Szef z workiem prezentów

Najnowsze

Aktualizacja:
TVN24Większość pracodawców obdaruje prezentami swoich poracowników

W tym roku ponad połowa pracujących Polaków spodziewa się gwiazdkowych prezentów od firmy - wynika z badań GfK Polonia „Rzeczpospolitej”. Zdaniem doradców personalnych świąteczne gesty ze strony pracodawcy to dobry sposób na wzmocnienie lojalności załogi.

Dwa tysiące złotych świątecznej nagrody i mikołajkowa paczka dla dziecka – tak w tym roku obdarował ok. pięciu tysięcy swych pracowników Fiat Auto Poland. Ci, których przyjęto do pracy w drugiej połowie roku, dostali 1500 zł. Na prezenty od Mikołaja nie narzekały też dzieci pracowników. – Przygotowaliśmy dla nich prawie 2600 paczek. Starsze dostały odtwarzacze MP3 i MP4 – podkreśla Bogusław Cieślar, rzecznik firmy.

Obowiązek i tradycja

W gliwickim zakładzie General Motors, który zatrudnia ponad 3 tys. osób, co roku firma organizuje godzinny świąteczny obiad dla pracowników. Dzieci już wcześniej dostały słodycze i maskotki na mikołajki. Świąteczne paczki – nieco droższe w porównaniu z zeszłym rokiem – dostało już 1400 pracowników.

Paulina Rutkowska, rzeczniczka BRE Banku, podkreśla, że bony upominkowe i spotkanie wigilijne w warszawskiej centrali banku to już wieloletnia, świąteczna tradycja firmy. Bony podarunkowe dostają też przed świętami pracownicy grupy Getin, którzy będą się też spotykać na firmowych imprezach wigilijnych.

Na prezenty może też liczyć większość pracowników dużych sieci handlowych. Popularną formą gwiazdkowego upominku są firmowe bony, zwykle przeznaczone do realizacji w sklepach sieci (co przy okazji zwiększa ich obroty).

Bony dostali np. pracownicy sieci należących do grupy Metro (Makro Cash & Carry, Real, Media Markt i Saturn), gdzie zorganizowano też świąteczne imprezy oraz paczki dla dorosłych i dzieci. Dodatkowo pracownicy hipermarketów Real mają szansę na tańsze zakupy w przedświąteczny weekend – za bony uprawniające do 10 proc. rabatu w tym okresie.

Mały gest - wielka korzyść

Zdaniem doradców personalnych gwiazdkowe premie, podarunki, podobnie zresztą jak wszelkie miłe, nawet drobne gesty wobec pracowników mogą zwykle liczyć na dobre przyjęcie z ich strony. – To element budujący dobrą atmosferę w firmie, co przekłada się na efektywność, a więc i na zyski – zauważa Piotr Wielgomas, prezes agencji doradztwa personalnego Bigram.

Jak ocenia Joanna Chylewska, konsultant zarządzający w Hewitt Business Consulting, paczki i bony świąteczne mogą wzmacniać lojalność pracowników. – Oferując świadczenia rzeczowe związane ściśle z wydarzeniami i uroczystościami rodzinnymi, takimi jak święta Bożego Narodzenia, pracodawca wykracza poza profesjonalne relacje z pracownikiem. Pokazuje mu, że postrzega go nie tylko jako „zasób“, ale także jako człowieka, którego życie osobiste też jest ważne dla pracodawcy – podkreśla Joanna Chylewska. Jej zdaniem pracownik, który doświadczył takiego traktowania, odwdzięcza się firmie, w podobny sposób traktując pracę jako element życia osobistego. Będzie w stanie poświęcić jego część, kiedy pracodawca znajdzie się w potrzebie.

Zarobić na prezencie

Z tradycji obdarowywania pracowników i partnerów biznesowych cieszą się firmy wyspecjalizowane w sprzedaży świątecznych paczek i koszy.

– Z roku na rok obserwujemy tu systematyczny wzrost – komentuje ogólnikowo Maria Cieślikowska z sieci Carrefour, która od kilku lat ma w ofercie usługę przygotowania paczek dla pracowników innych firm.– W tym roku liczba zamówień dla pracowników zwiększyła się o ok. 30 proc., a paczki są bogatsze – ocenia Natalia Czerwińska, współwłaścicielka poznańskiej firmy Supernova – Słodka Planeta, która specjalizuje się w sprzedaży okolicznościowych koszy i paczek.

Wzrost zleceń notują też firmy specjalizujące się w sprzedaży bonów upominkowych. Największa z nich, Sodexho Pass Polska, od połowy października do końca listopada przekazała swym firmowym klientom ok. 1,5 mln sztuk tzw. pakietów SMART — zestawów kuponów rabatowych, które zapewniają zniżki w sklepach. – To około 20 proc. więcej niż przed rokiem. Wzmożone zainteresowanie kuponami jest szczególnie widoczne w branżach, które w największym stopniu zostały dotknięte skutkami emigracji zarobkowej – ocenia Elżbieta Helman-Pazdej z Sodexho Pass Polska.

Źródło: Rzeczpospolita

Źródło zdjęcia głównego: TVN24