11 miliardów złotych trafi na budowę dróg. Potężna pomoc popłynie z Brukseli

Z kraju

"To może powodować oburzenie kierowców". 200 złotych za brak biletu parkingowegoTVN24 BiS
wideo 2/3

Rząd chce wybudować 180 kilometrów nowych dróg o wartości ponad 11 miliardów złotych, z czego 5 miliardów złotych to wsparcie z Unii Europejskiej. W Ministerstwie Rozwoju podpisano w poniedziałek umowy w sprawie sześciu inwestycji drogowych. Środki z Programu Infrastruktura i Środowisko trafią na kolejne odcinki dróg ekspresowych oraz obwodnicę Góry Kalwarii.

Umowy o dofinansowanie podpisali Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad Krzysztof Kondraciuk i p.o. dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Przemysław Gorgol.

Inwestycje będą realizowane w czterech województwach: kujawsko-pomorskim, małopolskim, mazowieckim, zachodniopomorskim. Łącznie to ponad 180 km nowych dróg. Wszystkie inwestycje mają już rozstrzygnięte przetargi i są w realizacji.

Jakie drogi?

Chodzi o dofinansowanie budowy:

- drogi ekspresowej S2 na odcinku węzeł Puławska - węzeł Lubelska oraz obwodnicy Góry Kalwarii

S2 odc. węzeł Puławska - węzeł Lubelska i obwodnica Góry KalwariiGDDKiA

- drogi ekspresowej S5 Bydgoszcz-Mielno na odcinku Białe Błota - Mielno

S5 odc. Białe Błota - MielnoGDDKiA

- drogi ekspresowej S6 Szczecin-Koszalin - odcinek Kiełpino-początek obwodnicy Koszalina i Sianowa

S6 odc. Kiełpino - początek obwodnicy Koszalina i Sianowa oraz obwodnica Koszalina i SianowaGDDKiA

- obwodnicy Koszalina i Sianowa

Obwodnica Koszalina i SianowaGDDKiA

- drogi ekspresowej S7 na odcinku Lubień-Rabka

S7 odc. Lubień – RabkaGDDKiA

"Wspólny wysiłek"

Obecny podczas podpisywania umów wicepremier, minister rozwoju i finansów Mateusz Morawiecki powiedział, że inwestycje te nie byłyby możliwe bez zdolności do finansowania projektów infrastrukturalnych z budżetu państwa. Zaznaczył, że wartość inwestycji wynosi w sumie 11 mld zł, z czego 5 mld zł pochodzi z budżetu unijnego, a "6 mld złotych mamy z uszczelnienia podatków i z budżetu państwa". - W taki sposób należy na to popatrzeć - że to jest wspólny wysiłek - podkreślił wicepremier. - Bardzo jesteśmy szczęśliwi, że możemy jakby skorzystać z tych środków, niemniej jednak bez zdolności do finansowania tego typu wielkich projektów infrastrukturalnych ze strony budżetu państwa, nie byłyby możliwe te inwestycje - zaznaczył. Jak mówił, "bardzo często na skutek takiego, a nie innego rozwoju wydarzeń w ostatnich 20 latach wydaje nam się w Polsce, że budujemy drogi wyłącznie niemalże z budżetu Unii Europejskiej". Zapewnił jednocześnie, że "bardzo jesteśmy wdzięczni za ten budżet".

Jak mówił Morawiecki, realizowane inwestycje "są niezwykle ważne", bo "mają potencjał udrożnienia ważnych kawałków regionalnych dróg". - Jest ważne, żeby rzeczywiście infrastruktura docierała pod strzechy. To znaczy żeby nie tylko włączyła wielkie miasta (...), ale żeby właśnie to były też te mniejsze miejscowości jak w tym przypadku drogi S5 czy S6, ale też te drogi krajowe - wskazał.

Morawiecki podkreślił, że "nie ma rozwoju gospodarczego bez dobrego połączenia obszarów pod inwestycje pomiędzy sobą". - Polska jest krajem dużym, pięknym, ale nie tak wielkim, żeby nie było nas stać na to, żeby połączyć różne regiony ze sobą dużo lepszą komunikacją - podkreślił.

Autor: tol/gry / Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: GDDKiA