Czas na PIT. Sprawdź, jak to zrobić przez internet

Pieniądze

TVN24 Biznes i Świat"Biznes dla Ludzi", cz.1

Wielkimi krokami zbliża się moment składania rozliczenia podatkowego za 2015 rok. Sporym ułatwieniem jest aplikacja przygotowana przez ministerstwo finansów. Krok po kroku wyjaśniamy, jak wypełnić PIT przez internet.

E-deklaracje Desktop, to aplikacja przygotowana przez Ministerstwo Finansów. Program umożliwia wypełnienie formularzy podatkowych oraz przesłanie ich za pośrednictwem Internetu bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

- Aplikacja umożliwia złożenie wszystkich podstawowych deklaracji. Droga jest otwarta dla każdego - wskazuje Agnieszka Kobak, doradca podatkowy w Kancelarii Tax Matters.

Niezbędne dane

Należy jednak pamiętać, że formularz jest składany elektronicznie, to niezbędne jest zgromadzenie kilku informacji, które będą potrzebne do poprawnego rozliczenia się z dochodu za 2015 rok.

- Musimy mieć wszystkie informacje dotyczące naszych przychodów, ulg, prawa do skorzystania z ulg, prawa do kosztów, kwoty składek odliczonych przez pracodawcę - wylicza Agnieszka Kobak, doradca podatkowy w Kancelarii Tax Matters.

Oprócz tego powinniśmy mieć "pod ręką" informacje, które pozwolą nam na założenie profilu użytkownika w aplikacji. - Kluczowa jest informacja w zakresie przychodu za 2014 rok - zaznacza Kobak.

W sytuacji kiedy nie pamiętamy wysokości tej kwoty można udać się do urzędu skarbowego i poprosić o udostępnienie danych. - Kwota przychodu to też jest klucz bezpieczeństwa, który jest używany jako weryfikator w tej aplikacji. Razem z innymi danymi, które podajemy PESEL, NIP, imię, nazwisko, data urodzenia, miejsce zamieszkania - dodaje.

W przypadku kiedy po raz pierwszy składamy deklarację, to w sposób oczywisty kwota przychodu wykazanego w poprzednich latach trzeba wpisać zero.

Możliwość weryfikacji

Wypełnianie będzie elektroniczne i z pewnością wygodniejsze, ale nie ominie nas "toporne" wypełnianie wszystkich pozycji.

- Nie istnieje jeszcze taka baza danych, która po imieniu, nazwisku, PESEL-u, numerze NIP "zassie" dane z wystawionych PIT-11 przez różnych pracodawców, czy zleceniodawców. Musimy mieć wszystkie dane po to, by poprawnie wprowadzić do formularza elektronicznego - zwraca uwagę Agnieszka Kobak.

Plusem jest jednak możliwość weryfikacji naszego zeznania podatkowego przez system.

- Sprawdzi, czy wszystko mamy uzupełnione, czy nie ma błędów kalkulacyjnych. System liczy za nas i weryfikuje, czy wszystkie pola mamy poprawnie wypełnione - wyjaśnia gość programu "Biznes dla Ludzi". Natomiast dane wsadowe musi posiadać podatnik.

Pewność nadania

Skąd jednak pewność, że skutecznie dostarczymy zeznanie do urzędu skarbowego? Substytutem karteczki dowodu nadania jest urzędowe poświadczenie odbioru. - To jest taki dokument, który dostajemy na samym końcu przetwarzania tej deklaracji w sposób elektroniczny - mówi Kobak.

Jeżeli wszystko obyło się poprawnie po ok. 30 minutach od wysłania deklaracji możemy zajrzeć do aplikacji, gdzie znajdziemy numer referencyjny, który został nam nadany.

- Na podstawie tego numeru referencyjnego możemy otrzymać także z tego systemu tzw. urzędowe poświadczenie odbioru - wskazuje Agnieszka Kobak. To potwierdzenie, że organ przyjął w systemie naszą deklarację.

Częste błędy

Nie zawsze jednak musi być tak prosto i przyjemnie. W aplikacji możemy bowiem napotkać trzy podstawowe błędy o numerach 411, 412, 414.

- To znaczy, że coś się nie powiodło. Najczęściej nie powiodła się procedura weryfikacji nas. To znaczy w momencie wysyłania podaliśmy nieprawidłową kwotę przychodu za poprzedni rok albo pomyliliśmy się w PESEL-u. Coś się nie zgadza z danymi, które nas weryfikują - wyjaśnia gość TVN24 BiŚ.

Należy pamiętać jednak, że przed wypełnieniem deklaracji elektronicznie, za pośrednictwem aplikacji przygotowanej przez ministerstwo finansów, niezbędna jest aktualizacja programu.

Program "Biznes dla Ludzi" od poniedziałku do piątku na antenie TVN24 Biznes i Świat o godz. 18.15.

Autor: mb/gry / Źródło: TVN24 BiS

Źródło zdjęcia głównego: tvn24