Tech

Facebook zarabia coraz więcej. Ale traci popularność wśród nastolatków?

Tech

Facebook na giełdzie zalicza swój najgorszy dzień (wideo bez dźwięku)
Facebook na giełdzie zalicza swój najgorszy dzień (wideo bez dźwięku)TVN24 BiS
wideo 2/4

Facebook ma powody do zadowolenia. Zysk netto oraz przychody giganta z Kalifornii w 2017 roku były wyższe niż rok wcześniej. Pewien niepokój mogą jednak budzić doniesienia z Holandii. Tamtejsza agencja mediowa Newcom donosi, że Facebook traci popularność wśród nastolatków.

Jak podano w środowym komunikacie, przychody Facebooka w ostatnim kwartale ubiegłego roku wyniosły 12,97 mld dolarów wobec konsensusu w wysokości 12,55 mld dolarów. W całym 2017 roku było to zaś 40,65 mld dol. przychodu. Oznacza to wzrost aż o 47 proc. wobec 2016 roku.

Lepszy od oczekiwań okazał się także zysk netto Facebooka. W czwartym kwartale 2017 roku wyniósł 4,27 mld dol., co było wynikiem wyższym o 20 procent w porównaniu do analogicznego okresu 12 miesięcy wcześniej. Biorąc pod uwagę dane za cały rok, zysk wzrósł względem 2016 roku o 56 procent - z ponad 10 mld dolarów do niemal 16 mld dolarów. Z kolei zgodne z oczekiwaniami analityków były dane o codziennej i miesięcznej liczbie aktywnych użytkowników. Wyniosły odpowiednio: 1,4 mld i 2,13 mld. Średni miesięczny przychód na abonenta wyniósł zaś w czwartym kwartale 6,18 dol. wobec oczekiwanych 5,90 dol.

Spadek popularności w Holandii

W tym tygodniu raport dotyczący Facebooka opublikowała holenderska agencja mediowa Newcom. Wskazano w nim, że serwis społecznościowy traci popularność wśród nastolatków. Jak podano, liczba użytkowników pomiędzy 15. a 19. rokiem życia spadła z 80 proc. w 2016 roku do 72 proc. w 2017 roku.

Według raportu Newcom, spadła również liczba nastolatków, których zwyczajem jest codzienne korzystanie z Facebooka. Obecnie jest ich jedynie 43 proc., czyli o 9 proc. mniej, niż w 2016 roku.

Dodano, że nastolatki rezygnują z Facebooka na rzecz bardziej atrakcyjnych wizualnie, zdominowanych przez obraz alternatyw takich jak YouTube, Snapchat i Instagram. Najpopularniejszą siecią społecznościową wśród nich jest wciąż WhatsApp, z której korzysta 97 proc. holenderskich nastolatków. Najszybciej natomiast rośnie Instagram - ma już wśród nastolatków w Holandii 4,1 mln użytkowników.

Instagram oraz WhatsApp to aplikacje, których popularność wzrasta we wszystkich grupach wiekowych wśród Holendrów.

Kto korzysta z Facebooka?

Badania Newcom wykazały, że społeczność użytkowników Facebooka starzeje się. W Holandii z serwisu społecznościowego Marka Zuckerberga korzysta 69 proc. osób pomiędzy 65. a 79. rokiem życia. Nastolatki natomiast w przeprowadzonej ankiecie deklarują, że głównym powodem rezygnacji z korzystania z Facebooka jest "brak identyfikacji z innymi użytkownikami" (31 proc. badanych) oraz "fakt, że nie czują się już na Facebooku jak w domu" (30 proc.). Jedynie 13 proc. nastolatków zrezygnowało z serwisu z powodu obecności w nim ekspansywnej reklamy.

Agencja Newcom w swoim raporcie wskazuje również, że zaufanie do mediów społecznościowych w Holandii wciąż jest ograniczone, co ma duży związek z dominacją treści dezinformujących oraz zamieszaniem wokół wpływu mediów społecznościowych na procesy demokratyczne.

Autor: mb/ms / Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: David Molina G / Shutterstock.com

Pozostałe wiadomości