Tylko internet oprze się kryzysowi

Najnowsze

Aktualizacja:
TVN24.plReklamodawcy doceniają sieć

W 2009 roku spadną przychody mediów z reklamy o 5,1 proc. - prognozuje CR Media Consulting, spółka zależna Internet Group. Dla porównania - w 2008 roku wzrosły one o 10,5 proc. Jednak tendencji związanej z globalnym kryzysem finansowym oprze się internet, którego przychody z reklam mają wzrosnąć o 16 proc.

Według najnowszych szacunków CR Media Consulting, przychody reklamowe mediów mają sięgnąć w tym roku 7,09 mld zł, gdy w 2008 roku wyniosły 7,46 mld zł.

"Pod wpływem znacznego spowolnienia gospodarczego w Polsce i na świecie, w roku 2009 można spodziewać się spadku wartości rynku reklamy ogółem o 5 proc. Jedynym medium, które oprze się temu trendowi będzie internet, którego przychody będą jednak rosnąć w tempie znacznie niższym niż w ostatnich latach i mogą wzrosnąć o 16 proc." - napisano w raporcie.

"Wśród mediów tradycyjnych najlepiej w kryzysie będzie sobie radzić medium najsilniejsze - telewizja, której przychody powinny spadać nieznacznie wolniej niż rynkowa średnia. Najszybszy spadek przychodów reklamowych czeka natomiast prasę, której sytuację pogarszać będzie spadek czytelnictwa oraz aktywności branż o tradycyjnie wysokich wydatkach na reklamę prasową" - dodano.

Reklama wciąż ciągnie do sieci

Internet zanotował w IV kwartale 2008 roku wzrost przychodów z reklam o 24 proc., a w skali całego roku zwiększył przychody reklamowe o 33 proc.

"Obniżenie dynamiki przychodów reklamowych w ostatnim kwartale 2008 roku dotknęło wszystkie media, przy czym w mediach elektronicznych oznaczało ono wciąż znaczne przyrosty, podczas gdy w prasie mieliśmy do czynienia z pierwszym kwartalnym spadkiem przychodów" - napisano w komunikacie.

Prognozy CRMC są najbardziej pesymistyczne z opublikowanych do tej pory - pisze "Parkiet". Według Domu Mediowego Starlink, nakłady na reklamę w tym roku miałyby jednak wzrosnąć o 0-3 proc., a wzrost przychodów reklamowych w internecie wyniósłby 15-18 proc. Dom Maklerski IDMSA prognozował natomiast wzrost wydatków na reklamę o 1,8 proc., a w internecie o 20 proc. w całym 2009 roku.

ram /el

Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: TVN24.pl