Polska walczy ze Słowacją o fabrykę Jaguara. Bo jesteśmy tańsi

Tech

TVN24 Biznes i ŚwiatFabryka koncernu Tata w Polsce? "Gra o kontrakt cały czas się toczy"

Polska jest atrakcyjnym partnerem, gdzie koszty pracy są niższe niż na Słowacji. Nie wiadomo tylko, czy inwestor dostanie od rządu polskiego to, czego chce - powiedział w TVN24 Biznes i Świat J.J Singh z Indyjsko-Polskiej Izby Handlowej komentując medialne doniesienie o zainteresowaniu Polską ze strony Tata Motors. Nasz kraj znalazł się na krótkiej liście lokalizacji fabryki firmy Jaguar Land Rover, należącej do indyjskiej firmy.

Jak powiedział dzisiaj wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński trwają rozmowy z poważnym partnerem z sektora motoryzacyjnego. Chodzi o inwestycję rzędu 1,7 mld funtów, która mogłaby być zlokalizowana w Polsce.

Piechociński nie powiedział, o jakiego inwestora chodzi, ale według mediów Polska znalazła się na krótkiej liście lokalizacji fabryki firmy Jaguar Land Rover, wywodzącej się z Wielkiej Brytanii, a obecnie należącej do indyjskiego producenta aut Tata Motors. W czwartek indyjska gazeta ekonomiczna "Economic Times of India" podała nawet, że w wyścigu o nową fabrykę Polska pokonała Słowację.

Dwa kraje w wyścigu

- Rozmowy w tej chwili trwają, dopóki dokument nie jest podpisany, nic nie jest pewne. Gra cały czas się toczy, musimy czekać. Obecnie w wyścigu pozostają dwa kraje: Polska i Słowacja - powiedział Singh.

Jak dodał, inwestor patrzy na wiele czynników, w tym na koszty pracy. - Na Słowacji jest to 7,25 funtów za godzinę, a w Polsce 6,30 funtów. Ważne jest też położenie krajów i dostęp do innych rynków. W tej chwili Polska ma te atuty. Także jeżeli chodzi o zwrot inwestycji Polska jest atrakcyjnym partnerem. Pytanie, czy inwestor dostanie to, czego chce od rządu polskiego - zaznaczył.

Zdaniem Kacpra Jeneralskiego z TVN Turbo, fabryka firmy Jaguar Land Rover mogłaby być największą fabryką samochodów w Polsce i prestiżem dla naszego kraju. - Jaguar to jest "coś", mimo, że produkuje mniej samochodów niż BMW i Mercedes. Fabryka Jaguara zwróciło by na nas uwagę - tłumaczy.

Jeneralski tonuje jednocześnie optymistyczne nastroje. - Ostatnie lata pokazały, że możemy przegrać walkę o fabryki Toyoty czy Hyundaia. Ja bym na razie się nie ekscytował - argumentuje.

Autor: tol / Źródło: TVN24 Biznes i Świat

Źródło zdjęcia głównego: http://newsroom.jaguarlandrover.com