Znaleźli muchę w mozzarelli, zażądali odszkodowania. Warto iść do sądu?

Pieniądze

TVN24 BiS"Biznes dla Ludzi", cz.3

Małżeństwo kupiło felerny ser w sklepie należącym do ogólnopolskiej sieci. Po pokrojeniu na kawałki zauważyło ciemną plamę, a po przeprowadzeniu dokładniejszych oględzin okazało się, że jest to mucha. Mężczyzna sfotografował ją, a sam ser z owadem zamroził jako dowód. Od sklepu zażądał 80 tys. zł zadośćuczynienia za naruszenie jego dóbr osobistych – zdrowia i godności. W "Biznesie dla ludzi" sprawdzamy, jakie przysługują nam prawa w podobnych sytuacjach.

Jeśli towar zakupiony w sklepie jest uszkodzony, nieświeży, czy np. zanieczyszczony, klient ma prawo do wymiany lub zwrotu pieniędzy.

Gdy tylko zobaczymy usterkę należy od razu wybrać się do sklepu. Warto pamiętać także o zabraniu ze sobą paragonu. Jak mówi Marta Rupieta, radczyni prawna z Kancelarii Rupieta Radcy, "ułatwi to nam złożenie reklamacji i udowodnienie, że rzeczywiście nabyliśmy towar w danym sklepie".

- Jeżeli wada jest istotna, wówczas od razu możemy odstąpić od umowy i zażądać zwrotu pieniędzy - dodała. Każdy towar podlega takim samym regułom reklamacyjnym.

Zdrowy rozsądek

Niemiłych przypadków podczas codziennych zakupów nie brakuje. Głośnym echem odbiła się sprawa małżeństwa, które zakupiło mozzarellę z muchą.

Sklep, który sprzedał mozzarellę z muchą, nie musi jednak płacić 80 tys. zł zadośćuczynienia, którego domagali się klienci. Subiektywne odczucia małżeństwa, które ją kupiło, nie zasługują na ochronę. Stanowiłoby to nadużywanie instrumentów prawnych dla przypadków drobnych i incydentalnych – uznał Sąd Apelacyjny w Łodzi (gdy sklep odmówił wypłaty zadośćuczynienia, małżeństwo skierowało sprawę do sądu).

Przy domaganiu się zwrotu pieniędzy trzeba pamiętać o zachowaniu zdrowego rozsądku. - Nie dziwi mnie, że sąd odrzucił pozew - stwierdziła Marta Rupieta.

Przeterminowane produkty

Należy pamiętać, że także w przypadku przeterminowanych produktów możemy domagać się zwrotu pieniędzy.

- Sprzedający ponosi odpowiedzialność prawno-skarbową. Nie można wystawiać towarów, które są przeterminowane. Te towary nie podlegają reklamacji, natomiast sprzedający może zwrócić nam pieniądze - powiedziała Rupieta.

Autor: mb / Źródło: tvn24bis.pl

Źródło zdjęcia głównego: TVN24BiŚ