezydenta Warszawy zresztą już odnoszą się do samej budowy CPK i związanej z nią ewentualnej likwidacji Lotniska Chopina na Okęciu. W samym rządzie brakuje jasnego stanowiska w sprawie przyszłości warszawskiego portu.

Do tej pory scenariusz zakładał, że po uruchomieniu Centralnego Portu Komunikacyjnego ruch z Okęcia zostanie przeniesiony do nowego portu, a Lotnisko Chopina zostanie zlikwidowane. Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK i wiceminister infrastruktury, przekonywał na antenie TVN24 BiS, że jest to warunek powodzenia centralnego portu.

Ale kilka dni temu europoseł PiS Ryszard Czarnecki powiedział reporterce TVN24, że nie ma mowy o likwidacji portu. W podobnym tonie wypowiadał się Patryk Jaki, kandydat Zjednoczonej Prawicy na prezydenta stolicy. Oliwy do ognia dolał minister Jacek Sasin, który na antenie TOK FM przekonywał, że port ma zostać "wygaszony". Później Sasin tłumaczył swoje słowa na Twitterze:

Z kolei we wtorek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk powiedział, że wciąż trwają analizy dotyczące przyszłości lotnisk w Polsce i "prawdopodobnie lotnisko na Okęciu będzie funkcjonowało wespół w zespół z Centralnym Portem Komunikacyjnym". Taka ma być też - wedle zapowiedzi Ryszarda Czarneckiego - wola premiera Mateusza Morawieckiego.

Eksperci podzieleni w ocenach

Zgody co do ewentualnej likwidacji portu na Okęciu nie ma też wśród ekspertów. W ubiegłorocznym raporcie poświęconym uruchomieniu Centralnego Portu Komunikacyjnego grupa ekspertów Instytutu Sobieskiego przekonywała, że nie ma innego wyjścia niż zamknięcie obecnego portu i przeniesienie ruchu do CPK.

"Trzeba sobie jednak uświadomić, że istotne braki infrastrukturalne oraz ograniczenia Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina mają negatywny wpływ na aktualną działalność flagowego polskiego przewoźnika LOT. Dalszy rozwój portu lotniczego na Okęciu jest jednocześnie ograniczony ze względu na jego położenie w gęsto zabudowanej infrastrukturze miejskiej. Powoływanie się przez przeciwników zamknięcia Okęcia na już poniesione koszty w jego rozbudowę mija się zatem z celem, bo przepustowość lotniska się zwyczajnie kończy" – czytamy w raporcie.

Podobnie uważa prezes LOT Rafał Milczarski. W rozmowie z "Dziennikiem Gazetą Prawną" powiedział, że Okęcie powinno przestać działać w momencie uruchomienia CPK. Jego zdaniem na Okęciu nie powinny lądować nawet wojskowe samoloty. "Te tereny lepiej przeznaczyć na rozwojowe z perspektywy Polski projekty" – przekonywał w kwietniu prezes LOT.

Za daleko

Ale jest i druga strona medalu. Jakub Benke, ekspert lotniczy i prezes Bartolini Air, uważa, że zamknięcie lotniska Chopina nie leży w interesie Warszawy.

- Największym problemem jest planowana lokalizacja Centralnego Portu Komunikacyjnego. Te 40 kilometrów od centrum Warszawy to po prostu za daleko, dojazdy do CPK będą dużym utrudnieniem dla podróżnych - mówi nam Jakub Benke. Dodaje, że najlepszym rozwiązaniem byłoby, gdyby Centralny Port w takiej koncepcji w ogóle nie powstał. - Złą decyzją byłoby też zamknięcie lotniska na Okęciu. Mogłoby ono stanowić na przykład bazę dla lotniska biznesowego, właśnie ze względu na swoją lokalizację – mówi Benke.

Przykładem takiego rozwiązania może być Londyn, gdzie oprócz rozbudowy lotniska Heathrow władze utrzymują też London City Airport, z którego dojazd do centrów biznesowych Londynu – City i Canary Wharf – zajmuje zdecydowanie mniej czasu niż z głównego portu lotniczego miasta. Na przejazd z Heathrow do londyńskiego City (dystans ok. 25 km) musimy zarezerwować godzinę. Podróż z lotniska London City to ok. 40 minut autem i 26 minut koleją oraz zdecydowanie krótszy dystans do pokonania – 11 km.

Lotniska w Europie

Sprawdziliśmy, jak sytuacja wygląda w kilku wybranych miastach Europy. Pod uwagę wzięliśmy metropolie, z którymi Warszawa chce rywalizować o przejęcie przynajmniej części biznesu, gotowego wyprowadzić się z londyńskiego City po opuszczeniu Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię.

Firma doradcza EY szacuje, że po brexicie zniknie (już pierwszego dnia po wyjściu z UE) 10,5 tys. miejsc pracy, głównie w sektorze finansowym. Ale już szacunki Banku Anglii mówią o stracie nawet 75 tysięcy miejsc pracy. Według różnych raportów na takim exodusie mógłby skorzystać m.in. Dublin, Frankfurt nad Menem czy Paryż. Uszczknąć coś dla siebie chce Warszawa.

Lotnisko we Frankfurcie oddalone jest od Bankenviertel, gdzie bije finansowe serce miasta, o ok. 13 km (według Google Maps), a dojazd zajmuje mniej niż pół godziny (19 minut autem, 24 minuty koleją). W Dublinie z lotniska do dzielnicy Grand Canal Dock, gdzie siedzibę ma m.in. Google i Facebook, dojechać można autem w niecałe 20 minut, a koleją w ok. 35 minut. Do pokonania mamy dystans ok. 13 kilometrów.

Z kolei w Amsterdamie, który według raportu "European Cities 2017" firmy Savills może przyciągnąć najwięcej firm szukających nowych lokalizacji po brexicie, z lotniska Schiphol do dzielnicy biznesowej Zuidas można dojechać w kwadrans.

Do tej pory Lotnisko Chopina było atutem Warszawy. 9-kilometrowy dystans z portu na Okęciu do centrum można pokonać nawet w dwadzieścia minut (oczywiście, gdy nie ma dużych korków). Gdyby doszło do zamknięcia portu, podróżni z CPK do pokonania mieliby przed sobą 40-kilometrową podróż, co zajmie ok. trzy kwadranse.

Co prawda rząd roztacza wizję dojazdów szybką koleją, podczas której podróż z każdego większego miasta w Polsce do CPK ma zająć maksymalnie 2,5 godziny (z Warszawy nawet 15 minut), ale przynajmniej dla części posłów opozycji takie obietnice (jak i sama budowa CPK) to "gigantomania".

Wzrost na polskim niebie

W minionym roku liczba pasażerów obsłużonych przez polskie porty lotnicze wzrosła rok do roku aż o ok. 18 proc., co było drugim najlepszym wynikiem na świecie. Z prognozy firmy PwC na 2018 rok wynika, że polskie porty lotnicze zanotują 12-procentowy wzrost liczby odprawionych pasażerów.

W ubiegłym roku to właśnie na Lotnisku Chopina odprawiono najwięcej pasażerów. Z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że było to 15,7 mln osób, o 23 proc. więcej niż przed rokiem. W porównaniu do roku 2015 to już wzrost o ponad 40 proc.

Eksperci PwC zwracają uwagę, że spośród dużych unijnych krajów tylko Polska i Rumunia nie posiadają hubu lotniczego. Dodają, że budowa CPK to wręcz konieczna inwestycja, która zwiększy przepustowość portów obsługujących Warszawę. Inwestycja "uwolni dalszy potencjał ruchu lotniczego, zarówno krajowego, jak i z całego regionu". Co jednak z portem na Okęciu?

- Moim zdaniem dobrą decyzją byłoby pozostawienia Lotniska Chopina, choćby w ograniczonym zakresie. Jako warszawiak chciałbym korzystać z portu w Baranowie, ale też część swoich połączeń chciałbym móc realizować, korzystając z lotniska na Okęciu. W dalszej perspektywie może okazać się, że Warszawa potrzebuje i CPK, i portu Chopina – mówi Michał Mazur, partner PwC.

O CPK

Centralny Port Komunikacyjny ma powstać między Łodzią a Warszawą i ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Na obszar inwestycji wyznaczone są trzy gminy: Baranów (pow. grodziski), Teresin (pow. sochaczewski) i Wiskitki (pow. żyrardowski).

Nowy port, po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln. Lotnisko ma powstać na ok. 3 tys. hektarów gruntów. Do końca 2019 roku mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejne 8 lat, czyli do końca 2027 roku.

Całkowita wartość projektu, wraz z częścią drogową i kolejową, jest szacowana na 30-35 mld złotych.

Planowana lokalizacja CPKMaciej Zieliński/PAP

Autor: sta//dap / Źródło: tvn24bis.pl

Pozostałe wiadomości

Na rządowym programie Mieszkanie na start zyskają banki, deweloperzy, ale też ci, którzy już mają mieszkanie, bo wzrośnie wartość ich majątku. Gorzej z tymi, do których program jest skierowany - uważa dr Adam Czerniak, ekonomista ze Szkoły Głównej Handlowej. - Będą mogli pozwolić sobie na większy kredyt, ale raczej nie na większe mieszkanie - wyjaśnia.

Nowy program rządu. Zyskają "obrotni", dla części pociąg odjeżdża

Nowy program rządu. Zyskają "obrotni", dla części pociąg odjeżdża

Źródło:
tvn24.pl

PKO BP, Pekao, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, BNP Paribas, Citibank Handlowy, Bank Pocztowy, Bank BPS, Nest Bank i Toyota Bank - klienci tych instytucji finansowych będą musieli liczyć się z utrudnieniami w najbliższym czasie. Chodzi o zaplanowane prace serwisowe.

Utrudnienia dla klientów czołowych banków

Utrudnienia dla klientów czołowych banków

Źródło:
tvn24.pl

Węgierski rząd nie wyklucza interwencji dotyczącej cen paliw - stwierdził minister gospodarki Marton Nagy na konferencji prasowej. Kwestia ewentualnego wprowadzenia rozwiązań w tej sprawie ma być omawiana na środowym posiedzeniu gabinetu.

Ceny paliw w górę. Rząd nie wyklucza interwencji

Ceny paliw w górę. Rząd nie wyklucza interwencji

Źródło:
Reuters, tvn24.pl

W piątek spółka PKP Intercity poinformowała o odwołaniu dotychczasowego, a następnie powołaniu nowego zarządu. Na stanowisko prezesa powrócił Janusz Malinowski, a funkcję wiceprezes objęła Dagmara Zawadzka.

Kolejowa spółka z nowym szefem. Wraca do zarządu po latach

Kolejowa spółka z nowym szefem. Wraca do zarządu po latach

Źródło:
PAP, tvn24.pl

Młoda mama dostanie pieniądze i może je zamienić na dziadkowe, ciociowe, koleżankowe, sąsiadkowe czy opiekunkowe - stwierdził Donald Tusk w nagraniu zamieszczonym w mediach społecznościowych. Chodzi o tak zwane babciowe, którego projekt w ubiegłym tygodniu przyjęła Rada Ministrów.

Czy dziadkowie nie zasługują na "babciowe"? Tusk odpowiada

Czy dziadkowie nie zasługują na "babciowe"? Tusk odpowiada

Źródło:
PAP

Inne europejskie kraje już takie ograniczenia wprowadziły. Teraz także polska ministra zdrowia Izabela Leszczyna jest za zakazem sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych - będzie do tego namawiać rząd. Pomysł popierają też eksperci zajmujący się uzależnieniami. Materiał programu "Polska i Świat".

"Ja jeden płaciłem za paliwo, trzy osoby kupowały gorzałę". Nowy zakaz pod lupą rządu

"Ja jeden płaciłem za paliwo, trzy osoby kupowały gorzałę". Nowy zakaz pod lupą rządu

Źródło:
TVN24

Aktywny rodzic, czyli nowa forma wsparcia dla rodziców, ma wystartować już w październiku. W związku z tym Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej odpowiedziało na najważniejsze pytania dotyczące tak zwanego babciowego. Między innymi, czy konieczne jest spełnienie kryteriów dochodowych, co z rolnikami i osobami prowadzącymi własną firmę, a także czy świadczenie jest wstrzymywane, gdy rodzic bierze L4 na opiekę nad chorym dzieckiem?

Dziesięć pytań o "babciowe". Ministerstwo odpowiada

Dziesięć pytań o "babciowe". Ministerstwo odpowiada

Źródło:
tvn24.pl

Ministra rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk odniosła się w piątek do informacji o zwolnieniach grupowych w działających w Polsce firmach. - Faktycznie tych zwolnień grupowych jest sporo – przyznała, dodając jednocześnie, że resort monitoruje tę kwestię.

"Faktycznie zwolnień grupowych jest sporo". Ministra komentuje

"Faktycznie zwolnień grupowych jest sporo". Ministra komentuje

Źródło:
PAP

Po bardzo spokojnym początku roku w połowie kwietnia gwałtownie wzrosła średnia liczba rezerwowanych lokali. Na celowniku głównie Warszawa i Poznań - informuje piątkowa "Rzeczpospolita".

Ruszył wyścig do biur sprzedaży

Ruszył wyścig do biur sprzedaży

Źródło:
PAP

Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało nowelizację ustawy o gospodarce opakowaniami, która ma wzmocnić nadzór resortu na systemem kaucyjnym. "Prace nad projektem zostały zaplanowane w związku z pojawiającymi się wątpliwościami, czy obecne przepisy są wystarczające, by zapewnić, że system zostanie uruchomiony zgodnie z planem" - czytamy w uzasadnieniu.

Zmiany w systemie kaucyjnym. Jest projekt

Zmiany w systemie kaucyjnym. Jest projekt

Źródło:
PAP

Ponowna analiza procesu wdrożenia nowego wskaźnika referencyjnego zastępującego w umowach kredytowych WIBOR ma się zakończyć w ciągu trzech miesięcy. Zmianie może ulec nie tylko termin, ale i sam wskaźnik. - Możemy jeszcze raz przemyśleć ostateczny wybór - wyjaśnia wiceminister finansów Jurand Drop.

Na tę decyzję czekają kredytobiorcy. "Możemy jeszcze raz przemyśleć ostateczny wybór"

Na tę decyzję czekają kredytobiorcy. "Możemy jeszcze raz przemyśleć ostateczny wybór"

Źródło:
tvn24.pl

To nie jest przejaw fiskalizmu państwa, które szuka pieniędzy w kieszeniach kolejnej grupy osób, ale gra o uzdrowienie rynku pracy - tak plan pełnego oskładkowania zleceń i umów o dzieło komentuje Łukasz Kozłowski, główny ekonomista Federacji Przedsiębiorców Polskich i członek rady nadzorczej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jak ocenił, pod względem obowiązujących rozwiązań Polska jest "absolutnym ewenementem" w Europie.

Polska "absolutnym ewenementem". Rząd szykuje ważną zmianę dla pracowników

Polska "absolutnym ewenementem". Rząd szykuje ważną zmianę dla pracowników

Źródło:
tvn24.pl

Doha Hamad Airport zostało uznane najlepszym lotniskiem świata w tegorocznej edycji zestawienia Skytrax. Ubiegłoroczny zwycięzca, port lotniczy w Singapurze, uplasował się na drugim miejscu rankingu. Najwyżej ocenionym portem lotniczym Europy zostało paryskie lotnisko Charlesa de Gaulle'a.  

Oto najlepsze lotniska świata. W Europie wyraźnie wybija się jedno

Oto najlepsze lotniska świata. W Europie wyraźnie wybija się jedno

Źródło:
CNN, TVN24.pl

Główne ryzyko inflacji jest za nami - ocenił w wywiadzie dla telewizji CNBC minister finansów Andrzej Domański. Jak dodał, Polska "to najlepsze miejsce do inwestowania w Europie".

Minister finansów: to najlepsze miejsce do inwestowania w Europie

Minister finansów: to najlepsze miejsce do inwestowania w Europie

Źródło:
PAP

Senat zdecydował o przyjęciu bez poprawek ustawy o wakacjach kredytowych. Nowe przepisy trafią teraz do prezydenta.

Senat podjął decyzję w sprawie wakacji kredytowych

Senat podjął decyzję w sprawie wakacji kredytowych

Źródło:
PAP

Bon energetyczny przyznawany gospodarstwom domowym w drugiej połowie bieżącego roku będzie miał wartość od 300 do nawet 1200 złotych. Wsparcie ma trafić do rodzin spełniających określone kryteria dochodowe.

Bon energetyczny. Można dostać nawet 1200 złotych

Bon energetyczny. Można dostać nawet 1200 złotych

Źródło:
PAP

Jesteśmy otwarci na opóźnienie o rok wdrożenia systemu kaucyjnego w przypadku opakowań po mleku. Wejście w życie byłoby od 2026 roku - poinformowała w rozmowie z redakcją biznesową tvn24.pl wiceministra klimatu i środowiska Anita Sowińska.

Rewolucja, która "dotyczy każdego Polaka i Polki". Szykuje się ważna zmiana

Rewolucja, która "dotyczy każdego Polaka i Polki". Szykuje się ważna zmiana

Źródło:
tvn24.pl

Nie ma jeszcze ostatecznej wartości projektu budowy pierwszej elektrowni jądrowej w Polsce, ale może to być około 150 miliardów złotych - powiedział podczas konferencji Europower Jan Chadam, prokurent spółki Polskie Elektrownie Jądrowe (PEJ).

Tyle może kosztować pierwsza elektrownia jądrowa w Polsce. Potężna kwota

Tyle może kosztować pierwsza elektrownia jądrowa w Polsce. Potężna kwota

Źródło:
PAP

W czwartek do rady nadzorczej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynął wniosek szefowej resortu rodziny i pracy Agnieszki Dziemianowicz-Bąk o zaopiniowanie Zbigniewa Derdziuka na stanowisko prezesa ZUS. Derdziuk stał na czele tej instytucji w latach 2009-2015.

Były prezes może wrócić na stanowisko. Jest wniosek

Były prezes może wrócić na stanowisko. Jest wniosek

Źródło:
PAP

Usłyszałam, jak wiele osób uraziłam faktem, że śmiałam przyjechać w kryzysowej sytuacji z dzieckiem do Sejmu - mówi w rozmowie z redakcją biznesową tvn24.pl Aleksandra Gajewska, wiceministra rodziny, pracy i polityki społecznej. Jak dodaje, tylko 66 procent matek dzieci w wieku do sześciu lat jest aktywnych zawodowo. - Liczę, że za sprawą programu Aktywny rodzic podniesiemy aktywność zawodową kobiet o co najmniej 10 punktów procentowych - wyjaśnia.

Aleksandra Gajewska o pracy w Sejmie z dzieckiem na rękach i programie Aktywny rodzic

Aleksandra Gajewska o pracy w Sejmie z dzieckiem na rękach i programie Aktywny rodzic

Źródło:
tvn24.pl

General Electric (GE) Power szykuje się do przeprowadzenia zwolnień grupowych w odlewni stali w Elblągu. Powodem - jak wynika ze zgłoszenia wysłanego do powiatowego urzędu pracy - jest postanowienie o zakończeniu działalności zakładu, który funkcjonował od 1948 roku.

Zakład kończy działalność po 76 latach. Zwolnienia grupowe

Zakład kończy działalność po 76 latach. Zwolnienia grupowe

Źródło:
tvn24.pl

Ustawa określana jako Polski Ład wprowadziła chaos w systemie fiskalnym i wywołała niepokój wśród podatników, a niektóre zmiany wprowadzono nierzetelnie - oceniła Najwyższa Izba Kontroli.

Rewolucja dla 25 milionów podatników. NIK: chaos i niepokój

Rewolucja dla 25 milionów podatników. NIK: chaos i niepokój

Źródło:
PAP

Poczta Polska ma radykalnie zredukować zatrudnienie i ograniczyć liczbę otwartych okienek i czas pracy urzędów - informuje czwartkowa "Rzeczpospolita". Przedstawiciele spółki tłumaczą, że wszystko przez "niezwykle trudną sytuację finansową".

Ostre cięcie etatów i mniej okienek. "Sytuacja finansowa jest niezwykle trudna"

Ostre cięcie etatów i mniej okienek. "Sytuacja finansowa jest niezwykle trudna"

Źródło:
PAP

Zdolność sfinansowania zakupu własnego mieszkania z przeciętnej pensji jest niższa niż przed wybuchem pandemii COVID-19 - wynika z analizy Polskiego Instytutu Ekonomicznego. W 2019 roku za średnie wynagrodzenie można było kupić prawie metr kwadratowy mieszkania. Obecnie znacznie mniej.

Ceny mieszkań a wynagrodzenia. Stać nas na coraz mniej

Ceny mieszkań a wynagrodzenia. Stać nas na coraz mniej

Źródło:
PAP