Przegrywamy z sąsiadami od lat. "Fabryka Jaguara była ostatnią taką szansą dla Polski"

Tech

TVN24 BiSFabryka Jaguara jednak na Słowacji. "To była ostatnia okazja"

Wielki kot wybrał Słowację. Jaguar Land Rover wybuduje tam swoją nową fabrykę, tym samym Polska przegrała bój o poważnego inwestora. - Zdecydowały finanse, infrastruktura i pomoc publiczna. Z sąsiadami przegrywamy od lat - powiedział Rafał Orłowski z Automotive Suppliers. - To była ostatnia okazja, aby taka fabryka mogła się u nas pojawić - dodał.

Zdaniem Rafała Orłowskiego z Automotive Suppliers to nie kontekst polityczny, a finansowy zadecydował o tym, że Jaguar Land Rover otworzy fabrykę nie w Polsce, a na Słowacji.

Co zaważyło?

- Zdecydowały finanse i infrastruktura. Jaguar Land Rover kładł bardzo duży nacisk na pomoc publiczną dla powstającego zakładu. Producent wybrał Słowację, bo dostanie 400 mln euro w postaci ulg oraz dofinansowanie na tworzenie nowych miejsc pracy. To ogromna suma. Rząd Słowacji w ostatnich tygodniach zmienił kilka aktów prawnych, aby móc zwiększyć pomoc publiczną, gdy ten zakład powstanie - powiedział Rafał Orłowski. Polska przegrała rywalizację ze Słowacją m.in. dlatego, że nie zdecydowała się na takie ustępstwa. - To zawsze jest kwestia tego, czy powinniśmy dopłacać do tworzenia nowych miejsc pracy, czy też nie. Prywatnie nie jestem do tego skory, ale jeśli takie są zasady gry - a walczymy o duży kontrakt - to trzeba postępować tak, jak grają inni - stwierdził Orłowski.

Seria porażek

Ekspert przypomniał, że od 2002 roku przegraliśmy walkę o siódmą inwestycję motoryzacyjną.

- To powinno postawić pewnego rodzaju pytanie: dlaczego przegrywamy z naszymi sąsiadami? Tak dzieje się od wielu lat. Wiadomo, że nie powinniśmy wygrywać każdej inwestycji, ale z tych siedmiu dwie były w zasięgu ręki. Problem polega na tym, że od wielu lat nie mamy określonej strategii wobec przemysłu. Nie wiemy, na co powinniśmy stawiać - uważa Orłowski i dodaje, że Polska powinna potrafić szybko zaproponować inwestorowi duże działki, które mają dobrą infrastrukturę i znajdują się blisko miast. - Z tym wciąż i po tylu latach mamy problem - dodał.

Ostatnia szansa?

Zdaniem Orłowskiego fabryka Jaguara była ostatnią, na którą mogła liczyć Polska. - To była ostatnia okazja w najbliższych latach, kiedy taka fabryka mogła się u nas pojawić. Mieliśmy okres, że fabryki samochodów powstawały w tej części Europy, jak grzyby po deszczu, ale kryzys 2008-2009 roku spowodował, że zmienił się model funkcjonowania fabryk. Teraz rozbudowuje się te, które już istnieją, a nie buduje całkowicie od nowa - twierdzi Orłowski.

Autor: msz/ / Źródło: tvn24bis.pl,

Źródło zdjęcia głównego: jaguarlandrover.com