Szczeciński Terminal Morski LPG przyjął setny statek

Najnowsze

TVN24 Biznes i ŚwiatTerminal Morski LPG w Szczecinie

Terminal Morski LPG w Szczecinie, należący do Orlen Gaz - grupa PKN Orlen - od momentu uruchomienia działalności w 2009 roku przyjął już ponad sto statków. W tym czasie przeładowano tam ponad 217 tys. ton gazu.

Jak poinformował Orlen Gaz setnym statkiem, który przycumował do nabrzeża szczecińskiego Terminalu Morskiego, był Gas Kaizen. Pod koniec grudnia ubiegłego roku przypłynął on z rosyjskiego portu w Ust-Łudze i dostarczył ponad 2 tys. ton propanu. - Pierwszy statek w 2014 roku wpłynął na szczeciński terminal już 3 stycznia. Następny przewidywany jest jeszcze w tym miesiącu. W kolejnych miesiącach spodziewamy się w Szczecinie regularnych dostaw gazu drogą morską, wynikających z podpisanych kontraktów i ewentualnych dodatkowych zakupów - podkreśliła Elżbieta Jabłońska z Orlen Gaz.

21 statków

Według danych Orlen Gaz, w 2013 roku Terminal Morski LPG w Szczecinie przyjął w sumie 21 statków z gazem, które przypłynęły m.in. z Rosji, Wielkiej Brytanii i Szwecji. Zakupy gazu, dostarczanego z tych kierunków drogą morską, stanowiły w tym czasie około 6 proc. wszystkich zakupów LPG w spółce.

Zdecydowana większość produktu - według spółki - nadal sprowadzana jest koleją i autocysternami, "ale dostawy morskie coraz częściej okazują się wygodną alternatywą". Odpowiadając na pytania dotyczące działalności Terminalu Morskiego LPG w Szczecinie, Jabłońska zaznaczyła, że "porównanie wolumenu przeładunków LPG na Terminalu w 2012 i w 2013 r. wykazuje tendencję wzrostową". Orlen Gaz nie podał jednak bardziej szczegółowych danych.

Największy

Istniejący od 1995 roku Orlen Gaz z grupy PKN Orlen jest największym podmiotem na krajowym rynku gazu płynnego. Zajmuje się sprzedażą propanu, butanu oraz mieszaniny propan-butan. Spółka posiada m.in. sześć rozlewni, terminal lądowy w Sokółce (Podlaskie) oraz terminal morski w Szczecinie, przystosowany do rozładunku statków z gazem i magazynowania dostaw. Urządzenia obiektu umożliwiają tam też proces odwrotny: rozładunek autocystern i cystern kolejowych za pomocą sprężarek do zbiorników oraz załadunek statku ze zbiorników.

Autor: mn//gry / Źródło: PAP

Źródło zdjęcia głównego: TVN24 Biznes i Świat