Rząd chce budować superlotnisko za miliardy. Dołożyć mogą się Chińczycy

Z kraju

Wicepremier Mateusz Morawiecki o budowie Centralnego Portu Lotniczegotvn24
wideo 2/4

Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych mógłby współfinansować budowę Centralnego Portu Lotniczego w Polsce - powiedział na spotkaniu z dziennikarzami dyrektor generalny AIIB Yee Ean Pang.

- Moglibyśmy w przyszłości współfinansować projekt polegający na budowie Centralnego Portu Lotniczego, jeśli byłby on zgodny z polityką banku opartą na zasadzie łączenia kontynentów (tzw. inteconnectivity), czyli miał silny komponent azjatycki, a jego przepustowość wpływałaby na ruch pasażerski z Azją. Odbyliśmy kilka rozmów w tej sprawie z przedstawicielami rządu - powiedział Yee Ean Pang.

Jak dodał polski przedstawiciel w radzie dyrektorów AIIB Radosław Pyffel, AIIB mógłby być zainteresowany takimi projektami, jak Centralny Port Lotniczy, czy projektami infrastrukturalnymi, które łączą Europę z Azją. - Polska jest w takim miejscu, gdzie połączenia między Europą a Azją mogą być istotne - podkreślił Pyffel.

Inwestycje w Polsce

Bank działa obecnie głównie na terenie Azji. Jak wskazał Pyffel, dzisiaj to właśnie tam koncentrują się jego główne projekty, "ale toczy się rozmowa w sprawie zaangażowania w krajach Azji wielu polskich firm z szeroko pojętej branży infrastrukturalnej". - Takich rozmów odbyliśmy kilkanaście, zobaczymy, co z tego wyniknie - powiedział Pyffel. - Zachęcałem polskich partnerów do inwestowania w Azji, wyjaśniałem, jak AIIB może im w tym pomóc - dodał dyrektor generalny AIIB. Jak podkreślił Pyffel, bank ma również służyć polskiemu podatnikowi. - Zachęcam wszystkich chętnych, którzy mają pomysły jak tworzyć projekty zarówno w Azji, jak i Europie czy w Polsce, które są zgodne z wyznawaną przez bank zasadą interregionalności, by je zgłaszali - powiedział. I dodał: "Zachęcam wszystkie polskie firmy do współpracy, bo dotąd obawiały się tego banku". Yee Ean Pang zapowiedział, że AIIB "będzie zainteresowany rozszerzaniem działalności w Polsce". Dodał, że gdy po 2020 roku finansowanie unijne dla Polski wygaśnie "silne zewnętrzne wsparcie" będzie bardzo ważne.

Jaki koszt

Najczęściej wymienianymi lokalizacjami w kontekście budowy Centralnego Portu Lotniczego są Babsko (województwo łódzkie) i Mszczonów (województwo mazowieckie).

Polskie porty lotnicze

Jak poinformował pod koniec marca wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit, koszt budowy superlotniska, według szacunków, może wynieść od 20 do 30 miliardów złotych.

O banku

W AIIB pracuje obecnie około 100 osób. Docelowo ma ich być ok. 1 tys.

Jak podkreślił Pyffel, to jest szansa dla Polaków, którzy mają doświadczenie w bankowości, finansach, zarządzaniu projektami. - Praca czeka w AIIB jeśli ktoś ma 8-15 lat doświadczenia w bankowości, finansach i inżynierii i mówi dobrze po angielsku - wskazał. Dodał, że Polska zajmuje drugie miejsce, jeśli idzie o kraje, które zgłaszają aplikacje w banku. Wyprzedzili nas ostatnio Brytyjczycy.

Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych oficjalnie rozpoczął działalność w styczniu 2016 roku. - Jesteśmy dopiero w fazie startu, ale w pierwszym roku działalności nasze zaangażowanie finansowe w Azji wyniosło 1,7 mld dolarów - wskazał szef AIIB. Bank koncentruje się na projektach logistycznych, transportowych, energetycznych, ekologicznych. Powstał, by - jak wyjaśnił Yee Ean Pang - rozwinąć inwestycje infrastrukturalne w Azji.

Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych (AIIB) to nowa chińska inicjatywa. Ma być alternatywą dla międzynarodowych instytucji finansowych zdominowanych przez USA, jak BŚ czy MFW, oraz motorem inwestycji infrastrukturalnych i rozwoju gospodarczego Chin. Należy do niego 70 państw, w tym Polska.

Autor: mb / Źródło: PAP

Raporty: