Ponad 100 tysięcy osób, prawie ćwierć miliarda złotych. "W tej chwili wypłacane są ostatnie środki"

TVN24 Biznes | Pieniądze

Autor:
mb/dap
Źródło:
PAP
Kontrole na przejściach granicznych z Czechami i SłowacjąTVN24
wideo 2/5
TVN24Kontrole na przejściach granicznych z Czechami i Słowacją

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny podał, że podróżnym wypłacono do tej pory 223 miliony złotych za imprezy turystyczne, które odwołano z powodu pandemii COVID-19. Rozpatrywanie wniosków ma się zakończyć 22 marca.

Z danych UFG wynika, że wnioski o zwrot złożyło ogółem 298 przedsiębiorców i ponad 111 tys. osób, które zawarły z organizatorem umowę o udział w imprezie turystycznej.

- W tej chwili wypłacane są ostatnie środki i wysyłane powiadomienia na konta podróżnych, których wnioski nie połączyły się z wnioskami przedsiębiorców turystycznych - wskazał rzecznik prasowy UFG Damian Ziąber. Dodał, że podróżni będą mieli dwa tygodnie na poprawienie swoich wniosków lub kontakt z przedsiębiorcą turystycznym i wyjaśnienie wątpliwości. - Ostatnim dniem rozpatrywania wniosków będzie 22 marca - podał.

Do tej pory kilkuset tysiącom turystów zwrócono z Funduszu ponad 223 mln zł. UFG szacuje, że łączna kwota wypłacona tytułem zwrotu środków nie przekroczy 230 mln zł, z puli 300 mln zł, którymi dysponuje Turystyczny Fundusz Zwrotów.

OGLĄDAJ TVN24 W INTERNECIE W TVN24 GO >>>

Koronawirus a odwołane wycieczki

Jak wyjaśnił rzecznik, w przypadku części wniosków wciąż występują rozbieżności między tym, co podali podróżni, a informacjami przekazanymi przez przedsiębiorców turystycznych. W takich przypadkach wnioski obydwóch stron umowy o imprezę turystyczną nie mogą się połączyć.

- Takie połączenie jest bezwzględnym wymogiem ustawowym umożliwiającym Funduszowi wykonanie zwrotu środków na rachunek wskazany przez podróżnego. To dlatego 5 marca Fundusz wysłał do przedsiębiorców turystycznych oraz podróżnych 23 tysiące powiadomień dotyczących konieczności wykonania odpowiednich czynności ze złożonym wnioskiem - zaznaczył.

UFG zachęca wszystkie osoby, które nie otrzymały zwrotu wpłaconych środków do zapoznania się z treścią wysłanych powiadomień. Są one dostępne po zalogowaniu się na uprzednio założone konto użytkownika w Portalu TFG. Fundusz wyjaśnił, że brak podjęcia działań przez podróżnego albo przedsiębiorcę turystycznego, w terminie 14 dni od wysłania powiadomienia skutkować będzie pozostawieniem wniosku bez rozpoznania, a tym samym brakiem możliwości otrzymania zwrotu środków.

Wprowadzony we wrześniu 2020 roku tzw. druga tarcza turystyczna wprowadziła kilka rozwiązań mających pomóc branży turystycznej w czasie pandemii COVID-19. Jednym z nich jest Turystyczny Fundusz Zwrotów przy Ubezpieczonym Funduszu Gwarancyjnym, z którego wypłacane są turystom pieniądze za odwołane przez pandemię wycieczki.

Autor:mb/dap

Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: shutterstock