Łatwiej otrzymasz spadek. Nowe prawo wchodzi w życie

Pieniądze

Rejestr spadkowy, czyli publiczny rejestr prowadzony przez Krajową Radę Notarialną, będzie funkcjonował na bazie istniejącego dotychczas rejestru aktów poświadczenia dziedziczenia

Sporządzane przez notariuszy akty poświadczenia dziedziczenia, prawomocne postanowienia sądu o nabyciu spadku oraz europejskie poświadczenia spadkowe znajdą się w elektronicznym rejestrze spadkowym. Szybciej i łatwiej będzie można stwierdzić nabycie spadku za granicą. Przepisy wchodzą dziś w życie .

Rejestr spadkowy, czyli publiczny rejestr prowadzony przez Krajową Radę Notarialną, będzie funkcjonował na bazie istniejącego dotychczas rejestru aktów poświadczenia dziedziczenia. Informacje w nim gromadzone mają uniemożliwić przypadki kilkakrotnego stwierdzania spadku po tym samym zmarłym; np. przez różne sądy lub przed notariuszem.

Nabycie spadku

Zgodnie zapisami nowelizacji Prawa o notariacie i Kodeksu postępowania cywilnego z lipca zeszłego roku - oprócz wydawanych przez notariuszy informacji o aktach poświadczeniach dziedziczenia rejestr ma gromadzić dane o sądowych postanowieniach stwierdzających nabycie spadku.

Ponadto zgodnie z uchwaloną w końcu lipca tego roku inną z nowelizacji przepisów cywilnych w rejestrze mają znaleźć się europejskie poświadczenia spadkowe. Poświadczenie to potwierdza tytuł prawny do spadku, uznawany i wykonywany na jednolitych zasadach we wszystkich krajach członkowskich UE. Dokument ten pozwala w związku z tym na szybkie i skuteczne załatwienie prawa do spadku za granicą.

Według danych resortu sprawiedliwości w zeszłym roku do wydziałów cywilnych sądów rejonowych w kraju wpłynęło ponad 155 tys. spraw o stwierdzenie nabycia spadku. Z kolei notariusze wydali ponad 84 tys. aktów poświadczenia dziedziczenia. W tym roku wpływ takich spraw zapewne będzie zbliżony. Ponieważ przepisy o europejskim poświadczeniu spadkowym obowiązują od niedawna, w pierwszym kwartale tego roku odnotowano jedną sprawę o wydanie takiego poświadczenia.

Ochrona danych

Zgodnie z zapisem znowelizowanej ustawy Krajowa Rada Notarialna (KRN) tworzy system teleinformatyczny w celu prowadzenia rejestru spadkowego. Zapewni on notariuszom i sądom dostęp do tego systemu w celu dokonywania wpisów. To ma być także gwarancja ochrony danych przed nieuprawnionym dostępem, przetwarzaniem oraz zmianą lub utratą.

W ustawie zaznaczono także, że minister sprawiedliwości ma określić w drodze rozporządzenia "zasady ponoszenia i wysokość opłat za wpisy dokonywane w rejestrze spadkowym przez notariusza albo sąd, mając na względzie wysokość kosztów administracyjnych prowadzenia rejestru spadkowego oraz jego niedochodowy charakter i niezbędny rozwój".

- Jesteśmy gotowi. System jest przygotowany, były przeprowadzane jego testy - powiedziała Małgorzata Rakoca-Klesyk z działu komunikacji KRN.

Opłata za rejestr

Rozporządzenie ministra sprawiedliwości w sprawie sposobu uiszczania i wysokości opłat za wpisy dokonywane w rejestrze, ustala wysokość opłaty za wpis na 5 złotych.

Rejestr spadkowy jest kolejnym etapem informatyzacji kwestii spadkowych. Od 2009 r. w formie elektronicznej działał rejestr aktów poświadczenia dziedziczenia, który zawierał informacje o miejscu przechowywania sporządzonych notarialnych aktów poświadczenia dziedziczenia.

Niezależnie od funkcjonującej dotychczas bazy aktów poświadczenia dziedziczenia i następującego rozszerzenia tej bazy do formy rejestru spadkowego, od października 2011 r. w formie elektronicznej prowadzony jest także notarialny rejestr testamentów. Nie zawiera on treści testamentów, tylko informację, gdzie i w których kancelariach testament można odnaleźć.

Namówiły 89-latkę z demencją do zmiany testamentu. Notariuszki z zarzutami (22.04.2015):

Autor: MS / Źródło: PAP