Nie tylko osobówki. "Skandal w Volkswagenie dotyczy też wozów dostawczych"

Tech

Paweł Płuska | Fakty TVN24.09.2015 | Problem po skandalu w Volkswagenie. Polscy kierowcy powinni ruszyć do serwisów?

Skandal z instalowaniem w produkowanych przez koncern Volkswagena samochodach oprogramowania ograniczającego neutralizację tlenków azotu w spalinach silników Diesla dotyczy także lekkich wozów dostawczych - oświadczył w piątek niemiecki minister transportu.

- Według naszej aktualnej wiedzy u Volkswagena nie tylko w przypadku samochodów osobowych, ale także lekkich wozów dostawczych miało miejsce niedopuszczalne wpływanie na emisje silników wysokoprężnych - powiedział niemieckiej agencji dpa minister Alexander Dobrindt.

Ile samochodów?

Skandal z instalowaniem w samochodach Volkswagen oprogramowania ograniczającego neutralizację tlenków azotu w spalinach silników Diesla dotyczy także 2,8 mln pojazdów w Niemczech - oświadczył w piątek w Bundestagu niemiecki minister transportu.

Według ministra Alexandra Dobrindta obecnie wiadomo, że oprogramowanie wykorzystywano w pojazdach z silnikami o pojemności skokowej 1,6 i 2 litrów, ale w dyskusji mówi się także o pojazdach klasy 1,2 litra. - Teraz przynajmniej zakładamy, że także tutaj mogą wyjść na jaw ewentualne manipulacje - zaznaczył Dobrindt, dodając, że sprawa będzie nadal wyjaśniana w rozmowach z Volkswagenem. Jak powiedział, federalny urząd transportu samochodowego domaga się od Volkswagena "wiążącego oświadczenia, czy jest on w stanie usunąć zaistniałe manipulacje techniczne". - Oczekujemy wiążącego terminarza, do kiedy zostanie przedstawione rozwiązanie techniczne i do kiedy może ono zostać wprowadzone w życie - zadeklarował.

Według Volkswagena wspomniane oprogramowanie znajduje się w około 11 mln pojazdów eksploatowanych na całym świecie.

Dymisja prezesa

W poniedziałek poinformowano o wstrzymaniu w USA sprzedaży nowych i używanych samochodów Volkswagen oraz Audi z czterocylindrowymi silnikami wysokoprężnymi. Dzień wcześniej koncern przyznał się do manipulowania pomiarami stężenia szkodliwych substancji w spalinach tych pojazdów. Dotychczasowy prezes Volkswagena Martin Winterkorn złożył w środę rezygnację. Jego następcę ma wybrać w piątek rada nadzorcza koncernu.

Na czym polegała manipulacja Volkswagena?

Autor: mb/gry / Źródło: PAP

Raporty: