Z kraju

Pierwsza kobieta za sterami szybkich pociągów. Nie straszny jej złamany paznokieć

Z kraju

Jak zostać maszynistą?
PKP IntercityJak zostać maszynistą?

Blisko dwa lata kursu zakończone pełnym sukcesem. Do PKP Intercity trafiła właśnie pierwsza kobieta maszynista, która będzie mogła prowadzić zarówno nowoczesne pociągi PesaDART, jak i tradycyjne składy zestawione z lokomotywami oraz wagonami.

Jak czytamy komunikacie przewoźnika, Aleksandra Płusa z koleją jest związana od dziecka. Od 35 lat, jej ojciec pracuje jako maszynista.

"Od kiedy pamiętam, z zaciekawieniem obserwowałam pracę taty i podpytywałam o wszystko - zwierza się. Fascynowały mnie lokomotywy, a także wyzwania i odpowiedzialność, jakie wiążą się z tą pracą" - mówi kobieta cytowana w komunikacie.

Przetarcie szlaków

Wybór zawodu mógł wydawać się oczywisty, jednak pomimo zainteresowań, Aleksandra nie wiązała swojej przyszłości z koleją i najpierw zdecydowała się na pracę w innej branży.

Gdy jednak pojawiło się ogłoszenie o rekrutacji kandydatów na maszynistów bez wahania złożyła aplikację.

"W ośrodku szkoleniowym zobaczyłam dwie oczekujące kobiety. Odetchnęłam z ulgą, że nie jestem sama" - wyznaje, jednocześnie dodając, że "po chwili okazało się, że to osoby towarzyszące. Byłam jedyną kobietą, która zgłosiła się w rekrutacji". Myślałam, że nie mam żadnych szans".

Aleksandra została jednak przyjęta na kurs. "W pierwszych dniach szkolenia widziałam zdziwienie kolegów. Jednak dzięki fachowej wiedzy, zdobytej w technikum budowlanym i na studiach technicznych szybko zdobyłam zaufanie i akceptację grupy" - wspomina.

Jak sama mówi: nie straszne jej złamany paznokieć czy pobrudzenie smarem. "Myślę, że mój udział w szkoleniu przetarł szlak przyszłym kandydatkom" - podkreśla.

Jak zostać maszynistą

Kandydat na maszynistę w pierwszej kolejności odbywa dwumiesięczne szkolenie z zasad funkcjonowania kolei i przepisów, które kończy się egzaminem licencyjnym. Po uzyskaniu licencji kolejnym etapem jest kurs na świadectwo maszynisty, który trwa do 16 miesięcy.

W jego trakcie kandydat zdobywa wiedzę między innymi z zakresu budowy pojazdów kolejowych. Później pod okiem instruktora adept uczy się obsługi całego taboru, w tym także lokomotyw spalinowych starszego typu.

Podczas szkolenia kandydaci odbywają też jazdy na symulatorze lokomotywy. W dostępnych scenariuszach można ująć sytuacje realnie występujące na torach - powalone drzewo czy uszkodzony hamulec to tylko niektóre z nich. Dzięki temu kandydaci mogą przygotować się na wiele zdarzeń, które przytrafiają się w trakcie prowadzenia pociągu.

Po zakończonym kursie i pozytywnej opinii opiekuna adept może przystąpić do egzaminu. Po jego zdaniu otrzymuje się świadectwo maszynisty uprawniające do prowadzenia określonego typu pojazdu. Następnie maszyniści zapoznają się z trasami, po których będą kursować z pasażerami na pokładzie - czytamy w komunikacie PKP Intercity.

Zobacz. Dart, czyli nasze polskie Pendolino. Zobacz niesamowity produkt Pesy

Dart, czyli nasze polskie Pendolino. Zobacz niesamowity produkt Pesy
Dart, czyli nasze polskie Pendolino. Zobacz niesamowity produkt PesyPKP Intercity

Autor: mb/gry / Źródło: tvn24bis.pl

Pozostałe wiadomości