Ministerstwo Infrastruktury przygotowuje projekt ustawy, który zmieni zasady ustalania stawki opłaty za badania techniczne pojazdów - poinformował w Sejmie wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec.
Obecnie, koszty wykonania badania technicznego wynoszą: 98 zł – samochód osobowy, 162 zł – pojazdy zasilane gazem, 62 zł – motocykl, 153 zł – samochód ciężarowy.
Zapowiedź zmian stawek za badania techniczne
- Wniosek o wpis do wykazu prac legislacyjnych zostanie złożony niebawem - powiedział wiceminister.
Dodał, że projekt ma na celu uszczelnienie systemu badań technicznych pojazdów i wyeliminowanie pojazdów w złym stanie technicznym.
- Projekt zakłada systemową zmianę założeń ustalania stawki opłaty za badania poprzez jej powiązanie z obiektywnym wskaźnikiem, tak aby zapewnić cykliczną waloryzację opłaty - powiedział.
Jak powiedział Bukowiec w środę podczas posiedzenia plenarnego Sejmu, do tej pory do polskiego porządku prawnego nie została implementowana dyrektywa europejska z 2014 roku, która stanowi "ramy prawne dotyczące systemu badań technicznych pojazdów". Wiceszef resortu zaznaczył, że regulacje te powinny być wdrożone do 2017 r., a stosowane od 2018 r.
Wiceszef resortu odniósł się do wystąpienia posła Tadeusza Tomaszewskiego z Lewicy, który zwrócił się do MI z pytaniem, kiedy zostanie znowelizowane rozporządzenie określające wysokość opłaty za obowiązkowe badanie techniczne samochodu. Tomaszewski przypomniał, że nie była ona waloryzowana od 20 lat i wynosi 98 zł + VAT.
- W Ministerstwie Infrastruktury trwają intensywne prace nad przygotowaniem projektu ustawy wdrażającej dyrektywę (...) oraz wniosku o jego wpisanie do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Wniosek ten powinien zostać opracowany i złożony w najbliższym czasie - powiedział Bukowiec.
Odpowiadając na głosy z ław poselskich, doprecyzował, że wniosek zostanie złożony "jeszcze w tym roku".
Jak wskazał wiceminister, przygotowywany projekt ma na celu uszczelnienie systemu badań technicznych, a także stworzenie spójnego systemu nadzoru nad prawidłowością badań, co skutkować ma eliminowaniem z ruchu pojazdów w złym stanie technicznym.
Projekt ma również zawierać przepisy wprowadzające nowy system szkolenia diagnostów, zapewniający im możliwość podnoszenia kompetencji, by nadążały one za zmianami technologicznymi w motoryzacji.
Czeka nas podwyżka za badania techniczne
Według przekazanych przez wiceministra informacji, w projekcie znajdą się również rozwiązania urealniające wysokość opłaty za badanie techniczne i zapewniające jej regularną waloryzację.
- Wychodząc naprzeciw postulatom branży projekt zakłada systemową zmianę założeń w zakresie ustalania stawki opłaty za przeprowadzenie badania technicznego poprzez powiązanie wskazanej opłaty z obiektywnym, niezależnym od systemu badań technicznych wskaźnikiem, tak aby zapewnić cykliczną waloryzacje tych opłat. Niewątpliwie utrzymywanie wysokości opłat na niezmienionym od 20 lat poziomie nie odpowiada potrzebom zmieniającego się otoczenia gospodarczego przedsiębiorców - zaznaczył Bukowiec.
Pod koniec stycznia tego roku organizacje z branży motoryzacyjnej wystosowały apel do wiceministra infrastruktury Pawła Gancarza w sprawie waloryzacji opłat za badania techniczne pojazdów. Branża wskazuje, że wysokość opłat za badania techniczne pojazdów nie zmieniła się od prawie 20 lat.
Pod apelem podpisali się przedstawiciele: Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów, DEKRA Polska, Stowarzyszenia Techniki Motoryzacyjnej, Polskiego Związku Motorowego, Związku Dealerów Samochodów, Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego, Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Stacji Kontroli Pojazdów i Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.
Źródło: PAP
Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock