Koncerny motoryzacyjne produkują w Rosji, ale tam nie sprzedają. Przez kryzys

Tech

VolvoFabryka samochodów Volvo w Kałudze wznowi pracę 1 października

Globalni producenci samochodów stawiają na eksport pojazdów i części samochodowych wytworzonych w Rosji - informuje gazeta "Wiedomosti". Rozwój eksportu może pomóc im zrekompensować straty spowodowane dramatycznym spadkiem sprzedaży na tamtejszym rynku.

Taką drogą podąża drugi co do wielkości na świecie producent szyb samochodowych, chiński Fuyao Glass Industry Group. Koncern rozpoczął eksport produktów wytwarzanych w zakładzie w rosyjskiej Kałudze. Uruchomionym w 2013 roku.

Niemcy, Belgia, Francja i Hiszpania są pierwszymi rynkami zagranicznymi, na które trafiły szyby samochodowe wyprodukowane w tym zakładzie, poinformował prezes firmy Shi Tzyun na międzynarodowym forum Autoevolution, które odbyło się we wtorek w Kałudze.

Firma ogłosiła plany eksportu dwóch trzecich swoich produktów dopiero za 2 lata temu, ale dewaluacja rubla i kurczenie się rosyjskiego rynku samochodowego tylko przyspiesza wdrażanie tej strategii - wskazuje rosyjski dziennik.

Co u innych?

Niemiecki producent samochodów volkswagen również aktywnie rozwija eksport produktów wytwarzanych w Rosji. Firma sprzedaje do Europy silniki produkowane w fabryce w Kałudze i planuje rozpoczęcie eksportu pojazdów produkowanych w Rosji.

Także producent samochodów volvo zamierza dostarczać kabiny pojazdów wyprodukowanych w Rosji do swoich zagranicznych zakładów.

Najpierw jednak nastąpi wznowienie produkcji w rosyjskiej fabryce, które zaplanowano na początek października, o czym na forum Autoevolution poinformował Peter Andersson, dyrektor zarządzający rosyjskiego oddziału volvo.

- Fabryka samochodów w Kałudze wznowi pracę 1 października - powiedział Andersson.

Zawieszona działalność

Volvo tymczasowo zawiesiło produkcję w Rosji w lutym. Powodem była niekorzystna sytuacja na rynku i spadek popytu. Volvo nie jest jednak jedynym zagranicznym koncernem, który zawiesił lub zmniejszył produkcję w Rosji w wyniku kryzysu sprzedaży na tamtejszym rynku.

W marcu sprzedaż w Rosji zawiesił koreański producent samochodów ssangyong.

Także tego samego miesiąca General Motors ogłosił zawieszenie sprzedaży opla i chevroleta w Rosji. Ponadto, w lipcu koncern wstrzymał produkcję w swojej w fabryce w Sankt Petersburgu - o czym pisała gazeta "RBC".

Kryzys w Rosji

Rynek samochodowy w Rosji obecnie przeżywa trudne czasy. W ciągu ostatniego roku gwałtownie spadł popyt z powodu spowolnienia gospodarczego w kraju, wywołanego przez sankcje nałożone na Rosję w ubiegłym roku po tym jak Moskwa dokonała bezprawnej aneksji Krymu i angażuje się w konflikt we wschodniej Ukrainie.

Do kryzysu przyczyniły się także ostre spadki cen ropy naftowej na światowych rynkach. Surowca niezwykle ważnego dla Rosji.

W pierwszej połowie roku sprzedaż samochodów w Rosji spadła o 36 proc. w porównaniu do analogicznego okresu sprzed roku. To jednak nie koniec. Tylko w minionym miesiącu, sprzedaż spadła o 19,4 proc. rok do roku, wynika z raportu Stowarzyszenia Europejskich Przedsiębiorstw, które monitoruje rynek samochodowy.

Autor: mb/gry / Źródło: The Moscow Times

Źródło zdjęcia głównego: Volvo