Najcenniejsze marki świata. Jest zmiana lidera rankingu

Pieniądze

Ed Sheeran zapłacił w 2017 roku więcej podatku niż AmazonReuters Achive
wideo 2/2

Najcenniejszą marką na świecie jest Amazon – wynika z rankingu firmy BrandZ, przygotowanego przez WPP i Kantar. Wartość tego technologicznego giganta wyceniono na 315,5 miliarda dolarów. To oznacza wzrost aż o 52 proc. w stosunku do 2018 roku.

Drugie miejsce w rankingu zajął Apple, a jego wartość oszacowano na 309,5 miliarda dolarów. Podium uzupełnił Google, z wartością na poziomie 309 miliardów dolarów. Na przestrzeni roku nie zmieniła się pozycja Microsofta, który nadal musi zadowolić się czwarty miejscem.

Technologia na czele

W poprzedniej edycji rankingu pierwsze miejsce zajęła marka Google. Zarówno ta firma, jak i Apple występują na jego szczycie od 12 lat.

Od pierwszej edycji rankingu na jego czele stoją firmy technologiczne. W 2006 roku jej pierwszym liderem została firma Microsoft.

Szefowa BrandZ Doreen Wang tłumaczyła, że tak znaczne zwiększenie wartości Amazona było spowodowane zróżnicowaną ofertą usług, jakie świadczy firma. – Fenomenalny wzrost wartości marki o 108 miliardów dolarów w zeszłym roku pokazuje, że firmy są coraz mniej przywiązane do poszczególnych kategorii czy regionów – tłumaczyła.

Chociaż na podium królują firmy technologiczne, to w pierwszej dziesiątce znalazło się również miejsce dla bardziej "tradycyjnych" marek, takich jak Visa, McDonald’s i AT&T.

W pierwszej dziesiątce rankingu znalazły się dwie chińskie firmy. Na całej liście najcenniejszych marek jest ich natomiast 15. W tym roku najbardziej wartościową chińską marką została Alibaba (wartość 131,2mld dolarów). Tym samym wyprzedziła Tencent, którego wartość wyniosła 130,9 mld dolarów.

Dziesięć najcenniejszych marek rankingu BrandZ: 1. Amazon 315,5 mld dol 2. Apple 309,5 mld dol 3. Google 309 mld dol 4. Microsoft 251,2 mld dol 5. Visa 177,9 mld dol 6. Facebook 159 mld dol 7. Alibaba 131,2 mld dol 8. Tencent 130,9 mld dol 9. McDonald’s 130,4 mld dol 10. AT&T 108,4 mld dol

W rankingu uwzględniane są jedynie marki, które publikują swoje wyniki finansowe. Zestawienie tworzone jest w oparciu o analizę działalności firm i o wywiady z trzema milionami konsumentów.

Autor: mp / Źródło: CNBC

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock